Kromě realizátorů oprav bylo přítomno také několik desítek lidí. Akci doprovodila živá hudba. Včera definitivně skončila rekonstrukce, která začala v roce 2004. Výpravní budova Opava východ byla opravována v rámci celkové modernizace, během níž prošlo obnovou kolejiště, nástupiště pro cestující a trať mezi Opavou a Ostravou.

Rekonstrukce budovy stála sedmdesát sedm miliónů korun. „Nádražní budovu bylo nezbytné rekonstruovat, ale nešlo jen o její technický stav, ale také o prostorové a technické řešení, které je teď po rekonstrukci mnohem efektivnější,“ uvedl ředitel Regionální správy majetku Český drah v Olomouci Gabriel Jursa. S kladným ohlasem se přeměna setkává u cestujících, které naše redakce oslovila.

„Přijela jsem do Opavy na návštěvu. Tady jsem přišla vysloveně za účelem si novou budovu prohlédnout. Zaujala mě fasáda a samozřejmě strop,“ uvedla Eva ze Znojma. Stropní malby zaujaly také zaměstnankyni ČD Martu Theuerovou: „Pro dráhy pracuji už třicet dva let. Je to nádhera. Pamatuji si totiž, jak to vypadalo předtím.“

Opavskou výpravní budovu zdobí malby, které zde byly již v roce 1855. Vzhledem ke stáří budovy provedli restaurátoři za asistence pracovníků Národního památkového ústavu odborný restaurátorský průzkum, který odhalil pod pozdějšími nátěry historickou malbu. Jak podotkl Gabriel Jursa výpravní budova byla zrekonstruována na základě dochovaných fotografií a dobové projektové dokumentace. Hlavní restaurátorské práce zajišťovala Renata Svobodová.

 

Nádraží: palác, kterému podle lidí chybí pár detailů

Lidé, kteří včera procházeli výpravní budovou železniční stanice Opava–východ, se zvědavě zastavovali. Byli totiž svědky slavnostního otevření jejího vestibulu. Na jeho adresu padala i taková slova jako palác. „To, co vidíme na stěnách a stropě, je unikát. Restauratérka i památkáři řekli, že takto zachovalé kresby jinde v republice nejsou,“ uvedl přednosta stanice Opava–východ Jiří Valeček.

Rekonstrukce vnitřních prostor se ovšem neobešla bez komplikací. „Původně jsme chtěli skončit již v srpnu loňského roku, ale práce se protáhly až do října. Museli jsme ustoupit požadavkům památkářů a některé kresby upravit. Originalita některých z nich je trochu potlačená,“ poznamenala restaurátorka Renata Svobodová s tím, že původní vzhled kreseb tyto drobné úpravy příliš nenarušily. Dodavatelem rekonstrukce byla brněnská akciová společnost OHLŽS.

Projektanti museli plně respektovat připomínky Národního památkové ústavu i Útvaru hlavního architekta Opavy. „Budova je nyní funkční a získala také zpět svou historickou krásu,“ připomenul obchodní ředitel OHLŽS František Ledabyl. Rozsáhlé historické malby obdivovala také většina cestujících. Kromě pozitiv však nacházeli někteří Opavané na rekonstrukci i nedostatky. „Celkově se mi nádraží líbí, ale asi nemysleli na starší lidi. Všimla jsem si detailů. Když si jdete koupit lístek, tak je dobře, když si můžete tu tašku někde odložit,“ uvedla důchodkyně Popadincová z Opavy.

(ans,jk)