Obce na Hlučínsku navrhují, aby částku, kterou dosud doplácejí obce, od roku 2019 financoval kraj sám. Podle starosty Bolatic a předsedy Sdružení obcí Hlučínska Herberta Pavery (TOP 09) budou starostové obcí s krajem o financování autobusové dopravy nadále jednat.

Na program jednání se jistě dostane i na nejbližším sněmu sdružení. „Navrhujeme, aby kraj od roku 2019 hradil celou částku za autobusovou dopravu. Pomohl by tím všem obcím v kraji," uvedl starosta Bolatic a předseda Sdružení obcí Hlučínska Herbert Pavera.

Celkově podle něj obce na Hlučínsku, které dopravně obsluhují Arriva a TQM, doplácejí okolo 3,5 milionu korun. „Co se týká Bolatic, doplácíme 150 tisíc korun, což není mnoho, ale jde o princip," uvedl Herbert Pavera.

Část obcí dopravně obsluhují společnosti Arriva Morava a TQM. „Na Hlučínsku máme uzavřenou smlouvu s obcemi do konce roku 2018. Pak by měl tendr rozhodnout o zajištění nového dopravce," uvedl obchodní ředitel společnosti Arriva Morava Michal Pastrňák.

Kraj vypisuje nová výběrová řízení na autobusové dopravce na celém území kraje, a proto jedná se všemi obcemi. „S obcemi na Hlučínsku proběhla dvě zásadní jednání za účasti většiny starostů. Na první schůzce jsme se dohodli na úpravách systému, který byl vůči některým obcím historicky nespravedlivý, a na druhé schůzce byl obcím představen návrh řešení.

Ten by obcím Hlučínska ušetřil částku 3 miliony korun ročně," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS).

Podíl, kterým by obce přispěly k celkovým nákladům, klesl na úroveň 14, 3 procenta, což je srovnatelné s jinými okresy kraje. A to i přesto, že intenzita dopravy na Hlučínsku je výrazně vyšší.

V případě, že by se kraj s obcemi nedohodl, v pracovní dny cestující nepocítí zásadní změny, protože kraj vysoutěží dopravce pro tzv. základní dopravní obslužnost, definovanou zákonem. „Tedy spoje v pracovní dny a dva spoje o víkendu. Obce, pokud budou chtít, si samy zajistí ostatní víkendové spoje.

Pro cestující bude zásadní to, že na těchto spojích nejspíš nebudou platit dlouhodobé jízdenky a spoje nebudou součástí krajské integrované dopravy," uvedl Jakub Unucka.

Budou to podle něj v podstatě privátní autobusové linky. „Obce si pravděpodobně myslí, že si domluví s dopravci nižší ceny a ušetří. Nebo víkendové spoje už nechtějí. Bohužel oficiální informaci o důvodech jejich postoje dosud nemám," dodal náměstek hejtmana.

V roce 2016 šlo z rozpočtu kraje cca 25,4 milionu korun a z rozpočtu obcí 7,3 milionu. „Náš návrh počítal se snížením příspěvků obcí na 4,15 milionu. Navíc bychom obcím až do roku dopláceli zvýšené náklady na mzdy řidičů. Opravdu jsem přesvědčen, že nabídka je pro obce na Hlučínsku výhodná," uvedl Jakub Unucka.