Na otázky šefredaktorky Opavského a hlučínského deníku Zuzany Urbánkové odpovídal Martin Dostál z oddělení rozvoje města kanceláře primátora opavského magistrátu.

Kolik let trvalo úsilí magistrátu o stavbu dopravního obchvatu Opavy?

V roce 1999 zahájilo tehdejší vedení města jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o výstavbě obchvatu Opavy. Z důvodu neochoty ŘSD zahájit předprojektovou přípravu zadalo město Opava technickou studii Spojky S1 samo. Pro urychlení projektové přípravy a finančního zajištění výstavby komunikace I/11-I/57 bylo v roce 2001 založeno Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Toto sdružení bylo založeno z iniciativy 18 měst a obcí na trase mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Bartultovicemi ve snaze urychlit řešení dnes již velmi špatné dopravní situace.

Prvořadým úkolem sdružení je sladit zájmy v území, prezentované v územně plánovacích dokumentacích jednotlivých měst a obcí. Příprava předprojektové a projektové dokumentace, kterou město udělalo, byla důležitým krokem k urychlení procesu, který umožnil zařadit stavbu mezi prioritní investice státu a zajistit její financování ze zdrojů Evropské unie. Opava je prvním městem v Moravskoslezském kraji, kde je v letošním roce zahájena výstavba obchvatu. Úsilí měst a obcí bude trvat do definitivního ukončení výstavby jednotlivých úseků I/11-I/57.

Kdy se začne stavět? Popište stručně jednotlivé stavby, jejich termíny dokončení a finanční náklady.

Bude to v prvé řadě rychlostní čtyřpruhová komunikaci I/11 v úseku od prodloužené Rudné po hranice okresu Ostrava / Opava. Ta bude dlouhá 6,5 kilometrů a náklady na její výstavbu se pohybují ve výši 2,22 miliardy korun. Stavět by se měla začít v listopadu letošního roku a hotová by měla být v září 2011. Další dopravní stavbou je silnice silnice I/11 od Mokrých Lazců po hranice okresů Opava / Ostrava. To bude rovněž rychlostní čtyřpruhová komunikace v délce necelých deseti kilometrů.

Náklady na ni odhadujeme na 3,5 miliardy korun, se zahájením stavby investor počítá v květnu letošního roku a s dokončením v listopadu 2011. Tato nově navržená trasa je vedena severními obchvaty obcí Velká Polom a Hrabyně. Před Velkou Polomí se trasa odklání ve směru od Ostravy vpravo, dále vede mezi Hrabyní a Hájem ve Slezsku a před Mokrými Lazcemi navazuje na stávající trasu I/11. Silnicí, která se začne budovat nejdříve, je propojení silnic I/11 a I/56, kterou nazýváme Spojkou S1. Bude to dvoupruhová komunikace v délce 1,7 kilometrů s pěti mosty o celkové délce 401 metrů. Vyžádá si částku 775 milionů korun. Lhůta pro provedení stavby je stanovena na 22 měsíců, to znamená, že zkušební provoz by na mohl začít od února 2010. S dokončením investor počítá v říjnu 2010.

Další stavbou je silnice I/11 - severní obchvat, a to jeho východní část. Navazuje na Spojku S1 a měla by získat stavební povolení v říjnu 2009 a vyžádá si 743 milionů korun.K zahájení by mohlo dojít v únoru 2010. U západní část severního obchvatu právě probíhá posuzování vlivu stavby na životní prostředí u krajského úřadu.

Jak dlouho pak bude cesta z Opavy do Ostravy trvat?

Předpokládáme, že při průměrné rychlosti 110 km/h by cesta z Opavy do Ostravy mohla trvat 15 minut. V současné době nemůžeme říci, kdy se podaří dokončit obchvat Komárova.

Řeší se nyní i protihluková opatření?

Měření hluku v blízkosti obytné zástavby je v kompetenci Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje. Výsledky těchto měření jsou pro jednotlivé správce komunikací závazné, například v případě severního obchvatu jde tedy o závazek státu. Na základě provedených měření pak mohou být realizována adekvátní opatření. U nově budovaných komunikací jsou realizována souběžně s jejich výstavbou. V průběhu letošního roku by měla být realizována výstavba protihlukové stěny u uliceUJezera.

Kdo podle vás může za průtahy s obchvaty?

Za případné průtahy je jednoznačně odpovědný stát. Ten je investorem výše uvedených staveb. Dálnice, rychlostní komunikace a silnice I. tříd jsou financovány z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, nikoliv z rozpočtu města Opavy. Město nemá, bohužel, žádné přímé legislativní ani jiné nástroje na to, aby ovlivnilo rozhodování státu v oblasti investic, které do dopravní infrastruktury směřují. Vedení města ve spolupráci s Moravskoslezským krajem, našimi poslanci, senátory a podnikatelskými subjekty permanentně jedná se zodpovědnými státními institucemi, kterými jsou Státní fond dopravní infrastruktury, Ministerstvo dopravy ČR a Ředitelství silnic a dálnic ČR.