Zatímco investoři a vedení magistrátu hovoří hlavně o kladech obou center, jejich oponenti čím dál hlasitěji upozorňují na zápory. Jedním z nich je Milan Štefanec z občanského hnutí Nesehnutí, který přijel minulý týden do Opavy na veřejnou diskusi týkající se obou center. „V západní Evropě oživují centra měst tím, že z nich odvádějí dopravu. Auta pak stojí na tzv. sběrných parkovištích na okrajích měst a lidé se po centru pohybují buď pěšky, nebo hromadnou dopravou.

Je tomu tak proto, že v minulosti se na Západě takové galerie ve středech měst stavěly, a dnes musejí tuto situaci složitě řešit. Výstavba nákupních galerií ve středu města je proti tomuto trendu,“ uvedl Štefanec. Jeho hlas není ojedinělý. „Již dnes jsou v Opavě významně překračovány limity imisí. Auta budou zpomalovat, rozjíždět se a zastavovat a v takové situaci jsou zplodiny několikanásobně vyšší,“ řekl pracovník oddělení analýz a hodnocení životního prostředí opavské firmy Ekotoxa Zdeněk Frélich.

Tyto hlasy podtrhlo vyjádření odboru životního prostředí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který minulý čtvrtek vydal zprávu, v níž upozorňuje na nárůst škodlivých imisí ze silniční dopravy, a tím zhoršení imisní situace v centru Opavy. Petr Doležal, zástupce firmy Plaza, která má stavět centrum na Nákladní ulici, je jiného názoru. „To je věc, která se sleduje a bude sledovat, a pokud by docházelo ke znečištění, pak jsou způsoby, jak to řešit,“ řekl Doležal, aniž konkrétní řešení uvedl.

On i primátor Opavy Zbyněk Stanjura (ODS) nepočítají s tím, že by do těchto nákupních center jezdilo tolik lidí auty. Primátor míní, že zábavně-obchodní centrum bude dosažitelné pro pěší i MHD a že sem lidé nebudou jezdit na velké nákupy jako do hypermarketů. Doležal navíc uvedl: „Během roku nečekáme návštěvnost způsobující dopravní problémy.“ Za zmínku stojí, že Plaza plánuje parkoviště pro téměř čtyři sta aut a Crestyl chce za Slezankou vybudovat parkovací prostor pro přibližně stovku aut.