VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nadšenci ve Lhotě vytvořili model kolejiště

Více než dvě stě padesát metrů kolejí, po nichž se prohánějí vlakové soupravy, které brázdily železnice až do roku 1990. To je kolejiště ve Lhotě, jediné svého druhu v kraji.

14.12.2017
SDÍLEJ:

Více než dvě stě padesát metrů kolejí, po nichž se prohánějí vlakové soupravy, které brázdily železnice až do roku 1990. To je kolejiště ve Lhotě, jediné svého druhu v kraji.Foto: archiv Železničních modelářů ze Lhoty

Jednou týdně se v suterénu bývalé základní školy, nyní soukromé školy Labyrint ve Lhotě u Opavy, schází parta sedmi nadšenců, aby zde pracovala na jedinečném modelu železnice. V únoru to bude už sedm let, kdy se nápad v hlavách dvou zakládajících členů zrodil.

„Klub byl založen 15. února 2011 Milanem Tomkem a Radimem Strnadlem. Vzniku předcházelo naskytnutí příležitosti volných prostor, a jelikož modelové kolejiště takovýchto rozměrů v kraji chybělo, nebylo co řešit. Vše bylo umocněno ještě i vášní obou členů, co se modelové, potažmo opravdové železnice týká,“ vysvětlil na úvod Jakub Javorek, jeden z členů Železničních modelářů ze Lhoty u Opavy, jak oficiální název klubu zní.

V současnosti sdružuje sedm aktivních dospělých, jednoho bývalého externího a jednoho nadšeného dětského modeláře.

KONEC PÁRY, ZAČÁTEK DIESELŮ

Co se prostoru týká, mají modeláři k dispozici plochu osmdesáti metrů čtverečních, samotný model železnice se pak rozprostírá na třiceti čtverečních metrech a je neustále zdokonalován.

„Přibližná délka kolejí je přes dvě stě padesát metrů. Model železnice je v měřítku 1:87. Naše snaha je přiblížit se období konci třetí a začátku čtvrté epochy, tedy období, kdy byly parní lokomotivy nahrazovány dieselovými a elektrickými stroji. Z moderních vlaků máme jen Railjet a lokomotivu Českých drah Cargo Vectron,“ popisoval Jakub Javorek.

Samotný model železnice představuje jakousi smyšlenou představu jeho zakládajících členů a konkrétní předlohu nemá.

Více než dvě stě padesát metrů kolejí, po nichž se prohánějí vlakové soupravy, které brázdily železnice až do roku 1990. To je kolejiště ve Lhotě, jediné svého druhu v kraji.

OPAVSKÉ ČINŽÁKY NEBO VODNÍ ELEKTRÁRNA

Kdo by čekal jen obrázek vagonů jedoucích po kolejích, šeredně by se zmýlil. Kromě vlakových souprav lze totiž v modelu rozpoznat i některé důvěrně známé makety reálných staveb z Opavska i jeho okolí.

„Mezi nimi například stavědlo v Kravařích, vojenský bunkr na motivy opevnění u Darkoviček, správkařské budovy v Suchdolu nad Odrou či vodní elektrárna v Opavě-Kylešovicích. Opavu dále zastupují také činžovní domy v Jiráskově ulici i budova pro uklízečky, posuvnou četu a vozmistry z nádraží Opava východ,“ vyjmenoval.

Dále tu „roste“ několik tisíc listnatných i jehličnatých stromů.

Vlakoví nadšenci najdou mezi lokomotivami všechny známé od Bardotky, Brejlovce, Čmeláka až po Hurvínka, Kyklopa, Krysu, Bobinu nebo Karkulku. „Všechny lokomotivy, které jezdí po našich kolejích, mají přezdívku. Většinou podle svého tvaru nebo spolehlivosti v provozu,“ přiblížil Jakub Javorek, jenž je členem klubu dva roky.

Sám je rovněž aktivním modelářem a není žádným překvapením, že se živí jako strojvedoucí. „Doma si stavím přesnou repliku trati Opava východ – Svobodné Heřmanice, kterou bych pak chtěl prezentovat na soukromé výstavě, jsem takový železniční blázen,“ konstatoval se smíchem.

Více než dvě stě padesát metrů kolejí, po nichž se prohánějí vlakové soupravy, které brázdily železnice až do roku 1990. To je kolejiště ve Lhotě, jediné svého druhu v kraji.

DŮLEŽITÉ DETAILY

Model je ovládán počítačem, který simuluje reálný čas. Dá se vůbec říci, kolik jej vlastně zabere stavba takového vagonu či objektu?

„Modelařina je koníček, který spolkne času spoustu. Stavba lokomotivy je závislá na složitosti projektu, může se pohybovat v rozmezí měsíců až let. Model domečku zabere čistého času asi šedesát hodin. Vše záleží na preciznosti modeláře, a jak si potrpí na detaily, protože jen postavit budovu nejde.

