Přetížená dopravní situace mezi Opavou a Ostravou komplikovala desítky let život lidem v obcích po trase i dopravcům a odrazovala potenciální investory. Výstavba klíčové stavby však byla ve svém průběhu stále jako na houpačce.

Její historie se začala konkrétně psát v březnu 2009 poklepem na základní kámen. A všechno vypadalo dobře. Pak už se nad jejím budováním střídavě smrákalo a vyjasňovalo.

Slavnostní poklepání na základní kámen. Takto to vypadalo 25. března. Dnes je vše jinak.

Krátce po zahájení byla stavba bez kvalifikovaného důvodu stažena z unijního Operačního programu Doprava.

Následně se výstavba s minimálním finančním zajištěním sice zvolna, ale přece jen klopýtavě rozjela, ale pokračování zatrhl bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV) a odmítal názor změnit.

Vít Bárta

O potřebnosti stavby přesvědčily argumenty Sdružení moravskoslezských poslanců z hospodářského výboru až nového ministra dopravy Pavla Dobeše (VV).

Pomyslné ledy byly prolomeny a stavba mohla bez dalších otřesů pokračovat do úspěšného konce.

Důležité mezníky stavby v běhu času

Srpen 2010
Rozestavěná jedenáctka doplatila na úspory Ministerstva dopravy. Firmy Eurovia, Skanska a Firesta na ní ukončily práce a obnovit je nepomohla ani schůzka zástupců Moravskoslezského kraje, dotčených obcí, Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje a Sdružení pro výstavbu komunikací I/11 a I/56 na ministerstvu.

Odjeli s nepořízenou, ministra Víta Bártu (VV) jejich argumenty nezajímaly.

Srpen 2011
Poslanec Zbyněk Stanjura (ODS) prosadil na hospodářském výboru usnesení, vyzývající ministra dopravy Pavla Dobeše k zařazení další výstavby jedenáctky do plánu na příští rok.

Září 2011
Výstavba jedenáctky mezi Opavou a Ostravou začala být díky vládnímu schválení upraveného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a střednědobého výhledu na roky 2013 a 2014 znovu aktuální.

Poslanec Stanjura přesvědčil představitele Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury o vhodnosti toho, aby jedenáctka mezi byla spolufinancována z evropských fondů.

Březen 2012
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny navýšil rozpočet a stavba jedenáctky se vrátila do hry.

Listopad 2012
Rozestavěnou jedenáctku ohrozily rozmíšky politiků a ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) musel kvůli politické nestabilitě stáhnout návrh státního rozpočtu a připravit nový už s dramatickými škrty. Ten by razantně dopadl i na financování jedenáctky

Květen 2013
Peníze na stavební práce byly díky aktivitám ministra dopravy Zbyňka Stanjury zajištěny. Po hubených letech stagnace zažívala stavba konečně svůj vymodlený boom, trvající až do jejího zdárného ukončení.

Září 2013
Financování stavby nebylo přerušeno a pomohly k tomu peníze z evropských fondů.

Říjen 2015
Poslední zádrhel v podobě vlastnictví pozemku na trase byl v prvním pololetí díky aktivitě Krajského úřadu vyřešen a nová komunikace mohla být 13. října slavnostně otevřena.

Zvýší bezpečnost dopravy a motoristům zkrátí jízdní dobu při cestě do Ostravy. Regionálním firmám umožní bezproblémové a rychlé napojení na dálnici D1 a nepřímo tak zvýší zájem investorů o západní část Moravskoslezského kraje.