Čtyřiadvacet míst v Moravskoslezském kraji, kde stromy podél cest ohrožují řidiče, vytipovali severomoravští policisté. Seznam těchto lokalit předají správcům komunikací, kteří by měli rozhodnout, co udělat pro zvýšení bezpečnosti řidičů, a také o budoucnosti nebezpečně rostlých stromů.

„Severomoravští policisté v uplynulých třech měsících podrobně analyzovali dopravní nehodovost za léta 2005 až 2007, kdy došlo ke střetu vozidla se stromem. Z analýzy vyplynulo, že nejčastěji k těmto dopravním nehodám docházelo na silnicích prvních tříd. V Moravskoslezském kraji bylo vytipováno třináct úseků a v Olomouckém kraji dva. Dalších jedenáct nebezpečných úseků je na silnicích druhých a třetích tříd,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dagmar Bednarčíková.

Zástupce vedoucího krajského dopravního inspektorátu Jan Potucký pro agenturu ČTK upřesnil, že policisté vybrali místa, kde se nehody opakují častěji. „Ve všech lokalitách jsme za poslední tři roky zaznamenali minimálně čtyři kolize se stromem. Někde jich bylo i sedm na jednom konkrétním místě. Severomoravští policisté letos řešili přibližně tři stovky nehod automobilů s pevnou překážkou. Čtyřiatřicet z nich skončilo tragicky. Je to asi pětadvacet procent z celkového počtu všech smrtelných dopravních nehod,“ řekl ČTK Potucký. Policista míní, že případná opatření se musejí řešit jednotlivě, kácení stromů považuje za krajní řešení.

Stejně jako vedoucí odboru ochrany přírody ředitelství České inspekce životního prostředí Tomáš Mařík a poslankyně Strany zelených za Moravskoslezský kraj Věra Jakubková. „Každý strom by se měl posuzovat jednotlivě. Místo kácení by v mnohých případech pomohlo například snížení rychlosti v daném úseku, či instalace svodidel nebo dopravních značek upozorňujících na časté nehody. Pomoci by mohlo třeba i bílení kmenů nebo odrazky,“ míní Mařík, který se s vedoucí právního odboru ředitelství České inspekce životního prostředí Jitkou Jelínkovou podílel na nové legislativní úpravě. Ta by měla nekontrolovatelnému kácení alejí zabránit. Oba se s poslankyní Strany zelených Věrou Jakubkovou také zúčastnili včerejší schůzky s policisty i zástupci správců komunikací.

„Dosavadní právní úprava vede vlastníky a správce komunikací k nejjednoduššímu řešení problému zajištění bezpečnosti komunikací, a to odstranění dřevin bez náhrady. Umožňuje kácet pouze na oznámení. Jedná se o jakousi výjimku z řádného procesu povolování kácení dřevin, která je ovšem často zneužívána. V budoucnosti by ale všechny takovéto případy by měly projít správním řízením. Případné kácení by měla posoudit nezávislá odborná agentura,“ tvrdí Jakubková s tím, že se účastníci včerejší schůzky dohodli na nouzovém řešení, než bude platit nový zákon. „Když bude správce komunikace žádat o pokácení stromů, pošle tuto informaci i České inspekci životního prostředí,“ vysvětlila poslankyně.

Tabulka Silnice první třídy v Moravskoslezském kraji, na nichž došlo v úseku do čtyř kilometrů k více než třem dopravním nehodám ve vyhodnocovaném období let 2005 až 2007.

 

Okres Nový Jičín: Bravantice - Josefovice Vlčovice - Lubina Lubina - Příbor

Okres Frýdek-Místek: Hnojník - Střítež

Okres Karviná: konce obce Karviná směr Dětmarovice

Okres Opava: Hrabyně - Mokré Lazce konec obce Opava směr Hněvošice

Okres Bruntál: Stará Ves u Rýmařova směr hranice okresu Václavov u Bruntálu - Malá Štáhle Brantice u Krnova Dětřichov nad Bystřicí - Lomnice Lomnice Dvorce - Čabová