Naše redakce čerpala z velice zajímavého článku a fotek badatele Bohuslava Fajkuse, který jej před třemi lety napsal pro Vlastivědné listy u příležitosti stého výročí trati. „Tato práce mi zabrala desítky, možná i stovky hodin," usmíval se Bohuslav Fajkus. Jeho poznatky jsou ovšem obrovsky cenné. Zjistil totiž, že železnice vedoucí okolo Stříbrného jezera byla postavena v roce 1909.

Trať začínala na opavském západním nádraží. Od železnice na Krnov se oddělila vpravo za ulicí Krnovskou. Opsala velký oblouk a přes dnešní zahrádky podél současné cesty severního obchvatu směřovala na křižovatku ulic Mostní a Rolnické. Zde se rozbíhala do dvou stran. Když jste se po ní ve směru od Stříbrného jezera do Kateřinek dali doleva, dojeli byste tenkrát nejprve do polské vesnice Plšť, která leží přibližně pět kilometrů od Opavy.

Z Plště se pokračovalo až na nádraží v Bavorově. Pokud byste na dnešní točně autobusů Kateřinky-Sádrovna odbočili doprava, kopírovali byste železnici, po níž jela vlečka do opavského cukrovaru. Dnes už trať samozřejmě neexistuje, ale na některých místech jsou pozůstatky více než patrné.

.

Pohled na nádražní budovu bývalé zástavky Kateřinky (v popředí) ze Stříbrného jezera. Fotografie je pořízena před rokem 1964. foto: www.staraopava.cz.

Jedním z nich je násep nad zahrádkářskou osadou Mír. Právě tudy procházela železnice. Dalším svědectvím doby jsou zbytky mostu, jenž kdysi vedl parkem nad ulicí Jaselskou. A co je vůbec nejzajímavější, Kateřinky kdysi měly i svou vlastní vlakovou zastávku. Jestliže se ze Stříbrného jezera vydáte na ulici Mostní, po pravé straně si musíte povšimnout rozložitého domu. Zde se nacházela zastávka.

Bohuslav Fajkus vypátral, že fungovala minimálně do třicátých let. Dále pak už se o ní jízdní řády nezmiňují. Od těch dob se podoba bývalé stanice změnila. Dům prošel různými úpravami a v současnosti je v soukromém vlastnictví. Něco málo z dřívějšího náspu nalezneme i v blízkosti autobusové točny.

.

V současnosti je bývalá nádražní budova opravena. Dnes by asi nikdo nepoznal, že se zde kdysi nacházela stanice Kateřinky. foto: Deník/Petr Dušek

Trať na území Opavy byla v provozu do 22. dubna 1945. Při osvobozování města Rudou armádou byl zničen most nad řekou Opavou, kudy vedla i samotná železnice. Ta byla později rozebrána. V Polsku jste se vlakem z Plště do Bavorova mohli dostat znovu až v padesátých letech.

Trať stabilně fungovala do konce sedmdesátých let, než byla definitivně uzavřena mezi lety 1991 a 1992.

Petr Dušek