Musí se udělat vybavení pokojů, do oken vsadit truhlíky s muškáty, za dům umístit pěknou zahrádku plnou okurek, rajčat, jahod a nesmí chybět slepice pobíhající po kurníku,“ dodal s úsměvem Jakub Javorek.

Modeláři ze Lhoty organizují několikrát do roka také ukázky ježdění pro veřejnost. Nejbližší termín a zároveň také poslední možnost spatřit jedinečné kolejiště ještě letos mají zájemci v neděli 17. prosince od 13 do 17 hodin.

Autor: Veronika Bernardová

14.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 100 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů OBSLUHA CNC OBRÁBĚCÍHO CENTRA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 150 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: KO: Ing. Lebeda Rudolf, tel.: 777 213 254. Životopis zašlete na e-mail: info@opavskastrojirna.cz., SOU technického zaměření, čtení technické dokumentace, manuální zručnost, pracovitost, spolehlivost. , Pracoviště Opava, nástup ihned. , Jedná se i o manipulaci s břemeny nad 15 kg.. Pracoviště: Opavská strojírna s.r.o. - provozovna, Vávrovická, č.p. 301, 747 07 Opava 7. Informace: Rudolf Lebeda, +420 777 213 254.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní instrumentář 19 000 Kč

Zubní instrumentáři ZUBNÍ INSTRUMENTÁŘ/KA. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: *KO: MUDr. Martina Majnušová tel.: 776 276 412, životopisy zasílejte na e-mail: zubniordi@centrum.cz. , Požadujeme: ÚSO, kurz zubní instrumentářky podmínkou, pečlivost, spolehlivost, komunikativnost, časová flexibilita., Pracoviště Opava.. Pracoviště: Mudr. martina majnušová, Na Pomezí, č.p. 592, 747 06 Opava 6. Informace: Martina Majnušová, +420 776 276 412.

Výroba - Výroba Seřizovači 140 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů CNC FRÉZAŘ - MECHANIK, SEŘIZOVAČ, PROGRAMÁTOR. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 140 kč, mzda max. 160 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: SOU technického zaměření nejlépe s maturitou, praxe na CNC obráběcích strojích min. 2 roky, praxe s programováním řídicího systému FANUC, znalost seřízení stroje, nástroje, obrobku, znalost technologie třískového obrábění, výborná znalost čtení výkresové dokumentace, znalost práce s PC (Internet, Outlook). Samostatnost, zodpovědnost, pečlivost, trestní bezúhonnost, 1-směnný provoz, nástup ihned., Nabízíme: , mzda od 22000,- do 25000,- Kč + osobní ohodnocení, stravenky, 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní a životní připojištění. Strukturovaný životopis pošlete na e-mail: ales.rataj@ke-arm.com.. Pracoviště: Ke-arm, s.r.o. - pracoviště hala iiib, Vávrovická, č.p. 280, 747 07 Opava 7. Informace: Aleš Rataj, +420 555 440 210.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Pomocní pracovníci v dopravě a 500 Kč

Pomocní pracovníci v dopravě a skladování Výpomoc při zásobování, manipulace s koberci a pomocné práce Opava. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 500 kč, mzda max. 3000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Prodejna KOBERCE TREND Zámecký okruh 19, Opava. Kontaktní osoba p. Gotzmann, p. Zástava. Vhodné pouze pro fyzicky zdatné uchazeče, neboť se jedná o manipulaci s koberci a dalším zbožím při závozu prodejny, nevhodné pro mladistvé, 95,-Kč/h, doba dle potřeby. Bližší informace přímo na prodejně KOBERCE TREND Opava. Pracoviště: Limex čr, s.r.o. - 028 - koberce trend opava, Zámecký okruh, č.p. 996, 746 01 Opava 1. Informace: , .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Držme našim borcům palce, studenti reprezentují v Číně

Příloha Deníku.

Páteční Deník s přílohou o Baníku Ostrava

Sezona je finančně vykrytá, ubezpečuje Libor Witassek

Má nováček FORTUNA: LIGY z Opavy finanční problémy, o kterých se začalo v poslední době spekulovat?

Silné deště zvedly hladiny řek a přehrad, nezpůsobily ale větší škody

Vydatné středeční srážky v Beskydech se obešly bez větších škod, přesto měli hasiči plné ruce práce. Celkem padesátkrát museli od středečního rána do večera vyjíždět v Moravskoslezském kraji kvůli nepříznivému počasí, tedy silným dešťům a větru.

Po vodácích v Čechách teď ostrouhají i ti na Moravici. Důvod? Sucho

Jeden z nejoblíbenějších a hojně navštěvovaných sjezdů Moravice, maškarní, zrušilo Povodí Odry (POD) kvůli suchu. Podle vodáků ale situace není tak horká a rozhodnutí chtějí ještě zvrátit.

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. července 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT