Šestadvacet přijatých žádostí za první čtyři hodiny služby. Dvě otevřené přepážky, jeden klient v pořadí. Průměrná doba čekání čtrnáct minut a třiatřicet vteřin. Takový byl stav na městském úřadě v Kravařích hodinu před čtvrtečním polednem.

Počet žadatelů o vystavení nového občanského průkazu na kravařském městském úřadě roste. Situaci napomáhá také fakt, že si sem o výměnu občanského průkazu jezdí zažádat také lidé z Opavy. V úterý a ve čtvrtek se začíná už v 7 hodin a první vlna lidí chce žádost podat cestou do práce. Větší nápor zdejší úředníky čeká každé pondělí a středu odpoledne. Tehdy obslouží na dvě stě občanů.

Zpravidla hodinu před koncem pracovní doby musí řadě žadatelů sdělit, že již nebudou obslouženi kvůli velkému počtu žadatelů před nimi. V pondělí odešlo s nepořízenou asi pětadvacet lidí.

„Ve tři čtvrtě na čtyři přestal pořadník vydávat lístky, protože před nimi bylo dalších dvacet lidí," sdělil tajemník městského úřadu v Kravařích Pavel Novotný.

Opavský městský úřad se se zvýšeným počtem žadatelů potýká už od začátku roku. Na svědomí jej má desetiletý cyklus povinné výměny. „Podobnou situaci očekáváme i v letech 2017 a 2018," uvedl vedoucí odboru vnitřních věcí opavského magistrátu Petr Sordyl.

Opavský magistrát zareagoval přijetím dvou nových pracovnic a vypůjčením dvou přepážek. „Nové přepážky otevřít jen tak nemůžeme, protože se musí vybavit technikou, kterou nám pořizuje Ministerstvo vnitra ČR," dodal Sordyl. V Kravařích mají přepážky dvě a o rozšíření s ministerstvem vnitra intenzivně jednají.

„Rozšíření výdajového pracoviště nám bylo předběžně přislíbeno. Obzvlášť v současné době bychom ulehčení uvítali," řekl Novotný. Opavané podle něj tvoří až čtyřicet procent žadatelů, kteří si přijdou na kravařský městský úřad výměnu občanského průkazu vyřídit.

Poprvé se tak stalo roku 2011, kdy vyšla v platnost novela zákona umožňující lidem zažádat o výměnu občanského průkazu na městském úřadě kterékoliv obce s rozšířenou působností.

Nárůst žádostí se nevyhnul ani Hlučínu. Počet přepážek loni navýšili na čtyři, na starost mají zároveň vyřizování cestovních dokladů. „V měsíci červnu jsme denně v průměru přijali asi dvě stě žádostí. V pondělky a středy dosahuje jejich počet až tří set padesáti," uvedla Liběna Mrázková z hlučínského městského úřadu.

Opavané se mezi žadateli vyskytují také. V počtu je však předčí lidé s trvalým pobytem v Ostravě.

Barbora Halbová