V roce 1909 s velkou slávou zahájila provoz MHD. V roce 1948 tramvaje v Jihlavě nahradily trolejbusy, a tak se přesunula do Opavy, kde sloužila zhruba do roku 1956. Dnes už se neví, jak se na slavkovský pozemek dostala. Rudolf Chromý zahradu ve Slavkově zakoupil, když už na ní byla. A tak se rozhodl, že si z ní udělá seník.

Zájemci z Jihlavy už jeho pozemek obcházeli dlouho, před nedávnem jej ale oslovila přímo jihlavská radnice s tím, že tramvaj od něj odkoupí, s čímž souhlasil. „Jihlava využila jedinou šanci navrátit do města vůbec první vůz městské hromadné dopravy, který kdy ulicemi jezdil," uvedl důvod koupě tiskový mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Že se vzácná tramvaj ve Slavkově nachází, nevěděl nejen pan Chromý, ale ani samotné vedení Slavkova. „O tom, že odsud tramvaj odváželi, jsem už slyšel. Přiznám se ale, že jsem vůbec netušil, že se na katastrálním pozemku Slavkova takový unikát nachází," svěřil se starosta Slavkova Vladimír Chovanec. „Tramvaj je nyní umístěna v depu. Technický stav odpovídá stáří a vyžaduje kompletní renovaci, nicméně podle zkušeností z jiných měst jde v tomto případě o zachovalý kus. Odborným fi rmám se již podařilo renovovat vozy v nepoměrně horším technickém stavu," řekl Radek Tulis.

O tom, jestli město Jihlava uvolní finanční prostředky na opravu historické tramvaje, se hlasovalo přesně před týdnem. A radnice se rozhodla, že na její renovaci dá 1,5 milionu korun. V současné době město vypsalo výběrové řízení, a pokud vše proběhne bez problémů, s její opravou se může začít ještě letos. Přibližná doba renovace by prý měla trvat dvanáct až osmnáct měsíců.

.

Tramvaj na zahradě ve Slavkově letos v létě. Přestěhovat ji mohli, až když dozrála úroda kolem tramvaje a také na sousedním pozemku, přes který se k tramvaji dostal jeřáb. foto: archiv města Jihlava

Kde bude tramvaj umístěna, ještě není rozhodnuto. „Nabízí se jí postavit na Masarykovo náměstí nebo třeba na starý, letos kompletně rekonstruovaný secesní most U Jánů, který byl v roce 1908 vybudovaný speciálně pro provoz tramvajové dopravy. Na mostě je několik desítek metrů kolejnic umístěných na památku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží," plánuje Radek Tulis.

„Tramvaj jako taková by byla atrakcí pro turisty i obyvatele města, lze uvažovat i o využití například pro sezonní turistické informační centrum," uzavírá Radek Tulis.