Nezávisle na sobě nám to potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík, tiskový mluvčí společnosti Railway Capital Jan Šatava a také předseda Mikroregionu Hvozdnice Vladimír Chovanec.

V současnosti se dolaďují některé důležité věci. Jedním z nich je třeba doba provozu na trati. Zatímco letos se jezdilo od července do září, v příštím roce by první osobní vlaky mohly vyrazit už v červnu.

„Zájem o provoz na této trati byl opravdu velký. Nyní jsme ve stádiu sestavování rozpočtu, ale podle mých zkušeností všechno směřuje k tomu, že zde budeme jezdit také příští rok," potvrdil Jan Šatava, tiskový mluvčí a člen představenstva společnosti Railway Capital, která zajišťuje nízkonákladové služby v regionální osobní železniční dopravě.

Jejími soupravami jste se v létě mohli svézt také na tratích mezi Kadaní a Podbořany, Lovosicemi a Mostem anebo třeba Moravskými Budějovicemi a Jemnicí. Podle Jana Šatavy nebude nutno provádět ani nové výběrové řízení ohledně dopravce:

„U tratí takového rozsahu, jakou je ta mezi Opavou a Jakartovicemi, nám zákon něco takového nenařizuje. Dělá se to u tratí, které jsou větší a výhledově budou fungovat minimálně pět let. Věřím, že naše vlaky tam budou jezdit i nadále."

Jezdit se bude od června do září

Železnice Opava - Jakartovice má obrovskou historii. Její vznik se datuje už do roku 1891. V posledních letech se však podle zástupců kraje stala silně ztrátovou, a proto zde byla osobní doprava letos na jaře ukončena. Odpor veřejnosti byl však obrovský. Psaly se petice, protestovalo se a nakonec se zvolil kompromis - letní provoz.

Na jeho financování se podílel kraj, obce, jimiž trať prochází, a také město Opava. Na tom by se nemělo nic změnit. „Na takových devadesát procent se bude jezdit i v příštím roce. Letní turistický provoz slavil úspěch. S největší pravděpodobností bude prodloužena doba, po kterou bude Hvozdnický expres fungovat.

Začít bychom chtěli už v červnu," pokračoval předseda Mikroregionu Hvozdnice a starosta Slavkova Vladimír Chovanec.

Podpora kraje je jistá

Reálných obrysů nabralo také prodloužení trati do Svobodných Heřmanic, kde ještě před šesti lety železnice končila. Původně vedla až do Horního Benešova, jenže vlivem důlní činnosti musel být úsek mezi Heřmanicemi a Benešovem v roce 1970 uzavřen.

O jízdy do Svobodných Heřmanic je zájem. Na přání turistů se vlak končící v této stanici letos vypravoval hned čtyřikrát. Jestliže stav železnice umožní pravidelný provoz a Svobodné Heřmanice se budou spolupodílet na financování trati, mohlo by se opět končit až tam. V současné době je tato varianta v řešení.

Vstřícnost k Hvozdnickému expresu znovu projevil také Moravskoslezský kraj. „Vzhledem k tomu, jaký měl letní provoz úspěch, rozhodně ho budeme podporovat také v příštím roce. Máme na to vyhrazeny finance, které uvolníme," slíbil náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.