Před několika dny byla dopravena z Bohumína na nádraží Opava východ. Zatím stojí v depu a strojvedoucí se s ní seznamují, avšak právě opavské provozní pracoviště bylo vybráno ke zkušebnímu provozu.

Přednost tak dostalo před karlovarskými a podbeskydskými tratěmi, kam měla původně vyjet. Pokud testování dopadne podle předpokladů, mohlo by se ušetřit až 40 procent nákladů. Alespoň to tvrdí místopředseda Opavského železničního klubu Jakub Hasák, který na internetových stránkách OŽK zveřejnil velice zajímavý článek osvětlující celou tuto problematiku.

Urazí až 510 kilometrů

Lokomotivu 714.001 vyvinula společnost Vítkovice Doprava. Jedná se vlastně o rekonstrukci lokomotivy řady 714, konkrétně typu 714.010. Ta dostala dva nové motory o výkonu 260 kW, přičemž výraznými změnami prošel hlavně spodek tohoto stroje.

„Byla odstraněna původní palivová nádrž a její místo zaujaly svazky tlakových lahví o průměru 360 mm," uvedl Jakub Hasák a dále pokračoval: „Těm musely ustoupit také vzduchojemy, které spolu se zásobníky písku našly místo za novými čelníky. Přechod na nový pohon si vyžádal také úpravy na pultech strojvedoucího, kde přibyly manometry pro sledování tlaku plynu."

Zásobníky disponují vodním objemem 3 430 litrů. A teď to nejdůležitější: na jedno naplnění je lokomotiva schopna urazit až 510 kilometrů. Nepochybně však záleží na profilu trati a také hmotnosti samotného vlaku.

Intenzivní testování

Společně s novou lokomotivou do Opavy na jednom plošinovém voze dorazila také plnicí stanice CNG. Druhý vůz dovezl zásobník a plynové lahve, jimiž bude stanice doplňována. Jakmile se zásobník vyprázdní, poputuje do Vítkovic, aby byl opět naplněn. Zkušební provoz lokomotivy 714.001 bude probíhat výhradně na trati mezi Opavou východ a Hlučínem.

„Cílem zkušebního provozu je prokázat, že lokomotiva s pohonem na CNG ušetří oproti dieselové lokomotivě podobných parametrů téměř polovinu nákladů. Proto bude lokomotiva 714.801 nasazena výhradně na trati Opava Hlučín a její spotřeba bude denně měřena stejně jako u lokomotivy 714.016, která se s ní bude střídat," vysvětloval dále Jakub Hasák.

A teď se tak trochu oklikou vraťme na začátek tohoto článku ke slůvku revoluce. Existuje totiž možnost, že pokud výsledky měření ze zmíněné trati dopadnou kladně, mohly by být rekonstruovány na pohon CNG všechny lokomotivy řady 714 Českých drah.

Na tvorbu nějakých závěrů je v současnosti ještě brzy. Testovat se však bude intenzivně. Nová lokomotiva, která potáhne osobní vlak mezi Opavou a Hlučínem, bude obstarávat tři spoje denně. Z opavského Východu bude vyjíždět v 5.42, 13.42 a 15.42. Z nádraží v Hlučíně pak v 6.30, 14.30 a 16.30.