Totéž platí pro Opavu a okolí.

Nedá se ovšem říci, že by si mohli dát zaměstnanci Technických služeb Opava (TSO) takříkajíc nohy na stůl a libovat si v nečinnosti. „Zimní a letní údržba jsou jako spojené nádoby, když se nedělá jedna, tak se dělá druhá. Díky momentálně panujícím klimatickým podmínkám a celkově mírnému průběhu zimy se dá říct, že už nyní se částečně začalo s údržbou letní," říká provozně-technický náměstek TSO Martin Girášek.

Nechválit dne před večerem

Ačkoli se zatím povedlo výrazně ušetřit náklady, které byly v městském rozpočtu určeny na letošní zimní údržbu Opavy a jejích městských částí, je prý však ještě brzy činit předběžné závěry. „Sníh se v podstatě uklízet vůbec nemusí. Znamená to poměrně výraznou úsporu zejména na posypovém materiálu.

Vozy ale v garážích ani v Opavě rozhodně pouze nestojí. Přesto, že během dne jsou teploty vzduchu výrazně nad nulou, nad ránem poměrně často hrozí vinou nízkých teplot náledí, a tak musí dojít k ošetření komunikací," vysvětluje Martin Girášek a pokračuje:

„Rozpočet na zimní údržbu místních komunikací ve statutárním městě Opava je stanoven na kalendářní rok. Z toho vyplývá, že zima březnem či dubnem nekončí a netroufáme si odhadovat, jak se bude počasí vyvíjet na konci tohoto kalendářního roku. Proto je předčasné hovořit o konkrétně ušetřených částkách."

Peníze zpět do městské kasy nepůjdou

Kdo by si navíc myslel, že v případě ušetřených financí je může město investovat jinam, mýlí se. Jak jednou peníze opustily či opustí městskou pokladnu, už jsou definitivně pryč.

„Peníze zůstávají Technickým službám, město je zpátky do rozpočtu nedostane," sděluje mluvčí opavského magistrátu Lada Dobrovolná. Doplňme, že letos bylo na zimní údržbu místních komunikací vyčleněno z opavského rozpočtu 9,9 milionů korun.

Že ale pracovníci Technických služeb nezahálejí, lze vidět v Opavě takřka na každém kroku. Jen se nejedná o odhrnování sněhu a sypání silnic chodníků, jak jsme většinou v lednu a únoru zvyklí. Naopak se konají například prořezy stromů a keřů, úklidy příkopů, odvodňování silnic či hrabání a odvoz listí, které se nestačilo zlikvidovat na podzim. Kupříkladu se ale také třeba umývají značky a zábradlí.

„V dnešní ekonomicky složité době, kdy jsou všeobecně veškeré rozpočty na údržbové práce kráceny, by případně ušetřené peníze za zimní údržbu měly jít logicky znovu do údržby komunikací. V současné době tak místo zimní údržby provádíme opravy chodníků, vysprávky komunikací, čistění uličních vpustí a opravy šachet vpustí, zametání a úklid chodníků," dodává na závěr Martin Girášek.