„V dobách těžby štěrkopísku byl stávající most využíván jako zkratka pro nákladní auta jezdící do pískovny a to na něm zanechalo následky. Dnes je v havarijním stavu, a proto bylo rozhodnuto o jeho odstranění a nahrazení mostem novým,“ řekl k plánům tiskový mluvčí hlučínské radnice Miroslav Pech. Doplnil také, že kromě mostu se přes Opavu vybuduje i lávka pro pěší a cyklisty a také dřevěná lávka přes potok Přehyně.
Rekonstrukce mostu je totiž jednou ze zásadních částí připravované dlouhodobé akce revitalizace území po těžbě štěrkopísku u Hlučína, přesněji řečeno úpravy a protipovodňových zajištění Hlučínského jezera, jeho okolí a příslušné části koryta řeky Opavy.
Celý projekt by měl vyjít na částku blížící se jedné miliardě, a budou-li nakonec slibované peníze, realizovat by se měl v letech 2013-2015. Projekt je rozdělen na tři etapy řeka Opava, Hlučínské jezero a dopravní a technická infrastruktura, obnova zeleně.
Podle předpokladů se jen okolo jezera upraví celkem šest a půl kilometrů hrází, odbagruje se bahno v řece Opavě až po jez v Děhylově a opraví a vybuduje se nová infrastruktura komunikací včetně uvedeného mostu. V plánu je sice počítáno s rekreačním účelem jezera a areálu v jeho okolí, ale tato část případných úprav není v projektu zahrnuta. Vznikne ale nové velkokapacitní parkoviště.
„Navrhované zásahy by měly zajistit, aby vše odolalo případné stoleté vodě,“ pokračoval Miroslav Pech s tím, že především povodně v roce 2007 ukázaly, že stávající opatření jsou nedostatečná. Celá akce zasáhne několik obcí Hlučín, Dobroslavice, Kozmice, Děhylov a Jilešovice. Některé, například Kozmice, již daly městu Hlučínu pověření ve věci jednat.
Celý záměr ale trochu narušilo zjištění, že se stavba dotkne území mezi jezerem a řekou Opavou natolik, že nelze vyloučit negativní vliv na tuto evropsky významnou lokalitu s významnou ptačí oblastí. Ta už před lety značně ustoupila těžbě štěrkopísku ukončené v 80. letech minulého století. Jako rekultivace se ale tehdy udělalo jediné zatopila se díra po těžbě, přesto, že kvůli rozšíření těžebního prostoru bylo dokonce přeloženo a narovnáno původní koryto řeky Opavy, byly zrušeny louky a tůně, které se rozprostíraly podél meandrujícího toku Opavy.
Vykáceny byly vzrostlé stromy a remízky, které sloužily k úkrytu zvěři a ptactvu. Těžba zcela ovlivnila přirozený vodní režim podzemní a povrchové vody v krajině. Proto se musí jakékoli další zásahy do přírody provádět citlivě a s rozmyslem.
Při přípravě se samozřejmě počítá se zvýšeným provozem a hlukem automobilové dopravy, ale třeba i s rizikem havárie v době stavby, kdy by mohlo dojít ke znečištění vody a půdy provozními látkami z techniky. Samozřejmě je třeba se těchto nehod vyvarovat,“ dodal ještě hlučínský mluvčí Miroslav Pech.