Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TÉMA: Je Opava vlídná k cyklistům, či nikoli?

Opavu by si jiná města v republice měla vzít za příklad. Tedy co se cyklostezek a péče o cyklisty týče. To si myslí ministr dopravy a ministr pro místní rozvoj, kteří naše město za cyklostezky ocenili.

21.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Václav Pancer

Stalo se tak na nedávné konferenci v Hradci Králové, kde Opava získala Cenu za rozvoj cyklistiky. Pozornost podle vedení opavské radnice vzbudilo mimo jiné elegantní řešení cyklopruhu v jednosměrné Englišově ulici a Na Rybníčku, nebo cyklopruh na Ratibořské ulici.

Jenže mnozí Opavané včetně těch, kteří vystupují na této straně, si myslí opak. Na vlastní kůži zažívají, že cyklista je v našem městě ohrožen na životě, a to bez zájmu kompetentních úřadů. I proto jsme se mimo jiné projeli neosvětlení na kole nočním městem a zjišťovali, zda vzbudíme pozornost policie.

Úředníci: Opava vzor v péči o cyklisty

Když už se ministerští úředníci v Praze domnívají, že Opava je, co se cyklostezek týká vzor pro ostatní města, zajímalo nás, jak k tomu došli. Respektive, jakou zvolili metodiku. Podle slov Karla Hanzelky, tiskového mluvčího ministerstva dopravy, šlo pouze o dohodu odborníků z ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Centra dopravního výzkumu.

„Ti se shodli, že Opava je vzorovým městem, které příkladně pečuje o rozvoj cyklistiky,“ uvedl Hanzelka. Tiskový mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jan Štoll se domnívá, že město Opava přispělo ke zlepšení cyklistické dopravy zejména řešením cyklopruhů na komunikacích v centru města v návaznosti na cyklistické trasy ve směru na Hradec nad Moravicí, podél řeky Moravice, ve směru na Kravaře a do Otic.

„Ocenění ministra dopravy a ministra pro místní rozvoj, které obdrželi zástupci Hradce Králové, Hostinného, Kostelce nad Orlicí, Lanova, Náchoda, Vrchlabí, Uničova a Opavy, motivuje i ostatní obce a města k rozvoji cyklistické dopravy v regionech,“ řekl redakci Štoll.

Vytváření podmínek pro rozvoj cyklistické dopravy v České republice podle jeho slov sleduje Centrum dopravního výzkumu v Brně v návaznosti na realizaci Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v České republice.

Co si myslí známé osobnosti

Jak se jezdí Opavou na kole známým osobnostem? Některé z nich jsme oslovili.

Například podle ředitele Slezské nemocnice v Opavě Milana Cveka není jízda na kole přes Opavu zdaleka ideální. „Přes značný pokrok je nutno dál budovat systém cyklistických stezek. Vadí mi dále agresivita, až bezohlednost některých řidičů vůči cyklistům,“ uvedl Cvek.

Otázku, jak se jezdí Opavou na kole, položila redakce také tiskovému mluvčímu opavské policie René Černohorskému. „Nejsem zrovna příznivcem cyklistiky. Kolo nechávám zazimovat a vytahuji ho tak jednou za rok. Pokud tedy vyjedu, využívám dostupných cyklotras. Takže pro mě jsou dostačující,“ řekl Černohorský s tím, že má však spoustu známých, kteří by uvítali cyklotras více. Některé z cyklotras jsou podle nich nevyhovující.

Náměstek primátora Pavel Mališ řekl, že v centru města se mu na kole jezdí bez problémů.

Tomáši Skalíkovi z občanského sdružení Hnutí za Opavu se městem na kole jezdí dobře. „Znám Opavu a vím, kudy a jak si cestu zkrátit, jak se vyhnout nebezpečným frekventovaným silnicím, kde bezpečně uzamknout kolo. Samozřejmě se to neobejde bez vědomého porušování dopravních předpisů,“ řekl a doplnil, že někdy jede raději po chodníku než po přilehlé frekventované cestě.

Při jízdě na kole pak nezapomíná, jak vnímá cyklisty z pohledu řidiče auta. „Platí to i naopak. Přestože se cítím na kole vcelku bezpečně, koupil jsem si nedávno helmu a při jízdě se snažím nemyslet na to, že v ní vypadám trochu jako ufón. Zdraví, na rozdíl od kola, náhradní nemám,“ dodal Skalík.

Na kole noční Opavou

Zajímá vás, jak jezdí opavští cyklisté v noci? Bez osvětlení. Jde jim o zdraví i o život. Své o tom vědí opavští taxikáři. Kdo jiný zná noční Opavu lépe, nežli oni. A skutečně. Při rozhovoru s nimi si stěžují. Potkat neosvětleného cyklistu v Opavě je bohužel běžné.

