VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mezi Hradcem a Žimrovicemi kdysi vedla úzkokolejná trať

Představíte si něco pod názvem PIFKA? Pokud dodáme slovíčko papierindustriefabrik, znalci německého jazyka si odvodí, že pod zkráceninou PIF se skrývá továrna papírenského průmyslu. Takový podnik s obrovskou tradicí se nachází v Žimrovicích. Potud jsou informace pro veřejnost vcelku známé.

3.4.2016
SDÍLEJ:

Na dobovém snímku je zachycena část úzkokolejné trati před Žimrovicemi.Foto: archiv Davida Hendrycha

Málokdo už ovšem ví, že mezi nádražím v Hradci nad Moravicí a právě žimrovickými papírnami kdysi vedla úzkokolejná trať, které se říkalo PIFKA. Před nějakou dobou se o ni začal zajímat David Hendrych, kterému při sestavování historických skutečností a shánění dobových fotografi í vydatně pomáhal a stále pomáhá předseda Opavského železničního klubu Miroslav Pösel.

V provozu jsou dokonce také internetové stránky pifka.zimrovice.cz, kde naleznete několik informací. Není jich ovšem mnoho, David Hendrych stále shání další, aby dokázal ucelit obraz o této úzkokolejce.

„Jednou jsem se náhodně z vyprávění místních obyvatel dověděl, že kdysi do Žimrovic jezdil vlak. Začal jsem se o to zajímat a shánět nové informace," popisoval zakladatel uvedeného webu své seznámení s Pifkou.

PIFKA
>> úzkokolejka spojující Hradec nad Moravicí a Žimrovice
>> délka trati 4100 metrů
>> rozchod kolejí 600 milimetrů
>> začátek provozu 1915
>> konec provozu 1. dubna 1974
>> sloužila pro převoz starého papíru, uhlí, poštovních zásilek
>> u zrodu Pifky stál Carl von Weisshuhn

Červenou barvou na mapě je vyznačena pravděpodobná trasa, kudy procházela úzkokolejná trať.

Červenou barvou na mapě je vyznačena pravděpodobná trasa, kudy procházela úzkokolejná trať. Zdroj: David Hendrych

Trať zanikla před dvaačtyřiceti lety

Počátky úzkokolejné dráhy spojující Hradec nad Moravicí a Žimrovice se pojí s rokem 1912, kdy byly zahájeny stavební přípravy, trať se sice podařilo dokončit v průběhu let 1913 a 1914, ale kvůli řadě připomínek občanů a představitelů Žimrovic kolaudace proběhla až v roce 1915.

Délka železnice činila 4100 metrů. „Zprvu byly vozy taženy koňmi. Během roku 1925 trať obdržela povolení k motorizaci drážky, což znamená, že zde mohla začít jezdit souprava s elektromotory a řetězy, která byla opět tažena koněm," vysvětloval David Hendrych, jenž se o historii úzkokolejky dlouhodobě zajímá.

Důležitým mezníkem se stal rok 1938, kdy byla pořízena motorová lokomotiva.

Po válce mezi lety 1945 a 1947 se provoz přerušil. Podle evidenčních údajů z roku 1925 měly koleje rozchod 600 milimetrů. K dispozici bylo 15 brzděných a 15 nebrzděných skříňových dřevěných vozů a čtyři kiplorky, což jsou malé boční výsypné vozíčky, které se používaly na úzkorozchodných tratích.

„Je třeba se také zmínit, že u zrodu této lokálky, vláčku, stál Carl von Weisshuhn. Jednalo se o majitele a zakladatele papírenské výroby v Žimrovicích a unikátního vodního díla papírenského náhonu vedoucího údolím okolo řeky Moravice od Weisshuhnova splavu až do papíren, což je zhruba osm kilometrů," pokračoval David Hendrych.

.

Vozy z hradeckého nádraží mířily do překladiště žimrovických papíren. Foto: archiv Davida Hendrycha

Na trati se přepravoval hlavně starý papír z hradeckého nádraží do Žimrovic. Od roku 1947 se z překladiště až do Žimrovického kotelny vozilo také uhlí. Vozy sloužily i k přepravě zásilek pro poštu v Žimrovicích. Ze školy v Hradci nad Moravicí se na nich přepravovaly děti, to ale bylo přísně zakázáno.

Dráhu se díky dvěma lokomotivám Deutz a dvěma strojům s označením BNE 50 podařilo motorizovat po druhé světové válce. Konec provozu se váže k 1. dubnu 1974. „V průběhu let 1971 a 1972 byl z důvodů sněhové kalamity provoz přerušen a na jaře 1972 se rozhodlo o úplném přerušení kvůli rozšiřující se silniční dopravě a o rok později přišla další žádost o zrušení, protože provoz byl neekonomický.

Později byly koleje rozebrány a předány podniku Kovošrot. Údržbu až do zániku trati zajišťoval Josef Ondřej ze Žimrovic," řekl dále odborník na úzkokolejku s názvem Pifka. David Hendrych se o této specifické dráze snaží sehnat co nejvíce informací. Výzvy se před nedávnem objevily na webu pifka.zimrovice.cz a na Facebooku „Pifka".

I když se mu někteří lidé ozvali, materiálů stále nemá mnoho: „Hodilo by se více fotek, textu i autentických hmatatelných důkazů." Pokud byste mohli přispět ke zúplnění obrazu dráhy, neváhejte a ozvěte se na e-mail info@zimrovice.cz.

S Pifkou má spojenu čtvrtinu života

David Hendrych v Hradci, Žimrovicích a okolí intenzivně hledá pamětníky, kteří by mu podali dobová svědectví. Jedno mu poskytla Anna Skřivánková, kterou s Pifkou pojí řada vzpomínek.

