VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mezi Hradcem a Žimrovicemi kdysi vedla úzkokolejná trať

Představíte si něco pod názvem PIFKA? Pokud dodáme slovíčko papierindustriefabrik, znalci německého jazyka si odvodí, že pod zkráceninou PIF se skrývá továrna papírenského průmyslu. Takový podnik s obrovskou tradicí se nachází v Žimrovicích. Potud jsou informace pro veřejnost vcelku známé.

3.4.2016
SDÍLEJ:

Na dobovém snímku je zachycena část úzkokolejné trati před Žimrovicemi.Foto: archiv Davida Hendrycha

Málokdo už ovšem ví, že mezi nádražím v Hradci nad Moravicí a právě žimrovickými papírnami kdysi vedla úzkokolejná trať, které se říkalo PIFKA. Před nějakou dobou se o ni začal zajímat David Hendrych, kterému při sestavování historických skutečností a shánění dobových fotografi í vydatně pomáhal a stále pomáhá předseda Opavského železničního klubu Miroslav Pösel.

V provozu jsou dokonce také internetové stránky pifka.zimrovice.cz, kde naleznete několik informací. Není jich ovšem mnoho, David Hendrych stále shání další, aby dokázal ucelit obraz o této úzkokolejce.

„Jednou jsem se náhodně z vyprávění místních obyvatel dověděl, že kdysi do Žimrovic jezdil vlak. Začal jsem se o to zajímat a shánět nové informace," popisoval zakladatel uvedeného webu své seznámení s Pifkou.

PIFKA
>> úzkokolejka spojující Hradec nad Moravicí a Žimrovice
>> délka trati 4100 metrů
>> rozchod kolejí 600 milimetrů
>> začátek provozu 1915
>> konec provozu 1. dubna 1974
>> sloužila pro převoz starého papíru, uhlí, poštovních zásilek
>> u zrodu Pifky stál Carl von Weisshuhn

Červenou barvou na mapě je vyznačena pravděpodobná trasa, kudy procházela úzkokolejná trať.

Červenou barvou na mapě je vyznačena pravděpodobná trasa, kudy procházela úzkokolejná trať. Zdroj: David Hendrych

Trať zanikla před dvaačtyřiceti lety

Počátky úzkokolejné dráhy spojující Hradec nad Moravicí a Žimrovice se pojí s rokem 1912, kdy byly zahájeny stavební přípravy, trať se sice podařilo dokončit v průběhu let 1913 a 1914, ale kvůli řadě připomínek občanů a představitelů Žimrovic kolaudace proběhla až v roce 1915.

Délka železnice činila 4100 metrů. „Zprvu byly vozy taženy koňmi. Během roku 1925 trať obdržela povolení k motorizaci drážky, což znamená, že zde mohla začít jezdit souprava s elektromotory a řetězy, která byla opět tažena koněm," vysvětloval David Hendrych, jenž se o historii úzkokolejky dlouhodobě zajímá.

Důležitým mezníkem se stal rok 1938, kdy byla pořízena motorová lokomotiva.

Po válce mezi lety 1945 a 1947 se provoz přerušil. Podle evidenčních údajů z roku 1925 měly koleje rozchod 600 milimetrů. K dispozici bylo 15 brzděných a 15 nebrzděných skříňových dřevěných vozů a čtyři kiplorky, což jsou malé boční výsypné vozíčky, které se používaly na úzkorozchodných tratích.

„Je třeba se také zmínit, že u zrodu této lokálky, vláčku, stál Carl von Weisshuhn. Jednalo se o majitele a zakladatele papírenské výroby v Žimrovicích a unikátního vodního díla papírenského náhonu vedoucího údolím okolo řeky Moravice od Weisshuhnova splavu až do papíren, což je zhruba osm kilometrů," pokračoval David Hendrych.

.

Vozy z hradeckého nádraží mířily do překladiště žimrovických papíren. Foto: archiv Davida Hendrycha

Na trati se přepravoval hlavně starý papír z hradeckého nádraží do Žimrovic. Od roku 1947 se z překladiště až do Žimrovického kotelny vozilo také uhlí. Vozy sloužily i k přepravě zásilek pro poštu v Žimrovicích. Ze školy v Hradci nad Moravicí se na nich přepravovaly děti, to ale bylo přísně zakázáno.

Dráhu se díky dvěma lokomotivám Deutz a dvěma strojům s označením BNE 50 podařilo motorizovat po druhé světové válce. Konec provozu se váže k 1. dubnu 1974. „V průběhu let 1971 a 1972 byl z důvodů sněhové kalamity provoz přerušen a na jaře 1972 se rozhodlo o úplném přerušení kvůli rozšiřující se silniční dopravě a o rok později přišla další žádost o zrušení, protože provoz byl neekonomický.

Později byly koleje rozebrány a předány podniku Kovošrot. Údržbu až do zániku trati zajišťoval Josef Ondřej ze Žimrovic," řekl dále odborník na úzkokolejku s názvem Pifka. David Hendrych se o této specifické dráze snaží sehnat co nejvíce informací. Výzvy se před nedávnem objevily na webu pifka.zimrovice.cz a na Facebooku „Pifka".

I když se mu někteří lidé ozvali, materiálů stále nemá mnoho: „Hodilo by se více fotek, textu i autentických hmatatelných důkazů." Pokud byste mohli přispět ke zúplnění obrazu dráhy, neváhejte a ozvěte se na e-mail info@zimrovice.cz.

S Pifkou má spojenu čtvrtinu života

David Hendrych v Hradci, Žimrovicích a okolí intenzivně hledá pamětníky, kteří by mu podali dobová svědectví. Jedno mu poskytla Anna Skřivánková, kterou s Pifkou pojí řada vzpomínek.

