Opavský primátor Zbyněk Stanjura (ODS) s ministrem dopravy Vítem Bártou při jeho včerejší jízdě po Ostravsku nehovořil. Ministr pozvání hrabyňské starostky Zdenky Jordánové nepřijal a na Opavsko nepřijel.

„Rozhodnutí a zastavení výstavby jedenáctky je špatné a také nekoncepční. Pokud bych s ministrem hovořil, předložil bych mu všechna konkrétní fakta, svědčící o důležitosti stavby, a je jich spousta. Odborné argumenty by ho měly přesvědčit, aby své rozhodnutí změnil.

Výstavbu této rychlostní silnice přece z evropských peněz nevyhodil Brusel. Byli to pražští úředníci a důvody nám nikdy nikdo nesdělil. V nátlakových akcích považuji blokádu silnice za krajní prostředek, pokud všechno selže. V takovém případě bych ji určitě podpořil,“ říká primátor Zbyněk Stanjura.

Starostka obce Velká Polom Ludmila Bubeníková věří, že ministr dopravy Vít Bárta do Opavy nepřijel z časových důvodů. „Radost z toho nemáme. Kdybych s ním mohla mluvit, požádala bych ho o přehodnocení jeho rozhodnutí. Doporučila bych mu, aby si nechal zhotovit srovnávací analýzu jednotlivých staveb, a pak se znovu na problém podíval.

Nátlakové akce by měly být posledním řešením. Přednost dávám jednání, ale pokud není výsledek, nebránila bych se tvrdším postupům,“ konstatuje starostka Bubeníková.

Pro starostku Hrabyně Zdenu Jordánovou i pro celou obec je to veliké zklamání. „I když je ministrovo rozhodnutí známé čtrnáct dní, jen těžko se nám stále nalézají slova, abychom vyjádřili naše pocity a dokázali jej přesvědčit k přehodnocení jeho rozhodnutí.

Snažila jsem se přemluvit jej k návštěvě našeho kraje, několikrát jsem jednala s jeho asistentkou a výsledkem byl vzkaz, že ministr dopravy si nenašel ve svém itineráři čas,“ řekla Jordánová s tím, že je to obrovské zklamání a jasný signál vůči nám.

„Je tedy třeba připravit další, daleko více razantnější kroky, jak na naši situaci upozornit. Některé, třeba petici, jsme jako Sdružení I/11 už rozjeli, ale jsme rozhodnuti využít všechny dostupné možnosti. K tomu máme velikou podporu od starostů i občanů obcí ze širokého okolí včetně Ostravy,“ doplnila.

A co říká starosta Komárova Daniel Žídek na to, že si ministr Bárta nenašel čas se se starosty dotčených obcí setkat? „Co na to říci? Snad jen to, že můžeme doufat, že Bohumín bude jen spouštěč řádné diskuse …no a argumenty jsou na naší straně jednoznačně silnější,“ uvedl starosta.

Na otázku, jak bude dál bojovat za jedenáctku, pak odpověděl. „Je tady v oběhu petice, ke které se samozřejmě připojíme a počkáme na výsledky jednání. Nátlakové akce jsou v zásobníku, ale ty mají čas. Představitelé samosprávy se snaží jednat a líbí se mi, že jednají a jsou spojeni bez ohledu na stranické barvy,“ pokračuje starosta, který osobně podporuje řešení hejtmana Palase.

„Je to východisko pro všechny strany a myslím že i koncepčně pro Českou republiku. Doprava je základem pro rozvoj území a I/11 je páteř nejen Slezska, ale také Jesenicka, kde je nezbytná pro snížení nezaměstnanosti,“ řekl.

500 milionů korun

Pokud se nestane zázrak, čeká ministerstvem dopravy zastavenou jedenáctku mezi Opavou a Ostravou zakonzervování. Náklady na tento krizový scénář nemá ministr Vít Bárta ještě vyčíslený, ale částkami se už zabývalo Sdružení pro výstavbu silnic I/11 a I/57.

Podle jejich předběžného zjištění by zakonzervování stavby pro jednu zimu přišlo zhruba na 200 milionů a pro dvě zimy na přibližně 500 milionů korun.

