Řidiči, kteří tuto trasu jezdí, si mohou všimnout, že například u Hrabyňského kopce se pracuje, ovšem nijak hekticky. Realizace stavby kvůli nedostatku peněz probíhá velmi pomalu, jejich akutní nedostatek se rovná téměř jejímu pozastavení.

Podle náměstka ministra dopravy ČR Tomáše Kaase, který se v Opavě uplynulý čtvrtek účastnil jednání valné hromady Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 –I/57, chybí na stavbu pro letošní rok miliarda korun, pro rok příští miliardy čtyři.

Jak uvedl viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek se tak doba výstavby prodlouží, jde jen o to, aby byla co nejkratší. Za dobrou zprávu lze v této situaci snad považovat jen to, že doba výstavby by se měla z původně odhadovaných 27 let snížit na 13,5 roku.

Situace se však může změnit. Podle Kaase se Mokré Lazce dostaly těsně pod hranu čáry indikativního seznamu staveb. „Nicméně tato čára se bude i vzhledem k pohybu kurzu koruny pohybovat směrem dolů,“ uvedl náměstek ministra dopravy s tím, že ministerští úředníci požádali na stavbu jedenáctky o další peníze.

Podle jeho slov není vyloučeno, že by mohlo dojít k navýšení finančních prostředků na základě tzv. relokací, tedy z operačních programů EU, kde se nečerpají. Zda k těmto relokacím dojde, to bude záviset na kladném vyjádření Evropské komise.

Nicméně tato stavba není jediná, která se potýká s finančními problémy. Dalším je úsek tzv. prodloužené Rudné, na který v letošním roce chybí řádově půl miliardy. Třetím citlivým místem je stavba druhé části severního obchvatu města, na kterou se státu, respektive Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), nedostává 40 milionů. Ty jsou potřebné pro dokončení výkupu pozemků.

„Vykoupeno je zhruba šedesát pět procent pozemků, na zbývajících třicet pět procent nemá ŘSD peníze, vykoupí je nejspíše Statutární město Opava. Dobudování východní části je totiž velmi důležité pro záchranu Kateřinek. Po zprůjezdnění spojky S1 se ukazuje, jak je zde doprava drsná,“ uvedl náměstek primátora Pavel Mališ (ODS), který je předsedou Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 –I/57.

Radnice by odkup pokryla úvěrem, který si ve výši 400 milionů vzala loni. Touto transakcí chce urychlit získání stavebních povolení a následně realizaci celé stavby. Náměstek ministra dopravy Kaas tento krok opavské radnice podle svých slov oceňuje a k otázce vyjednávání peněz na stavbu východního obchvatu podotýká: „Pokud bude takto vstřícný přístup města, tak by měl být i vstřícný přístup ze strany vlády.“

Plán Hlásky vykoupit pozemky musí schválit radní i zastupitelé. Pokud se na východní části obchvatu Opavy začne stavět příští rok, měl by být dokončen nejdříve v roce 2013.