„Oh, jak mi poskočilo srdce s celou Pifkou, je s ní spojena čtvrtina mého života. Nejdříve jsme si zde hrály jako děti. Naše nejoblíbenější zábava byla jízda na vozících, protože nad překladištěm nad nádražím se kolejky mírně svažovaly. Dále jsme prohledávali vozíky naložené starým papírem, tam jsme nacházeli poklady ve formě notýsků, sešitů anebo brakové literatury.

Byl to pro nás významný zdroj poznání všech málo dostupných vědomostí. Jako šéf tam tehdy kraloval pan Dubový, který nás s partou dělníků proháněl," vzpomínala s úsměvem na tváři Anna Skřivánková a ještě dodala: „Jako dvacetiletá jsem nastoupila do odbytu papíren, do expedice.

S Pifkou jezdil Bohoušek Hrbáč, super parťák, který vozil nákladní listy na vagony a z legrace nás často nechal utíkat podél svého stroje. Parádní časy!! Pifka vozila starý papír vykládaný z vagonů na překladišti (nynější nová prodejna Hrušky) do papíren a zpět vozila kartony opět na nakládku pro zákazníky, kterým byly určeny vagony. V té době již vládl překladišti pan Antonín Bárta."

.

Dobová fotografie Aleny Dihlové s dětmi stojící vedle úzkokolejky, která vedla podél krajnice silnice od Hradce do Žimrovic. Foto: archiv Davida Hendrycha

Autor: Petr Dušek

3.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 100 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů OBSLUHA CNC OBRÁBĚCÍHO CENTRA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 150 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: KO: Ing. Lebeda Rudolf, tel.: 777 213 254. Životopis zašlete na e-mail: info@opavskastrojirna.cz., SOU technického zaměření, čtení technické dokumentace, manuální zručnost, pracovitost, spolehlivost. , Pracoviště Opava, nástup ihned. , Jedná se i o manipulaci s břemeny nad 15 kg.. Pracoviště: Opavská strojírna s.r.o. - provozovna, Vávrovická, č.p. 301, 747 07 Opava 7. Informace: Rudolf Lebeda, +420 777 213 254.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní instrumentář 19 000 Kč

Zubní instrumentáři ZUBNÍ INSTRUMENTÁŘ/KA. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: *KO: MUDr. Martina Majnušová tel.: 776 276 412, životopisy zasílejte na e-mail: zubniordi@centrum.cz. , Požadujeme: ÚSO, kurz zubní instrumentářky podmínkou, pečlivost, spolehlivost, komunikativnost, časová flexibilita., Pracoviště Opava.. Pracoviště: Mudr. martina majnušová, Na Pomezí, č.p. 592, 747 06 Opava 6. Informace: Martina Majnušová, +420 776 276 412.

Výroba - Výroba Seřizovači 140 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů CNC FRÉZAŘ - MECHANIK, SEŘIZOVAČ, PROGRAMÁTOR. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 140 kč, mzda max. 160 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: SOU technického zaměření nejlépe s maturitou, praxe na CNC obráběcích strojích min. 2 roky, praxe s programováním řídicího systému FANUC, znalost seřízení stroje, nástroje, obrobku, znalost technologie třískového obrábění, výborná znalost čtení výkresové dokumentace, znalost práce s PC (Internet, Outlook). Samostatnost, zodpovědnost, pečlivost, trestní bezúhonnost, 1-směnný provoz, nástup ihned., Nabízíme: , mzda od 22000,- do 25000,- Kč + osobní ohodnocení, stravenky, 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní a životní připojištění. Strukturovaný životopis pošlete na e-mail: ales.rataj@ke-arm.com.. Pracoviště: Ke-arm, s.r.o. - pracoviště hala iiib, Vávrovická, č.p. 280, 747 07 Opava 7. Informace: Aleš Rataj, +420 555 440 210.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Pomocní pracovníci v dopravě a 500 Kč

Pomocní pracovníci v dopravě a skladování Výpomoc při zásobování, manipulace s koberci a pomocné práce Opava. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 500 kč, mzda max. 3000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Prodejna KOBERCE TREND Zámecký okruh 19, Opava. Kontaktní osoba p. Gotzmann, p. Zástava. Vhodné pouze pro fyzicky zdatné uchazeče, neboť se jedná o manipulaci s koberci a dalším zbožím při závozu prodejny, nevhodné pro mladistvé, 95,-Kč/h, doba dle potřeby. Bližší informace přímo na prodejně KOBERCE TREND Opava. Pracoviště: Limex čr, s.r.o. - 028 - koberce trend opava, Zámecký okruh, č.p. 996, 746 01 Opava 1. Informace: , .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Držme našim borcům palce, studenti reprezentují v Číně

Příloha Deníku.

Páteční Deník s přílohou o Baníku Ostrava

Sezona je finančně vykrytá, ubezpečuje Libor Witassek

Má nováček FORTUNA: LIGY z Opavy finanční problémy, o kterých se začalo v poslední době spekulovat?

Silné deště zvedly hladiny řek a přehrad, nezpůsobily ale větší škody

Vydatné středeční srážky v Beskydech se obešly bez větších škod, přesto měli hasiči plné ruce práce. Celkem padesátkrát museli od středečního rána do večera vyjíždět v Moravskoslezském kraji kvůli nepříznivému počasí, tedy silným dešťům a větru.

Po vodácích v Čechách teď ostrouhají i ti na Moravici. Důvod? Sucho

Jeden z nejoblíbenějších a hojně navštěvovaných sjezdů Moravice, maškarní, zrušilo Povodí Odry (POD) kvůli suchu. Podle vodáků ale situace není tak horká a rozhodnutí chtějí ještě zvrátit.

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT