Tramvaj, do jejíž historie se promítla i Opava, zahájila v roce 1909 s velkou slávou provoz jihlavské MHD. V roce 1948 tramvaje v Jihlavě nahradily trolejbusy, a tak se přesunula do Opavy, kde sloužila zhruba do roku 1956. Dnes už se neví, jak se na slavkovský pozemek, kde byla na podzim loňského roku objevena, dostala. Rudolf Chromý zahradu ve Slavkově zakoupil, když už na ní byla.
A tak se rozhodl, že si z ní udělá seník. Do doby než ho oslovila jihlavská radnice. O tom, že se ve Slavkově nachází takový skvost, nevěděl tenkrát ani sám starosta. „Přiznám se, že jsem vůbec netušil, že se na katastrálním pozemku Slavkova takový unikát nachází," svěřil se loni starosta Slavkova Vladimír Chovanec.
Poté, co byla tramvaj zakoupena jihlavskou radnicí, skončila v depu. Přestože nám sám tiskový mluvčí Jihlavy Radek Tulis sdělil, že vůz potřebuje kompletní renovaci, byl plný optimizmu a o tramvaji mluvil jako o zachovalém kusu. Město se na podzim rovněž rozhodlo, že na opravu první jihlavské tramvaje, která nesla evidenční číslo 1, uvolní 1,5 milionu korun ze svého rozpočtu.
Zbývalo jen vyhlásit výběrové řízení na firmu, jež provede renovaci. Donedávna ale čekala na svůj osud v železničním depu v sousedním Krnově. Do výběrového řízení se totiž nikdo dvakrát nehrnul. Teď se tramvaj takřka po pětašedesáti letech vrátila zpět, kde její příběh začal do Jihlavy.
Léta sloužila jako seník ve Slavkově. Teď se vrátila zpátky domů. Foto: Archiv města Jihlava
„Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést nejstarší vozidlo městské hromadné dopravy v Jihlavě do co nejlepšího stavu," uvedl k převozu tramvaje do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal (ODS).
„Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče," ocenil tajemník jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.
Předchozí majitel, Rudolf Chromý ze Slavkova, aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje podporoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel," uzavřel tajemník Dohnal.