Čtenáři nenechali kvůli jedenáctce na vládě nit suchou

Hlas lidu, hlas boží. I tak je možné brát diskusi k článkům o zastavené výstavbě silnice I/11 z Opavy do Ostravy. Názory jsou z našeho webu.

Pragocentrici na nás kašlou

Diskutér Rosťa tvrdí, že zastavení stavby povede pouze k růstu nezaměstnanosti a rapidně se zvýší náklady na budoucí dokončení. „Proč tito pragocentrici nezastaví výstavbu obchvatu Prahy? Proč kašlou hlavně na severní Moravu? Navrhuji zdržovat odvádění daní do pražských spárů a pořádně je podusit. Vlastně bych do státní kasy v takovémto přístupu neodvedl ani korunu. Sever Moravy vždy živil Pražáky a vždy byl pouze Popelkou co se týkalo investic,“ zlobí se Rosťa.

Diskutér Markatora připomíná, že lidé volili za VV Johna a ne Bártu. „Věci veřejné jsou parodií na parlamentní demokracii. Volíte Johna a hezké holky a vládne vám Bárta,“ mímí Markatora.

Diskutér Jarek je přesvědčený, že „véčkaři“ vůbec nevědí, která bije a přivedou nás na buben. Příliš hysterické šetření může podle něj znamenat také velký prodělek. To Kopidol jde ještě dál a navrhuje považovat zastavení rozestavěných silnic za trestný čin hospodářského charakteru. „Je třeba neprodleně podat trestní oznámení na Bártu, poslankyni za Moravskoslezský kraj Kočí, Kalouska a taky na Nečase, protože jako premiér nese za ta zvěrstva nejvyšší zodpovědnost,“ zlobí se.

Co jste si zvolili, to máte

„Co jste si zvolili, to máte,“ škodolibě připomíná diskutér Antivrtichvost a pokračuje. „20 let plundrování republiky vám nestačilo? Pořád nechápete, že se nejedná jen o nějakého Bártu, který, až se dost napakuje, stejně půjde vysmátý od válu? Na jeho místo se s vaší pomocí vetře další hochštapler.“

Ministrovo rozhodnutí označuje diskutér Pepík za léčbu šokem. „Tu na nás vláda chystá a to se ještě ministr Bárta s ministrem Kalouskem nedomluvili, kolik peněz vlastně doprava potřebuje,“ míní Pepík.

Jeho kolega Pavel připomíná, že za Rakouska–Uherska vydávala Zemská vláda slezská v Opavě vládní nařízení na rozvoj regionu skoro každý týden. „Až s vládnutím Prahy to šlo s regionem z kopce a o Opavě raději ani nemluvit! Stará cesta do Ostravy je jako za císaře pána,“ připomíná Pavel.

Opava ve stínu Ostravy

Některé názory se otřely též o rivalitu mezi Opavou a Ostravou. Diskutující Hičkok vidí dvě stránky silničního problému mezi Opavou a Ostravou - přetíženost stávající komunikace a fakt, že bez kvalitní infrastruktury se do regionu žádní investoři nepoženou.

„Pokud si vyjedete nějaké data ohledně investic do opavského regionu, zjistíte, že je na tom dost tristně. Tak či onak zastavení stavby bude pro daňové poplatníky mnohem dražší než její i letitá výstavba,“ prognózuje Hičkok.

Diskutér Karl hodnotí vztah Opavy a Ostravy v souvislosti s investicemi. „Ostrava se stala centrem kraje až v roce 1949 a do roku 1989 se v ní dobře žilo. Pak nastal desetiletý útlum, ale od roku 2000 se v ní opět investuje. Opava byla do roku 1928, respektive 1949, třetí nejdůležitější město v republice.

V roce 1945 byla vybombardovaná, do 70. let systémově bourána a po roce 89 následovaly krátké záblesky naděje. V souvislosti se zvovuzrozením nesmyslných krajů byla v roce 2000 znovu odsunuta na druhou kolej,“ sahá Karl do nedávné historie obou sousedních měst.

Jitka Hrušková