„Pozvali jsme zájemce z řad veřejnosti k bližšímu seznámení se s naší činností a k seznamovacímu letu větroněm Blaník, kdy po startu navijákem měli možnost spolu se zkušeným instruktorem létat několik minut v okolí letiště. Zájem byl až překvapující,“ uvedl člen plachtařského odboru a letecký instruktor Jaroslav Fojtek ze Slezského aeroklubu Zábřeh, který odhadl, že se během několika hodin na letiště přišlo podívat 250 až 300 návštěvníků.

Těch se postupně ujali členové aeroklubu, kteří je pozvali do hangáru a představili jim letadla, na kterých se věnují své zálibě:

Všesokolský slet je velkou událostí. Na snímku skladba Fitness.
Krajský slet v Opavě - 10 hromadných skladeb a přes tisíc cvičenců

„Měli jsme připravena letadla jak bezmotorová, tak i motorová, která zde buď létala v minulosti, nebo je využíváme dnes. Vedle repliky historického kluzáku z období před druhou světovou válkou a několika ještě celodřevěných větroňů z poválečné doby tu byly také současné soutěžní špičkové větroně, z motorových letadel pak nechyběli zástupci legendární řady Trenér, amatérské stavby sportovních letadel, tzv. ultralajtů, i moderní konstrukce sportovních a turistických letadel, které v současnosti nabízí čeští i zahraniční výrobci,“ popsal letový park Libor Mašík, jehož zálibou jsou hlavně historické kluzáky. Není bez zajímavosti, že jeden z těch, jenž na letišti má a který si lidé také prohlíželi, koupil a přivezl až z Dánska.

Nezbytná statistika

Hlavním tahákem pro příchozí ale byla touha zkusit si létání. Někteří přišli ze zvědavosti, jiní si chtěli splnit sen, další pak uvažují o leteckém výcviku. Protože je povinností vést o létání přesnou evidenci, je jednoduché zjistit konkrétní čísla. Celkem 47 letů absolvovali zájemci na větroních L-13A Blaník a L-23 Super Blaník, tedy strojích československé výroby, na kterém se naučila létat většina pilotů v naší zemi.

Úterní nehoda v opavských Vávrovicích.
Rychlý a pomalý – v Opavě se střetl motocykl s traktorem

Protože se jedná o kvalitní a spolehlivé letadlo, můžeme se s ním setkat na sportovních letištích prakticky na celém světě, ale také jako nástrojem kondičních letů vojenských pilotů. Ve svém volnu na něm létá třeba i mistr světa Martin Šonka. Dalších jedenáct návštěvníků se prolétlo špičkovým dvoumístným větroněm německé výroby Grob G103 Twin Astir . Zatímco Blaník je celokovová robustní stavba sloužící už několik desetiletí, Twin je elegantní bílý celokompozitový zástupce současné generace větroňů.

Téměř 60 letů

„Zdaleka nebylo v našich silách vyhovět úplně všem, prostě možnosti počtu startů a přistání jsou omezené. Vezmeme-li si, že jeden let není jen těch několik minut letu ve vzduchu, ale i příprava letadla, pilota a pasažéra, po přistání je pak nutné letadlo přetáhnout zpět na místo dalšího startu, je 58 letů tak akorát. Ale nechceme nikoho zklamat, a tak určitě budeme akci opakovat,“ konstatoval Jaroslav Fojtek s tím, že letový den tentokrát zkrátil i přívalový déšť, před kterým se všichni museli schovat.

Ať už se zájemce rozhodl pro to či druhé letadlo, nenašel se nikdo, kdo by byl zklamaný. Říká se, že nejkrásnější pohled na svět je ze sedla koně. Teď už více než čtyřicet mladých i starších ví, že ten nejkrásnější pohled na svět není z koně, ale ze sedadla větroně! Akce proběhla s podporou Ministerstva obrany České republiky.