Půlroční jednání o navýšení plateb za autobusovou dopravu v obcích na Hlučínsku má své rozuzlení. Dopravci se se starosty dohodli. Představitelé obcí na Hlučínsku prozatím, obrazně řečeno, skládají zbraně, ale svůj požadavek, aby na autobusovou dopravu více přispíval kraj, nevzdávají.

Zatím posledního jednání sněmu starostů Sdružení obcí Hlučínska se zúčastnilo celkem 25 zástupců jednotlivých obcí. Většina z nich byla pro to, aby dodatky ke smlouvám s krajem podepsali. Potvrdil to předseda sdružení a starosta Bolatic Herbert Pavera.

„Zatím jsme kraji ustoupili a dodatky pro letošní rok jsme podepsali. Každopádně ale budeme dále tlačit na kraj, nenecháme se jím vydírat. Má své zdroje na to, aby dopravní obslužnost mohl platit ze svého," uvedl starosta Bolatic.

Pro letošní rok má kraj podle něj v rezervách dvě miliardy na investice, což je běžně dohledatelný údaj. „Nevidím jediný důvod, proč by kraj nenašel těch sto milionů. My jsme si tedy řekli, že rozumnější ustoupí, a pro tuto chvíli tak činíme. Ale náš tlak na kraj bude pokračovat," dodal Herbert Pavera.

Podle starosty Hlučína Pavla Paschka se sněm shodl na tom, že by pro kraj neměl být problém platit autobusovou dopravu ze sta procent. „Kraj platí ze sta procent železniční dopravu a autobusovou z 95 procent. Pořád si myslíme, že by těch zbylých pět procent mohl také hradit," uvedl Pavel Paschek.

Jednání se starosty se zúčastnil i ředitel pro osobní dopravu společnosti TQM Michal Scholtz. S jeho výsledkem byl spokojen. „Jednání se starosty dopadlo dobře. Po půl roce vyjednávání uznali, že naše požadavky na navýšení platů řidičů jsou oprávněné," uvedl Michal Scholtz.

Nyní budou požadavky na navýšení plateb v jednotlivých obcích procházet schvalováním v příslušných samosprávných orgánech obcí. „Neměli jsme vykryty celkové závazky ve výši zhruba jednoho milionu korun," upřesnil Michal Scholtz.

Z toho zhruba sto tisíc představuje částku, která vznikla lednovým navýšením platů řidičů ze strany vlády.

Kraj jednal se všemi obcemi hned dvakrát, a to za účasti většiny starostů. „Na první schůzce jsme se dohodli na úpravách systému, který byl vůči některým obcím historicky nespravedlivý, a na druhé byl pak představen návrh řešení. Ten by obcím Hlučínska ušetřil až tři miliony korun ročně.

Částka, kterou by se obce podílely na celkových nákladech, klesla na úroveň 14,3 procent, což je srovnatelné s jinými okresy kraje. A to i přesto, že intenzita dopravy na Hlučínsku je výrazně vyšší," komentoval náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS).

Při jednáních podle něj sehrály svou roli také blížící se parlamentní volby. „Autobusová doprava se tak stala příležitostí pro vstup do médií," doplnil.