O Montessori škole, která je jedinou školou svého druhu v Moravskoslezském kraji, jsme vás při jejím rozjezdu již informovali. Posledního ledna, v den pololetního vysvědčení, jsme se tam byli podívat opět. V prostorné světlé třídě bez klasických školních lavic, plné pomůcek, hraček a barev, se děti volně pohybovaly. Některé malovaly, jiné na kobercích skládaly různé skládanky. Systém to nemělo jen zdánlivě.

Dvě učitelky – Eva Anna Drastichová a Renata Šebestová – měly vše pod kontrolou. Dopřávaly dětem svobodu, ale v mezích pravidel. „Za dobu, co k nám chodí, se zklidnily, ztišily, pracují se zájmem a naučily se tolik, co děti v běžných školách. Někteří naši žáčci umí dokonce víc. Projevuje se individuální tempo a přístup," říká Eva Drastichová a zdůrazňuje, že Montessori škola splňuje požadavky klasických osnov, jen jinou formou než běžné školy.

Obě učitelky těší, že se děti do školy těší, ráno rády vstávají, netrpí stresem. „Před vánočními prázdninami ani nechtěly volno a ptaly se, kdy zase mohou přijít. To je přece k nezaplacení," usmívá se sympatická kantorka s tím, že dobrou zpětnou vazbu má škola také od rodičů. Možná si někteří dospělí pamatují na stres ze soutěživosti, jímž jako děti prošli v běžných školách založených na známkách a srovnávání se spolužáky. To v Montessori škole neplatí.

Děti se zde srovnávají jen se svými předchozími úspěchy a mají radost, že zase pokročily dopředu. Úkoly jim učitelky dávají individuálně podle toho, jaká úroveň jim sedí. U zrodu Montessori školy, provozované městem Opava, stála ředitelka Slezského gymnázia Milada Pazderníková. Podle jejích slov se jedná o ucelený, propracovaný systém, který má respekt k individualitě dítěte a nesnaží se ho formovat. Tato alternativní škola má nyní šestnáct prvňáčků a jednoho žáčka v druhé třídě.

Budoucí prvňáčci se zde mohou přijít se svými rodiči zapsat v pátek 8. a sobotu 9. února, kdy se koná zápis také do všech běžných základní škol v Opavě.

Co je Montessori škola?
Montessori škola je alternativní mateřská nebo základní škola, vedená v duchu zásad italské lékařky a pedagožky Marie Montessori. Vzdělávání vychází z potřeb dítěte, kterému svoboda umožní spontánní rozvoj tvořivosti. Výuka je přizpůsobena jeho možnostem, probíhá bez zvonění, bez zasedacího pořádku, bez trestání a nehodnotí se známkami. Hlavní důraz je kladen na individuální přístup a děti si mohou vybrat z nabídky úkolů a činností. Ve výuce se řídí vlastním tempem, takže nadanější postupují rychleji, aniž by přitom stresovaly ty, kdo potřebují učivo víc opakovat a častěji procvičovat. Učitel v Montessori škole jedná s žákem bez nadřazenosti a manipulování, tak aby byli rovnocennými partnery.