Říkají nám: „Víte, pracujeme hlavně v noci a neosvětlených cyklistů po Opavě potkáváme každou noc spoustu. Dělá nám to velké problémy, hlavně v jarních a podzimních měsících, kdy se brzy stmívá. Přidá-li se ještě déšť, neosvětlený cyklista jedoucí mezi svítícími auty se stává neviditelný. Musíme mít oči doslova na šťopkách, aby se nestalo neštěstí.“

A co na to policie? Ta městská, řízená námi zvolenými zastupiteli? A ta státní, co pomáhá a chrání? Řekli jsme si, že je vyzkoušíme.

Je středa 21.25. Již se setmělo, svítí pouliční osvětlení. Jsme dva dobrovolníci, zkušení cykloturisté. Bez světel a bez odrazek. Na ulici Zahradní potkáváme prvního neosvětleného cyklistu. Pokračujeme dál přes Hradeckou, Hobzíkovou, třídou Spojenců, Husovou, a Olomouckou na Vančurku. Projíždíme ji celou.

Na Krnovské míříme zpět do centra náměstím Republiky, U Jaktařské brány (mimochodem nejkratší opavská ulice), Horním a Dolním náměstím, přes ulici Komenského na Těšínskou. Zde nejedeme nově zřízenou stezkou pro cyklisty, ale vozovkou. Před Ostrojem dojíždíme neosvětleného cyklistu. Ptáme se ho, nemáli strach jezdit neosvětlen. Říká, že na to s…. Od pohledu není zcela střízlivý.

Pokračuje dál, asi do Komárova. My před železničním přejezdem otáčíme zpět. Projíždíme znovu Těšínskou. U mrazíren jedeme Zámeckým okruhem na Ratibořskou a do Kateřinek. Na konci Hlučínské u Kauflandu otáčíme zpět. Za Švédskou kaplí odbočujeme na Vrchní a Rolnickou. Cestou míjíme zahrádky místních hostinců s hosty a jejich koly.

Odbočujeme na Pekařskou. Projedeme ji celou až k Hlásce. Dále přes Horní náměstí, Ostrožnou, Otickou k nové služebně policie na Vaškově náměstí. Tam vidíme prvního strážce pořádku právě vystupujícího ze služebního auta. Nás si nevšímá. Dále jedeme ulicí Rooseveltovou, Tyršovou a Zahradní na Hradeckou, kde končíme ve 22.35.

Noční Opavou jsme za více než hodinu ujeli 14 kilometrů. Cestou jsme potkali 26 cyklistů, z toho 15 neosvětlených. Nepotkali jsme ani jsme neviděli žádného policistu. Ani městského, ani státního, ani žádné jejich auto. Zato jiných aut nás míjelo nespočet a to v dostatečném odstupu. Pro řidiče jsme zřetelně nebyli žádným překvapením. Ano, taxikáři, měli jste pravdu.

Kde byli policisté?

Jak je možné, že jsme na naší cestě noční Opavou nepotkali ani jediného policistu, který by nás zastavil? Podle jejich tiskového mluvčího Reného Černohorského záleží na momentální bezpečnostní situaci, na tom, kde se hlídky zrovna pohybovaly.

„V ulicích jsou hlídky pěší, auta, policie České republiky i městská. Kontrolují silniční provoz a samozřejmě i cyklisty. Namátkové kontroly provádějí i během dne, kdy kvůli krádežím zjišťují výrobní čísla kol,“ řekl mluvčí.

Opavan: To si snad dělají srandu

Myslíte si, že je Opava pro cyklisty bezpečná? Využíváte cyklostezky? Je jich podle vás dostatek? Tyto a podobné otázky jsme dnes směrovali k našim čtenářům.

Zatímco se opavští magistrátní úředníci hrdě hlásí k nové ceně za rozvoj cyklistiky a opěvují opavské cyklotrasy, většina Opavanů jejich nadšení nesdílí. Našli jsme i takové, kterým nynější stav vyhovuje, avšak tito jsou jen v menšině a naopak stále více přibývá nespokojených cyklistů.

„Ale ano, mně to teď vyhovuje. I když jezdím jenom po městě, tak se konečně už tolik nemusím motat mezi auty, nebo jezdit po chodníku. Určitě by těch cyklostezek mohlo přibývat dál. Přece čím více, tím lépe,“ odpovídá jako jeden z mála kladně šestapadesátiletý Stanislav Daněk v invalidním důchodu.

