Lidé z Opavy za roční jízdné městskou hromadnou dopravou zaplatí více než v Praze. Nezlevněné roční jízdné stojí ve slezské metropoli 3781 pro jedno pásmo a 4826 korun pro pásma dvě. V Praze to doposud byla srovnatelná částka, od 1. července se však sníží o 1100 korun, a za roční jízdné tak Pražané zaplatí 3650 korun.

Jak je tedy možné, že ve městě, které má méně než patnáctinu obyvatel hlavního města, zaplatí za dopravu více?

„Zlevnění okamžitě přináší nutnost vyšší dotace na MHD městem Opavou, které v současné době z důvodu úspor rozpočet na MHD naopak krátí," vysvětluje tiskový mluvčí MDPO Jaromír Šimánek a dodává: „MDPO nemůže zlevnit cenu jízdného, neboť toto je plně v kompetenci příslušných orgánů města Opavy."

Z hlediska nepříznivého ovzduší nejen v Opavě, ale v celém Moravskoslezském kraji by naopak měla být snaha veřejnou dopravu zlevňovat, posilovat, a snažit se tak omezit počet lidí, kteří jezdí do centra města auty.

„Je neoddiskutovatelnou skutečností, že nejen v Opavě, ale i v celém Moravskoslezském kraji se ovzduší zhoršuje, a proto je třeba veřejnou dopravu nikoli omezovat, ale naopak tak, jak je dáno Strategickým plánem rozvoje města a doporučeno studií Plánu udržitelné městské mobility, významně posilovat," komentuje Jaromír Šimánek.

K zarážející situaci se vyjádřili i primátor města Opavy a jeho dva náměstci. „ Samozřejmě chápu, že doprava v Praze je o jiných vzdálenostech než v Opavě, nicméně rozpočtové zdroje hlavního města nelze srovnávat s Opavou," připouští náměstek primátora Josef Stiborský.

Primátor Opavy Martin Víteček se bude snažit hledat řešení této situace, kdy v podstatně menším městě je dražší jízdné než v hlavním městě. „V rámci rady to projednáme," slibuje primátor.

O roční jízdné v Opavě, které je devíti a půl násobkem měsíčního jízdného, však mezi lidmi podle náměstka Dalibora Halátka příliš zájem není. „Podle počtu doposud prodaných těchto dlouhodobých jízdenek je zřejmé, že o ně není takový zájem, jaký se očekával. Právě po polovině roku se bude hodnotit, zda jejich zavedení mělo smysl či nemělo, a co s nimi dále," říká Dalibor Halátek a dodává:

„Dopravní podnik musí zastavit odliv zákazníků z MHD, který je každý rok kolem 3% a získávat zákazníky nové".

K tomu by podle něj měla přispět optimalizace a zlepšení funkčnosti vedení a trasování linek s možnými úsporami v systému MHD. Ohledně vlivu množství aut v centru Opavy na kvalitu ovzduší se náměstek Josef Stiborský vyjádřil takto:

„Ovzduší v Opavě není zdaleka ideální, na základě dosud získaných informací však nejsem přesvědčen, že největší skupinu znečišťovatelů tvoří právě osobní automobily návštěvníků našeho města," a pokračuje: „Mám za to, že zásadnějším způsobem negativně ovlivňuje kvalitu ovzduší tranzitní doprava. Věřím, že situaci výrazně zlepší výstavba severního obchvatu města, jehož východní část by měla být zahájena v dohledné době."

Dalibor Halátek zase na ochranu ovzduší v Opavě slibuje nákup nových ekologických autobusů a podporu trolejbusů. O omezení aut v centru města se však ani nezmínil.

Nejdražší roční jízdné mají lidé v Ostravě. Tam za něj ročně zaplatí 5225 korun, v Liberci je částka srovnatelná a v Ústí nad Labem roční jízdenka přijde na 4845 korun. Z krajských měst mají nejlevnější veřejnou dopravu v Karlových Varech, a to za 3200 korun.