Ministerstvo dopravy předložilo koncem minulého týdne do meziresortního připomínkového řízení rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a střednědobý výhled na roky 2013 a 2014. Jisté je jedno – s výstavbou „jedenáctky“ mezi Opavou a Ostravou se v něm vůbec nepočítá.

Návrh má sice dvě varianty, ale vyjdou nastejno. Jedna stavbě nepřiznává ani haléř a druhá sice nějaký peníz slibuje, ale ve výši, za kterou se stavět nedá. „Tento návrh je v rozporu s Programovým prohlášením vlády, ve kterém je jednoznačně stanoveno, že vláda zachová výši investic do dopravní infrastruktury,“ říká předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 a náměstkyně opavského primátora Pavla Brady (SOS).

Obě varianty rozpočtu naprosto nepostačují pokrýt stávající smluvní závazky v oblasti takzvaných národních akcí. „Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok naprosto ignoruje usnesení Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny z června letošního roku,“ zlobí se viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek.

V něm je zcela jednoznačně požadováno zapracování návrhu financování jedenáctky mezi Ostravou a Opavou, což se evidentně nestalo.

Nekompromisní je k předloženému návrhu též hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová (ČSSD): „Považuji ho za neuvěřitelný. V podstatě se vracíme do roku 2009, kdy byla tato stavba bezprecedentním způsobem vyřazena z evropských fondů a následující rok pozastavená nekoncepčním rozhodnutím exministra dopravy Bárty.“

Postoj Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 i obce Hrabyně má jednoznačnou podporu hejtmanova náměstka Miroslava Nováka (ČSSD). „Opakovaná prohlášení vedení fondu i Ředitelství silnic a dálnic, že tuto stavbu vnímají jako prioritní, vzala za své. Zkoušet trpělivost občanů takovým způsobem pokládám za krajně nemravné,“ míní náměstek Novák.

Sdružení bude k předloženému návrhu uplatňovat připomínky. „Vnímáme rozpočtovou realitu a chceme nalézt kompromis. Tento návrh však kompromisem rozhodně není,“ říká tajemník Sdružení Martin Dostál. Připomíná, že záruky toho, že se situace z let 2009 a 2010 nebude opakovat, byly u vedení resortu dopravy požadované už několikrát.

„Naše vstřícné kroky jsou však odměňovány zastavováním staveb a prodlužováním termínů výstavby. A to není možné provádět donekonečna,“ dodává Martin Dostál.

Podle mluvčího ministerstva dopravy prý ministr bojuje za maximálně možné navýšení rozpočtu tak, aby mohlo pokračovat co nejvíc dopravních staveb včetně jedenáctky. „Ujišťujeme, že jsme si vědomi toho, že návrh rozpočtu není zdaleka dostačující a ideální. Je však definován závazným usnesením vlády,“ snaží se mluvčí Jakub Ptačinský dostat hořkou pilulku do stravitelné podoby.

Poznámka: Jakou cenu mívají sliby politiků?

Případ nešťastné „jedenáctky“ dokazuje, že žádnou. Představitelé Sdružení si pro jednání s poslanci i senátory mohli nohy ušoupat a výsledek? Hanba vzpomenout. Všude dostávali hlasitou podporu s laskavými úsměvy, ale ta nic nestojí.

Premiér při návštěvě Ostravy také sliboval, až se z něj kouřilo, ale kdeže loňské sněhy jsou. Rozpomněl by se zřejmě jen v případě, že by na tom postavil své setrvání ve funkci. Dnes by už nebylo o čem debatovat. Politické sliby jsou však lehoučké jako pápěří a vítr je snadno rozfouká. Tak je to se vším a proč by nějaká provinční „jedenáctka“ měla být výjimkou.

Koho v Praze zajímá, že Opavané odkudsi z konce republiky mají problémy s dopravou. Najevo jim to však nedají. Jejich delegace vlídně přijímají a nechají je vypovídat s vědomím, že to nikomu a ničemu neuškodí. Karavana stejně potáhne dál. Ministerstvo dopravy navíc mění své mladé a dravé ministry jako barvy na semaforu.

Vít Bárta (VV) dával jasně najevo, že mu celý moravskoslezský region může být ukradený. Z křesla ho smetlo podezření z úplatkářství a nahradil ho Radek Šmerda. Ten měl podstatnou vadu - nebyl z líhně Véčkařů, a proto se musel hned po zabydlení z ministerstva poroučet. Na výstavbu silnic mu logicky čas už nezbyl.

Funkci postoupil Pavlu Dobešovi (VV), kterého víc než stavby nových rychlostních silnic zajímá mýto na okreskách. Co to může přinést ostravsko-opavské jedenáctce? Těžko říci, protože výstižná slova nejsou v tomto případě publikovatelná.