K jistému zdražení v rámci jízdného nakonec opavský dopravní podnik sice přikročí, ale bude se týkat jen elektronických peněženek v čipových kartách a měsíčníků. A zvýšení cen navíc nebude nikterak drastické. Jedná se o jedno procento. V případě elektronických peněženek půjde rámcově o haléře.

U klasického měsíčníku poté o zvýšení ceny z dosavadních 393 na 398 korun. Pro dárce krve a důchodce se pak nezmění vůbec nic.

V hotovosti tak budeme platit i nadále za jednu cestu trolejbusem či autobusem 13 korun za obyčejné a osm korun za zlevněné jízdenky. Vše ale také mohlo pro Opavany dopadnout úplně jinak a hůř. „Ano, existovaly i další návrhy. Bylo přichystáno celkem asi čtyři nebo pět variant," potvrzuje opavský primátor Zdeněk Jirásek (ČSSD). Ve hře tak bylo nespecifikované navýšení cen jízdného, které se mohlo pohybovat i na úrovni 14 až 15 korun za jednu cestu.

O zdražení stál údajně především sám dopravní podnik. „Samozřejmě, podnik má své náklady na provoz a chce mít dostatek financí. V diskusi se ale došlo k závěru, že hotovostní jízdné bude ponecháno v současné podobě," říká náměstek opavského primátora Dalibor Halátek (nestr.).

Varianta zdražování byla na pořadu dne zejména kvůli navýšení DPH. To se však, jak již bylo zmíněno, promítne nakonec pouze u dlouhodobých jízdenek a elektronických peněženek. „U placení v hotovosti by se muselo přikročit ke zdražení minimálně o korunu, což už by nebylo jedno procento, ale přes deset," vysvětluje dále náměstek.

Na skutečnosti, že hotovostních plateb se změny nedotknou, se velkou měrou podílí zrušení haléřů v české měně. Jednoduše řečeno, jelikož již několik let neexistují haléře, tak se při posledním zdražování jízdného muselo přistoupit ke zvýšení ceny o celou korunu. Zkrátka bylo nutno zaokrouhlovat. Ačkoli tak nyní dochází na české ekonomické scéně k procesům, při nichž dochází k růstu nákladů ve všech oblastech, včetně dopravy, v Opavě se trochu nadneseně řečeno pouze srovnávají tyto nové výdaje s aktuální cenou jízdného, která byla nastavena již dříve.

Přesto se nachází řada obyvatel slezské metropole, která systém jízdenkové politiky ve městě kritizuje a odsuzuje. Vadí jim zejména problematika přestupů. Představme si totiž kupříkladu následující situaci. Klasická česká rodina s otcem, matkou a dvěma dětmi se o víkendu rozhodne zajet trolejbusem do marketu Globus v Těšínské ulici. Nemají čipové karty a bydlí u Městského hřbitova. To znamená, že s ohledem na víkendový jízdní řád budou muset přestupovat v centru města. Za celou cestu do obchodu tak zaplatí 84 korun. A pokud se zpět nesvezou stopem, či nepůjdou pěšky, vyjde je výlet dohromady na 168 korun pouze za jízdné.

Z úst úředníků však zní jednoznačná odpověď: „Opava je jedno z nejlevnějších měst v republice, co se jízdného v MHD týká." Za celou řadu Opavanů pak ale pro změnu shrnula názor dvaačtyřicetiletá prodavačka Eva Derlichová: „Kdo tady nemá čipovku a chce jezdit veřejnou dopravou, tak je šílenec, nebo milionář. Všude se musí přestupovat a je to hrozně drahé. A oni se vážně rozhodovali, jestli ještě nepřidat? Tak to by jim už za chvíli jezdili v trolejbusech jenom řidiči a zbytek lidí radši chodil pěšky nebo si koupil auto," směje se bodrá Opavanka.

Zatím se ale každopádně díky rozhodnutí města tato černá lidová prognóza ještě na čas odkládá.