Na rozdíl od něj si Marek Dvořák stěžuje na nedostatečné pokrytí a zpochybňuje praktičnost některých stezek. „Sice jich přibylo, to musím uznat, ale pořád je to zoufale málo. A taky, zkusili jste jet někdy odpoledne po Ratibořské? Například tahle cyklostezka je prostě o hubu. Při takovém provozu se dá metr široký pruh vedle silnice jen stěží považovat za bezpečnou cyklostezku,“ říká čtyřiatřicetiletý učitel.

„Já po městě na kole nejezdím, protože se bojím a ze stejného důvodu to zakazuju i dětem. Ale třeba na výlet do Hradce jezdíme rádi, poněvadž ta cyklostezka je ideální a nejezdí tam auta,“ dodává smířlivě osmatřicetiletá Martina Kaizlová.

„Nikdy jsem problémy s jízdou po městě neměl a myslím si, že Opava je celkem příjemné místo pro cyklistiku. Co mě ale enormně rozčiluje, je rostoucí počet krádeží kol. V tom vidím hlavní problém a ne v nějakých cyklostezkách. Vím, o čem mluvím, před měsícem mi totiž ukradli kolo a nebylo to poprvé,“ rozčiluje se pětadvacetiletý Jan Hromada.

Čtyřicetileté sekretářce Janě Zelenkové se nelíbí bezohlednost některých řidičů. „Kolikrát jsem zažila, že někteří řidiči parkují svá auta přímo na pruhu určeném pro cyklisty. Jako by je to nezajímalo. A toto se děje neustále. Vypadá to, že policii na tom asi nezáleží,“ myslí si.

„Někdo mi říkal, že Opava dostala cenu za rozvoj cyklistiky ve městě. To si snad dělají srandu. Nejen, že je tady podle mne těch stezek málo, ale trasy jsou navrženy tak hloupě, že se až moc často protínají s normálním provozem,“ říká osmadvacetiletý barman Petr Prokeš.

Lidem leží v žaludku i výše zmíněný cyklopruh Na Rybníčku. Považují ho za nepraktický. Člověk, který to zde dobře nezná, totiž většinou nepochopí, že úzký červený pruh na chodníku je ve skutečnosti cyklotrasa.

A tak není ničím neobvyklým, že musejí cyklisté pokřikovat po chodcích jdoucích cyklostezkou nebo v její těsné blízkosti.

Cyklisté vycházejí z havárek vždy hůře než řidiči v autech

Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Také cyklista je jen člověk, a tak je na silnici ohrožený živel. Každý z nás si určitě vzpomene na dopravní nehodu nebo jinou událost, kde jednu z rolí hrál cyklista.

Jen před několika málo dny otřásla Opavskem smrt třináctiletého chlapce, který v Komárově vjel pod zadní kolo nákladní liazky. O den dříve nedostala v Hati čtyřiasedmdesátiletá cyklistka přednost na křižovatce a byla sražena třiadvacetiletou řidičkou. S komplikovanou otevřenou zlomeninou pravého kotníku musela být převezena sanitou do nemocnice v Ostravě-Fifejdách.

Nejhorší kombinací je ale cyklista a alkohol. Vzpomeňme si třeba na loňský říjen, kdy u Mokrých Lazců podpořil svůj sportovní výkon na kole muž alkoholem a s více než promile v krvi naboural do odstaveného auta. Vše se naštěstí obešlo jen s lehčím zraněním hlavy a ošetřením ve Slezské nemocnici.

Hned dvě nehody, kdy opilí cyklisté nabourali, přinesl letošní první dubnový víkend. V sobotu dával na křižovatce třiapadesátiletý řidič VW Golf přednost autům na hlavní silnici. Najednou se ale ozvala rána. Z pravé strany do něj narazilo jízdní kolo se šestadvacetiletým mužem za řídítky. Nárazem se cyklista zranil. U obou byla policisty provedena dechová zkouška, která měla pro řidiče nabouraného auta negativní výsledek.

Zato u cyklisty bylo naměřeno 0,18 promile alkoholu. Následně přiznal, že vypil jednu dvanáctku. V neděli pár minut po poledni zastavil se Škodou Octavií sedmačtyřicetiletý muž u okraje silnice. Aniž se ohlédl, otevřel dveře auta. Bohužel ve chvíli, kdy jej míjel třiatřicetiletý cyklista. Ten narazil a při následném pádu se zranil. I zde přišla na řadu dechová zkouška a opět se stejným výsledkem. Řidič auta negativní, cyklista nadýchal 0,15 promile.

Jindy ale cyklisté za neštěstí nemohou, jen jsou jeho obětí. Třeba v březnu srazil opilý řidič v Kravařích důchodce. Ten skončil na přední kapotě jeho renaultu. Narazil do čelního skla a spadl na zem.

Jak potvrdil tiskový mluvčí opavské policie René Černohorský, řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem a nedodržel bezpečnou vzdálenost. Srazil ho ve chvíli, kdy chtěl cyklista odbočit vlevo. Navíc mu bylo naměřeno 1,95 promile alkoholu v dechu. „Muži byl na místě odebrán řidičský průkaz. Byl obviněn ze spáchání trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky a z ublížení na zdraví,“ uvedl Černohorský.

Jak města zdokonalují cyklostezky?

Jak jsou na tom některá města s cyklostezkami?

Například Hranice na Moravě budují cyklostezky pro turisty a cyklotrasy po městě. Tedy pro lidi, kteří dojíždějí za prací. Jak uvedl tiskový mluvčí Hranic Petr Bakovský, na první etapu byl letos v rozpočtu vyčleněn přes 1 milion korun.

„V první části jde o to, zabezpečit pro cyklisty průjezd městem v severojižním směru,“ řekl Bakovský.

Na Pardubicku mají cyklostezky ve tvaru srdce

Na Pardubicku je kolo nejběžnějším dopravním prostředkem díky rovinatému terénu.

„Hustá síť značených cyklotras i množství kvalitních cyklostezek jsou velkým turistickým lákadlem. Trasy jsou vedeny převážně po silnicích třetí třídy, po místních či účelových komunikacích se zpevněným povrchem, případně po polních a lesních cestách,“ řekla Dana Rybnikárová z odboru kanceláře pardubického magistrátu.

Velmi využívaná je podle ní například cyklostezka z Pardubic na Kunětickou horu podél řeky Labe. „Okruhy jsou v celkové délce 445 kilometrů, svým tvarem připomínají srdce, a i proto jsou nazývány Perníkové srdce Čech,“ vysvětlila s tím, že cyklostezky jsou budovány i v centru města pro občany dopravující se do práce na kole.

Jak dále zmínila, Pardubice již řadu let budují síť cyklistických stezek, na které v letošním roce věnovalo město přes 12 milionů korun.

V Přerově dbají na bezpečnost cyklistů

V Přerově mají cyklostezky o délce 18,9 kilometru.

„První stezky byly opatřeny vodorovným dopravním značením na chodnících. Nově budované cyklostezky jsou v zámkové dlažbě a obvykle barevně odlišené od chodníku,“ informoval tiskový mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Podle něj jsou jednotlivé stezky zpravidla provázány tak, aby cyklisté projeli bezpečně město ze severu na jih i z východu na západ a při průjezdu města nemuseli projíždět nebezpečnými úseky. Přerov i nadále buduje cyklostezky.

Od roku 1993 se podařilo ve městě vybudovat a vyznačit téměř 19 kilometrů cyklostezek. „Ty jsou vzájemně propojeny místními komunikacemi a tvoří ucelenou propojenou síť. Cyklostezky vedou nejen centrem města, ale směřují do místních částí, a propojují tak místní části s městem,“ doplnil Přidal.

(azu, vm, kus, luc, dat, noh)

Je Opava vlídná k cyklistům?

Ano

29 %

Ne

71 %

Hlasovalo: 7

Anketa byla ukončena

21.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Radar. Ilustrační foto.

Na příliš rychlé řidiče budou v Hlučíně dohlížet další radary

Po rekonstrukci mají v domě na Horním náměstí vzniknout byty 4+1.
8

Vzniknou na „Horňáku“ nové byty?

Čtyřem obcím byly přiklepnuty dotace, dohromady skoro šest milionů

Nová víceúčelová hřiště, tělocvičny nebo oprava stávajících. Na to se mohou těšit v Melči, Šilheřovicích, Sudicích a Oldřišově.

KOOPERATIVA NBL: USK Praha - Opava 70:88

Čtvrtý zápas, čtvrté vítězství. Opavští basketbalisté mají na úvod sezony výbornou formu. Ve středu na Folimance vygumovali domácí Vysokoškoláky.

HOKEJ: Opava - Šumperk 3:2

Nečekaný výsledek se zrodil ve středu v Opavě. Domácí Slezan překvapivě porazil jednoho z druholigových favoritů Šumperk 3:2.

Starší muž před ženou v parku mával svým přirozením

Hodně vyděšená byla dvaačtyřicetiletá Opavanka po nedávném zážitku, který si odnesla z Městských sadů. Při procházce si totiž všimla staršího muže, jenž zrovna vyšel z křoví. Následovalo „představení“, o nějž vůbec nestála.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení