„Jedná se o dva domy v těsném sousedství. Ten první opravovat nebudeme, pravděpodobně pouze zavedeme elektřinu a vybudujeme toaletu. Sloužit bude k uskladnění a třízení oblečení ze sběrných kontejnerů, které potom budeme dál přerozdělovat. Tyto práce nám zajistí přímo naše klientky," vysvětluje ředitel opavské pobočky Armády spásy Gerhard Karhan.

V sousedním domě najdou útočiště matky s dětmi. „V přízemí vzniknou dva byty, do kterých počítáme se dvěma ženami a maximálně třemi dětmi. V patře vznikne společný byt až pro čtyři ženy bez dětí. Každý byt bude mít vlastní kuchyňskou linku a sociální zařízení," dodává Karhan.

Zatím má opavský Dům pro ženy a matky s dětmi přímo ve svém sídle k dispozici dvanáct pokojů. Další tři provozují externě. „Většinou bývají plné, i když před několika dny odešly najednou tři klientky, dá se předpokládat, že příští týden budeme mít opět kapacitu naplněnou," popisuje koordinátorka projektu bydlení pro ženy Lucie Pobořilová.

První klientky by se v nových prostorách na křižovatce Mostní a Rybářské ulice měly objevit už před koncem roku. „Máme vybranou firmu, podepsanou smlouvu, takže očekávám, že do konce října se začne s pracemi a do poloviny prosince by mělo být hotovo," upřesňuje Gerhard Karhan.

Náklady na opravy si mezi sebou rozdělí Armáda spásy a opavská radnice.

„Zbyly nám nějaké peníze ze sociálních grantů a rozhodli jsme se, že je tentokrát nerozdělíme mezi jednotlivé organizace, ale do tohoto projektu. Armáda spásy na tuto investiční akci přispěje tři sta tisíc, město půl milionu," zakončuje první náměstkyně primátora Pavla Brady.

Proč se ale vlastně nezačalo stavět na rozšíření Mostní? Radnice sice na základě plánu na rozšíření a spojení ulic skoupila dva domy, až poté se ale ukázalo, že by stavba nesplňovala hlukové limity. Navíc chyběly peníze. „Je pravda, že v minulosti se uvažovalo o napojení ulic s výstavbou okružní křižovatky a následným propojením těchto komunikací přes pozemky věznice až na Krnovskou ulici.

Toto řešení a další přípravné práce byly však zastaveny, jelikož nebyly splněny hlukové limity vyplývající z případné dopravy na okolní nemovitosti, když pominu finanční náročnost této stavby pro město," vysvětlil Rudolf Klein, vedoucí oddělení správy dopravy a pozemních komunikací.