„Oh, jak mi poskočilo srdce s celou Pifkou, je s ní spojena čtvrtina mého života. Nejdříve jsme si zde hrály jako děti. Naše nejoblíbenější zábava byla jízda na vozících, protože nad překladištěm nad nádražím se kolejky mírně svažovaly. Dále jsme prohledávali vozíky naložené starým papírem, tam jsme nacházeli poklady ve formě notýsků, sešitů anebo brakové literatury.

Byl to pro nás významný zdroj poznání všech málo dostupných vědomostí. Jako šéf tam tehdy kraloval pan Dubový, který nás s partou dělníků proháněl," vzpomínala s úsměvem na tváři Anna Skřivánková a ještě dodala: „Jako dvacetiletá jsem nastoupila do odbytu papíren, do expedice.

S Pifkou jezdil Bohoušek Hrbáč, super parťák, který vozil nákladní listy na vagony a z legrace nás často nechal utíkat podél svého stroje. Parádní časy!! Pifka vozila starý papír vykládaný z vagonů na překladišti (nynější nová prodejna Hrušky) do papíren a zpět vozila kartony opět na nakládku pro zákazníky, kterým byly určeny vagony. V té době již vládl překladišti pan Antonín Bárta."

.

Dobová fotografie Aleny Dihlové s dětmi stojící vedle úzkokolejky, která vedla podél krajnice silnice od Hradce do Žimrovic. Foto: archiv Davida Hendrycha

Autor: Petr Dušek

3.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků SKLADNÍK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: KO: Ing. Mikošek, tel.: 603 22 45 45 - volejte pouze PO - PÁ 6:00 - 14:00 hod. Životopis můžete zaslat na e-mail: vaclav.musila@volny.cz, Pracoviště Dolní Životice, nástup možný ihned. Pracovní doba: od 6:00 do 14:30 hod., Jedná se o obsluhu a manipulaci s VZV. Zaškolíme, příp. zajistíme osvědčení k řízení VZV.. Pracoviště: Hana musilová - pracoviště dolní životice, Zámecká, č.p. 149, 747 56 Dolní Životice. Informace: Tengler, +420 606 669 652.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 18 000 Kč

Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb ZEDNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Mazur Jiří, e-mail: jirimazur@seznam.cz, tel. : 603 948 254. , Požadujeme: SOU v oboru, praxe výhodou., Náplň práce: zednické práce. , Pracoviště: Lhotka u Litultovic, možnost ubytování.. Pracoviště: Jiří mazur, 747 55 Litultovice. Informace: Jiří Mazur, +420 603 948 254.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební mistr 20 000 Kč

Mistři a příbuzní pracovníci ve stavebnictví MISTR /-OVÁ NA STAVBĚ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Ziegler Petr Ing., tel.: 731 428 558, e-mail: petr.ziegler@femont.cz, po předchozí domluvě možno přijít i osobně na pracoviště., SŠ vzdělání v oboru HSV., Práce na území ČR, případně v zahraničí (Slovensko), nástup ihned., Nabízíme stabilní pracovní prostřední a dobrý pracovní kolektiv.. Pracoviště: Femont opava s.r.o., Vávrovická, č.p. 274, 747 73 Vávrovice. Informace: Petr Ziegler, .

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 18 000 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní OSTRAHA PRODEJEN. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: KO: Šromová Martina, tel.: 731 988 699 (po - pá: 9:00 - 15:00 hod.). Jedná se o 12ti hodinové směny.Pro informování ohledně prac. místa volat na uvedený telefon. Nechodit na pobočku!, Požadujeme: příjemné vystupování, trestní bezúhonnost, dobrý zdravotní stav, praxe výhodou není však podmínkou. Certifikát strážného zajistíme! , Ostraha prodejny Penny.. Pracoviště: Bohemia marten plus s.r.o. - cihelní, hlučín, Cihelní, č.p. 1872, 748 01 Hlučín. Informace: Martina Šromová, +420 731 988 699.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vládní návštěva Moravskoslezského kraje, 25. dubna 2018 - zastávka v Gutech, u místa kde vyhořel Kostel Božího Těla. Premiéra Andreje Babiše a ministry společně s hejtmanem Ivo Vondrákem doprovázela i starostka Třince Věra Palkovská.
AKTUALIZOVÁNO
133

Vládní návštěva v kraji skončila. Kam Babiš s ministry zamířil? Podívejte se!

"Co nesežere kůrovec to povalí vichřice." Holiny v okolí obce Petrovice.
28

Poslanci pošlou do lesů na sever Moravy inspekci. Stav je katastrofální

Lipová alej v Radkově bude obnovena

Stromy, u kterých to ještě bude možné, se nechají „dožít“. Nové kusy pak budou vysazovány na stejném místě, avšak ve větší vzdálenosti od silnice.

Zastupitelé vyslyšeli volání občanů, ulice ve městě se budou upravovat

Poslední setkání hradeckých zastupitelů proběhlo celkem rychle a svižně, jeden z bodů ovšem přilákal velkou pozornost veřejnosti.

Plány na opravu zimního stadionu zkrachovaly

Opavský zimní stadion se opravovat zatím nebude. Tak rozhodli zastupitelé.

Ministr Brabec: S další miliardou na kotle zmizí z ovzduší tuny a tuny prachu

/ROZHOVOR/ Ministr životního prostředí v demisi Richard Brabec v úterý na krajském úřadě v Ostravě uzavřel dobrovolnou dohodu s Třineckými železárnami a Moravskoslezským krajem, která by měla přispět ke zlepšení ovzduší v regionu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT