Nový odbavovací systém. Mnohými kritizované personální rošády, při kterých došlo k odvolání ředitele Hynka Woitka. Městský dopravní podnik Opava (MDPO) je v posledních týdnech dějištěm velkých změn.

Nové představenstvo by však rádo přišlo minimálně ještě s jednou. A nejedná se o ledajaký zásah. Mezi dopravními podniky v republice se totiž ten opavský řadí mezi poslední mohykány, kde se do vozů nastupuje pouze dveřmi u řidiče. Zatím není zřejmé kdy, ale je možné, že až se poněkud uklidní hladina po jejím rozvíření nedávnými událostmi, nechá podnik do vozidel instalovat systém, při kterém budou moci cestující vstupovat i vystupovat všemi dveřmi.

„Nástup všemi dveřmi je iniciativa současného představenstva. Případná realizace ale může proběhnout až po důkladné analýze a diskusi s majitelem, tedy statutárním městem Opava," potvrzuje dopravně technický náměstek MDPO Libor Pěčonka.

Náměstek opavského primátora Daniel Žídek (ČSSD), který má pod křídlem mimo jiné i dopravu, vysvětluje, že zdejší autobusy a trolejbusy jsou v republice jedněmi z posledních, kde se využívá jen nástup předním vchodem. „Je to i z důvodu kontroly černých pasažérů, kdy má řidič větší přehled, kdo nastupuje," říká Daniel Žídek. Podle něj je v budoucnu možné celou věc změnit.

„Je to ale relativně velký zásah a musí se zvážit všechny okolnosti. Pro Opavany by to byl například určitě velký přínos, ale znamenalo by to rovněž velké náklady," rozebírá téma „pro a proti" Žídek.

Celý projekt přitom mohl podle všeho fungovat již nyní. Zvažoval se, ale kvůli krátké době a dalším okolnostem ho nebylo možné uskutečnit. Dnes tak momentálně v opavské MHD funguje sice nový, ale prakticky téměř totožný systém jako v minulosti a pro cestující se skoro nic nezměnilo. Navíc systém údajně skýtá stále velké množství chyb.

Už se nedalo nic změnit

Podle tvrzení předsedy představenstva dopravního podniku Jana Kramného dostalo nově zvolené představenstvo celou záležitost ve fázi, kdy už s ní prý nemohlo prakticky nic dělat. „Dostali jsme od minulého představenstva do rukou prakticky už jen vyhlášenou veřejnou zakázku a museli se rozhodnout, zda ji úplně zrušit, nebo akceptovat," konstatuje Jan Kramný.

Kdyby se ovšem rozhodli zakázku stornovat, hrozilo by, že přijdou o dotace a jakékoli změny v systému by byly znemožněny. Ten původní byl již ovšem na hranici životnosti, a pokud by k jeho výměně nedošlo, hrozily by značné problémy. Žádost o dotaci na pořízení odbavovacího a informačního systému byla podnikem na Regionální radu podána už 22. listopadu roku 2010.

„Tedy za působení bývalého představenstva, které o změně nástupu do vozidel MHD neuvažovalo," dodává pro upřesnění Libor Pěčonka.

Otevření možnosti pro nastupování všemi trojími dveřmi není jednoduchá záležitost. V každém případě musí návrh na projekt vypracovat přímo dopravní podnik a pod vedením nového ředitele. O tom snad bude jasno již na počátku příštího roku. Kromě jiného by se prý poté musela kupříkladu upravit celá dopravní síť a také tarifní politika. Ta by dala vzniknout přestupním, celodenním, týdenním či rodinným jízdenkám, jako je tomu třeba v sousední Ostravě.

Ačkoli se jeví plán velice reálně, budou si muset na tyto změny Opavané nejspíše ještě chvíli počkat. „Může k tomu dojít v příští sezoně, ale taky až za dva roky. Je to dlouhodobá záležitost," uvádí Daniel Žídek.

V plánu je modernizovat

Jestliže se představenstvo podniku rozhodne k realizaci projektu přistoupit, nechá jej posléze projednat i radními. Jisté je, že nový systém, jenž byl do vozů MHD zaveden nedávno, ale některým členům podniku doslova pije krev. „Firma, které to bylo zadáno, je již dva a půl měsíce ve skluzu a jsou s tím spojeny i další závažné problémy," tvrdí Jan Kramný.

Jak dále vysvětluje, změny k lepšímu zde chtěli provést již dříve, ale nebylo to dosud možné. Rádi by tak například zavedli e-shop, kde si budou moci lidé zakoupit časové jízdenky přes internet, zmiňovaný nástup všemi dveřmi a další inovace vedoucí k zlepšení celkového servisu zákazníkům.