Jak v úterý redakci řekl tiskový mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl, hned v průběhu první ranní směny sloužící operátorka převzala a vyřídila desítku telefonátů.
„V tomto okamžiku, tedy po půl druhém dni fungování informačního centra, to jsou tři desítky telefonátů. Očekáváme, že frekvence volání se bude zvyšovat, a to v souvislosti s povědomím obyvatel o dostupnosti této služby,“ informoval Humpl. Jak vysvětlil, středisko poskytuje telefonické a e-mailové informace, doporučení a odpovědi na dotazy zdravotnického charakteru občanům Moravskoslezského kraje.
„Lidé dosud záchrannou službu v případě potřeby získání informací často kontaktují prostřednictvím netísňových linek. Operační střediska jednotlivých okresů Moravskoslezského kraje však počátkem roku 2011 v souvislosti s přechodem na krajské operační řízení zanikla,“ vysvětluje Humpl s tím, že se záchranná služba rozhodla vyjít vstříc potřebám veřejnosti.
„Jde o novou službu, mající za cíl poskytnout volajícím široké spektrum zdravotnických a dalších informací netísňového charakteru. Se stavy ohrožujícími život se budou občané samozřejmě nadále, tak jako dosud, obracet na tísňové linky, tedy na číslo 155,“ pokračuje.
Jak zmínil, operátorky mohou poskytnout doporučení při řešení zdravotních obtíží. „Operátorky jsou nápomocny také v případech nejasností, pokud jde o spádovost zdravotní péče pro občana, postup při změně lékaře či pojišťovny. Poradí ohledně nutných kroků v případě úmrtí, zodpoví dotazy a požadavky na ohledání zemřelého,“ podotkl Humpl a dodal, že v případě potřeby budou operátorky pracovat i s telefonujícími, kteří řeší problémy v psychosociální oblasti.
„Lidé mohou informační centrum využívat od pondělka. Pracoviště se nachází v prostorách zanikajícího okresního zdravotnického operačního střediska záchranné služby v Opavě,“ nechal se slyšet Humpl. Služba je podle jeho slov k dispozici nepřetržitě, čtyřiadvacet hodin denně, a to včetně víkendů a svátků.
„Na lince jsou volajícím k dispozici zkušené operátorky s mnohaletou praxí ve zdravotnictví,“ doplnil. Opavané, stejně jako lidé z celého kraje, tak mohou volat na číslo 553 777 777, nebo psát na e-mailovou adresu infocentrum@zachranka-msk.cz.
Více informací o nově zřízeném informačním centru přineseme v úterním Opavském a hlučínském regionu.
Glosa Martina Kůse: Uložím si číslo 553 777 777 do svého mobilu
Bydlím na jedné z hlavních opavských ulic, a tak se každodenním koloritem mého žití stal zvuk sirény sanitek záchranářů. Když ho slyším, vím, že právě dole pod okny lékaři spěchají na pomoc těm, kdo si zavolal. Nemám k dispozici žádnou aktuální statistiku, ale s klidným svědomím mohu říci, že vyrážejí opravdu často.
Teď ale přichází určitá změna. Ne, nechci strašit. Lékaři záchranky budou i nadále vyrážet do terénu a pomáhat tam, kde to bude třeba. Změna bude v tom, jak my lidé dokážeme využít své znalosti první pomoci a se záchranáři spolupracovat. Je jasné – ať už se to týká nás samotných, blízkých nebo i cizích lidí, že svoji roli tváří v tvář zraněnému či bezvládnému člověku hrají emoce, obavy a další vlivy.
Určitě není třeba vždy volat sanitu, ale často stačí zachovat chladnou hlavu, dostat dobrou radu, a pomůžeme sami. Takovým místem, kde pro nás tyto rady mají, je teď dispečink opavských záchranářů. Budou zde sedět věci znalí, kteří mám po telefonu poradí, jak postupovat, co udělat hned a co může počkat, ale třeba i to, jestli opravdu raději nezavolat sanitu.
Sice nemusí, ale může jít i o život. Proto si uložím číslo dispečinku záchranky 553 777 777 do svého mobilu. Jen tak, jak se říká, pro strýčka příhodu. Je docela možné, že ho nikdy nebudu potřebovat. Možná ale ano.