Studie se zaměřila především na hodně vytíženou silnici I/57, která se nachází v ulici Opavské. Za jeden jediný den projede lokalitou u místního městského úřadu 10 500 vozidel. Pokud čísla srovnáme s rokem 2010, došlo k výraznému zvýšení hustoty dopravy.

„Ve studii se píše o nárůstu mezi 16 a 44 procenty. To číslo je momentálně vyšší i kvůli tomu, že tehdy se prováděly úpravy silnice směrem na Vrchy. U Fulneku jste se mohli napojit na dálnici," popisoval hradecký starosta Karel Hanák, který tvrdí, že momentálně je I/57 opět hlavním přiváděčem z dálnice na Opavsko.

A to zdaleka není všechno. Měřilo se totiž i na jiných úsecích. Například na výjezdu z Hradce na Kajlovec tudy projelo během čtyřiadvaceti hodin sedm tisíc vozů. V ulici Žimrovická jich radary naměřily 2500. Prognózy do budoucna nejsou pro hradecké obyvatele vůbec příznivé. Odhaduje se, že pokud tento trend bude i nadále pokračovat, v roce 2030 by centrem města mohlo denně projíždět až 15 tisíc vozidel. Situace si proto žádá co nejrychlejší řešení.

Dvě verze obchvatu

Mimochodem, doporučuje to i zmíněná studie. Prakticky jediným schůdným východiskem se zdá být obchvat města. Vedení Hradce už si s touto myšlenkou řadu let pohrává. Nechalo si vyprojektovat dvě verze, které vyšly na několik stovek tisíc. Všechno má však jediný zádrhel, jímž je nedostatek financí.

Kratší varianta počítala s tím, že by obchvat začínal v místě Macalky. Ve směru z Branky do Opavy je to jediná budova po pravé straně, která leží u hlavní cesty.

Nová silnice by dále překonala řeku Moravici a skrze bohučovické údolí by se napojila zpět na I/57ku až za Kajlovcem. Konkrétně před místním kempem. „Proběhla veřejná anketa, ale lidé z Bohučovic a dalších obcí tu něco podobného nechtěli," pokračoval Karel Hanák. Vypracována byla i druhá verze obchvatu, která by obešla i Bohučovice, Jakubčovice a Skřipov.

Na hlavní silnici by se obchvat napojil u Březové. „Osobně se touto problematikou zabývám od chvíle, co pracuju na městském úřadu. Tedy od roku 2002. Momentálně však obchvat stojí na mrtvém bodě," uvedl hradecký starosta.

Náklaďáky jsou velkou přítěží

Hned devět procent všech vozidel, která projedou denně Hradcem nad Moravicí, tvoří nákladní vozy. Své by o tom mohli povídat také lidé z nedalekých Bohučovic a Jakubčovic. Bydlí poblíž kamenolomu. Náklaďáky zde znečišťují životní prostředí.

Častokrát navíc jezdí přetížené. přijíždějí sem z Ostravy přes Pustou Polom, Hlubočec a další obce. Jednou z možností je odklonění na Hradec. O tom však vedení města nechce ani slyšet. Další variantou je silnice kolem Chvalíkovic, vedoucí na kruhový objezd v Kylešovicích. Ta je ale zase moc úzká.

„O celé této situaci moc dobře vím. Na stole se nám začaly kupit stížnosti. V nejbližší době se chystám osobně vyrazit na místo a rád bych se to pokusil vyřešit," konstatoval náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Moravskoslezského kraje Daniel Havlík, který je zároveň i starostou Ludgeřovic. Zároveň slíbil, že prozkoumá také záležitost obchvatu kolem Hradce: „Určitě se tím budeme co nejdříve zabývat."

Petr Dušek