Rok od roku jej k cestování využívá stále více lidí, o čemž svědčí řeč čísel.

„Počet přepravovaných osob je pořád vyšší. Mysleli jsme, že už dojde k útlumu, ale nárůst je stále patrný. V roce 2017 jelo Hvozdnickým expresem 7 713 lidí, minulý rok jich bylo 9 892, toto číslo v sobě zahrnuje i osoby jedoucí v historickém motoráku při zahajování sezony. A letos bylo odbaveno 11 905 pasažérů a to podotýkám jen v běžném provozu. Dohromady i s parním vlakem to bylo 13 665 lidí. Květnové zahájení turistické sezony expresu si tedy nenechalo ujít a vlakem se svezlo 1 760 lidí,“ vypočítává předseda Mikroregionu Hvozdnice a zároveň litultovický starosta Jan Birgus s tím, že o takových číslech se mohlo bývalému provozovateli tratě, Českým drahám (ČD), nechat jen zdát.

ČD totiž provoz spoje v dubnu 2014 vyhodnotily jako ztrátový a vlaky byly nahrazeny autobusy. Lokálku pak začal alespoň v sezoně provozovat soukromý dopravce Railway Capital.

Kola byla také v kurzu

Hvozdnický expres letos vyrážel na koleje tradičně vždy v pátek večer a třikrát denně o sobotách, nedělích a svátcích. Trať vedoucí z Opavy přes Otice, Slavkov, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice do Svobodných Heřmanic si oblíbili také cyklisté.

Hvozdnický expres na nádraží Opava-východ.Zdroj: Deník / Petr Widenka

„V letošním roce byl navíc upraven i vlečný vůz, a to až pro dvacet kol. Větší skupiny cyklistů si jej i objednávaly, jinak byl nasazován jako posilový. Celkem bylo v této sezoně přepraveno 543 jízdních kol,“ konstatuje Jan Birgus.

Jestli se na koleje expres vypraví znovu i příští rok, zatím není oficiálně potvrzeno. Skončila totiž smlouva s krajským úřadem a nyní se bude jednat o jejím prodloužení. „Zájem o zachování Hvozdnického expresu mikroregion rozhodně má, stejně tak město Opava. Věřím, že jednání budou úspěšná,“ míní. Ve hře je také možnost, že by vlak v červnu využívaly přes týden opavské školy ke svým výletům, toto je však zatím jen ve stádiu úvah.