Byť se situace v opavském okrese za posledních zhruba patnáct let výrazně zlepšila, za některými jinými městy stále zaostáváme. Na druhou stranu je potřeba dodat, že na území Opavska v současné době vznikají zajímavé cyklotrasy, které otevřou nové možnosti.

V tomto ohledu je nutno vypíchnout především cyklistickou stezku, která má v budoucnu propojit Opavu s Jakartovicemi. Cyklosezona na Opavsku je ovšem také o závodech. Největší akcí bude opět Silesia Bike Marathon.

Teplé jarní počasí minulých dnů vyhnalo na kola řadu cyklistů také na Opavsku. Někteří využívají cyklostezky, jiní upřednostňují jízdu v terénu. Početná skupina se určitě zúčastní i největšího místního cyklistického Silesia Bike Maratonu.Zdroj: Region / František Géla

Silesia Bike Marathon vstupuje do plnoletosti

Legendou mezi opavskými cyklistickými závody bezesporu je Silesia Bike Marathon. Letos se během soboty 19. května uskuteční už jeho osmnáctý ročník. Na startu se opět objeví stovky závodníků.

Někteří se zúčastní kratší, pětapadesátikilometrové varianty, další pak absolvují dávku devadesáti kilometrů.

„Dlouhý závod vede z Opavy na Vítkovsko a okolo Zálužné se točí zpátky. Na krátké trati cyklisté dojedou na Podhradí a odtamtud se trasa stáčí zpět,“ komentoval hlavní organizátor celé akce Michal Hájek, jenž v krátkosti promluvil i o letošním ročníku:

„Zůstaneme u stejného formátu. Přece jenom po sedmnácti letech se moc novinek vymyslet nedá. Každopádně náš závod v roce 2018 vstoupí do plnoletosti. Za dva roky bude slavit dvacet let a tam už se účastníci mohou těšit na určitá překvapení.“

Zdroj: Youtube

Největší cyklistická událost na Opavsku každoročně láká nejen místní milovníky kol, ale i lidi z větších dálek a nezřídkakdy i ze zahraničí.

„Už dávno to není pouze záležitost okresu. Sjíždí se k nám i závodníci ze Slovenska, Polska, Rakouska nebo dokonce Švýcarska,“ pokračoval Michal Hájek a připomněl loňský rok.

„Uplynulý ročník vyhrál Polák Dariusz Batek. Je to medailista z mistrovství světa. Jedná se o signál, že Silesia Bike Marathon dokáže přilákat také velká jména. I s dalšími kolegy by měl dorazit i v letošním roce,“ uzavřel hlavní pořadatel akce.

Teplé jarní počasí minulých dnů vyhnalo na kola řadu cyklistů také na Opavsku. Někteří využívají cyklostezky, jiní upřednostňují jízdu v terénu. Početná skupina se určitě zúčastní i největšího místního cyklistického Silesia Bike Maratonu.Zdroj: Region / František Géla

Opava mezi Mekku cyklistů zatím nepatří

Oproti roku 2004 se v Opavě sice rozrostla síť cyklo᠆stezek z pouhých čtyř kilometrů na současných třicet, přesto má město stále co dohánět. Kromě jiných se o to stará cyklokoordinátor Dušan Vaculčík.

Na svém postu působí od roku 2013 na základě připojení Opavy k Uherskohradišťské chartě. Minulý rok byla podle cyklokoordinátora například postavena cyklostezka mezi Opavou a Oticemi na nové cyklotrase Opava – Otice – Jakartovice.

Momentálně se pracuje i na dalších trasách. V porovnání s jinými městy si Opava v délce komunikací pro cyklisty vede vcelku dobře.

„Nedostatky pořád má ve vytváření nových parkovacích míst pro střednědobé (parkovací boxy, kabinky aj.) a dlouhodobé (parkovací věže aj.) parkování jízdních kol a v propojení úseků komunikací pro cyklisty úrovňovým křížením v ucelenou síť,“ doplnil Dušan Vaculčík.

Za takovými městy, jako jsou Hradec Králové, Uherské Hradiště nebo Ostrava, Opava pořád zaostává. Možnosti pro hromadné parkování kol se tu stále hledají, v úvahu připadají například plochy u východního nádraží.

Co se dalších novinek týče, plánuje se podle Dušana Vaculčíka na základě Plánu udržitelné městské mobility vytvoření sdružených přechodů pro chodce a přejezdů pro cyklisty.

„Vzniknou na Nádražním okruhu, v ulici Englišova a Olbrichova,“ upřesnil s tím, že v plánu je vybudování cyklostezek na prodloužené Rolnické, v Kateřinkách kolem Katky a v Bílovecké ulici.

„Chystá se také vytvoření vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty v ulici Těšínské. V ulicích Krnovská a Englišova pak vzniknou piktogramové koridory pro cyklisty,“ uzavřel Dušan Vaculčík.

Teplé jarní počasí minulých dnů vyhnalo na kola řadu cyklistů také na Opavsku. Někteří využívají cyklostezky, jiní upřednostňují jízdu v terénu. Početná skupina se určitě zúčastní i největšího místního cyklistického Silesia Bike Maratonu.Zdroj: archiv Regionu

Region a cyklostezky? Náš okres se rozvíjí

Významnou cyklostezkou na Opavsku je Slezská magistrála.Zdroj: Region / Petr DušekV loňském roce se začala stavět první část cyklo᠆stezky, která v budoucnu spojí Opavu s Jakartovicemi. Město v tomto ohledu spolupracovalo s obcemi, které se nacházejí na její trase.

Kromě zmíněných Jakartovic se dále jedná o Bratříkovice, Mladecko, Dolní Životice, Uhlířov, Štáblovice, Slavkov, Litultovice a Otice. První část do posledně uvedené obce je už v provozu.

Celková délka této cyklistické stezky bude činit dvacet kilometrů. V tomto týdnu se má stavět také další úsek, a sice mezi Litultovicemi a Dolními Životicemi.

Litultovický městys totiž získal dotaci z evropských fondů. Hotovo by mělo být do velkých prázdnin.

„Byli jsme rádi, že Opava před lety rozjela projektovou přípravu a stavba je územně stabilizována. To bylo klíčové pro získání evropské dotace,“ vysvětloval starosta Litultovic Jan Birgus, podle něhož je městys připraven pokračovat ve výstavbě i směrem na Mladecko:

„Musíme vyřešit majetkoprávní věci, doufám, že se nám to povede. Lesy České republiky již v předstihu opravily mostní objekt u Pilného Mlýna v rámci tohoto budoucího úseku. Nám to moc pomohlo.“

Kromě cyklostezky, která povede až do Jakartovic, se usilovně pracuje i na jiné trase, a to konkrétně na alternativním spojení od hranice s Polskem přes Opavu do Hradce nad Moravicí. Její délka má činit 17 kilometrů a náklady by se měly pohybovat okolo 50 milionů korun bez DPH.

„V současné době je tato cyklostezka připravena k realizaci. Máme k dispozici stavební povolení na úsek mezi Oticemi a Brankou u Opavy a město nechalo zpracovat realizační dokumentaci. Stavba se bude realizovat nejspíš po etapách,“ uvedl Martin Dostál z odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu.

Kromě cyklostezek, které se připravují, jich na Opavsku funguje celá řada. Možná nejvýznamnějším projektem posledních let se stala Slezská magistrála propojující Krnov, Opavu a Prajzskou.

Tomáš Andrés: Mám tady své oblíbené trasy

Masér opavských fotbalistů Tomáš Andrés.Zdroj: Region / Petr DušekTomáš Andrés působí jako masér ve Slezském FC. Byť bydlí ve Chválkovicích nedaleko Olomouce, během působení v opavském klubu křížem krážem projezdil i Opavsko.

Jak jste možná správně vytušili, jedná se totiž o obrovského milovníka kol. Ve své druhé práci se dokonce zabývá jejich stavbou. Miluje zejména projížďky na fatbicích, což jsou bicykly s tlustým pláštěm, jimž rád přezdívá tlusťoši.

Kola neodmyslitelně patří k jeho životu, týdně na nich najezdí spoustu hodin, a byť není rodilým Opavákem, za více než čtyři roky působení v SFC má okres Opava cyklisticky velmi dobře zmapován.

„Tras, po kterých jezdím, je opravdu hodně. Často vyrážím směr Držkovice, potom přejedu na polskou stranu a pokračuji třeba až do Jakubowic, zpátky se vracím přes Pilszcz. Nejezdím po asfaltu, vždycky využívám různé polní cesty a mám rád jízdu v terénu. Tato trasa měří okolo třiadvaceti kilometrů a je úplně na pohodu. Užívám si možnost, že mohu být na rozlehlém prostoru sám. Jsem venku z města, v přírodě, prostě paráda,“ komentoval Tomáš Andrés.

V oblibě má také cyklostezku, která vede z Opavy směr Prajzská.

„Tohle je známá záležitost. Potom co projedete Malými a Velkými Hošticemi a Kravařemi, vydáte se dále směr Kobeřice. Lesem se pak dostanu do Služovic a přes Chlebičov mířím zpět do Opavy,“ mínil dále masér Slezského FC.

I když Tomáš Andrés na kole po Opavsku vyráží velmi často a okres má řádně proježděn, tvrdí, že je co zlepšovat.

„Je škoda, že cyklostezky vzájemně nejsou propojeny. Například u nás v Olomouci to tak máme. Po cyklostezkách se dostanete do všech částí a pak dále ven z města. Mám rád také Uherské Hradiště, odkud vede cyklostezka do Hodonína a dále na Slovensko. Značení by si zasloužily i trasy v terénu. Jednak kvůli orientaci a také délce. Pokud chci jet na výlet s dětmi, měl bych vědět, kolik trasa měří, ať si to jsem schopen naplánovat a zjistit, zda to rodina zvládne. Na tom je třeba zapracovat,“ zakončil krátké povídání.