VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Názory lidí ovlivnily obchvat

Hradec nad Moravicí - Deset let už město Hradec nad Moravicí usiluje o silniční obchvat. Tisíce aut projíždějících denně městem vadí všem.

14.11.2009 2
SDÍLEJ:

Doprava v Hradci nad Moravicí. Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Martin Kůs

Hradec nad Moravicí by se chtěl zbavit tisíců aut dennodenně projíždějících napříč městem. Hluk, výfukové plyny i z nadměrného provozu pramenící nebezpečí vadí jak občanům, tak radnici. Proto Hradečtí usilují o silniční obchvat města.

Zatím posledním krokem směrem k realizaci tohoto cíle bylo jeho veřejné projednání. Hledání nejvhodnější varianty proběhlo sice už více než před měsícem, stále se objevuje mezi lidmi řada nezodpovězených otázek.

Třeba ta, zda je pravda, že zastupitelé měli pouze jedinou možnost: odsouhlasit to, co už předtím odsouhlasilo zastupitelstvo Moravskoslezského kraje, a tedy že celé veřejné projednání byla jen komedií pro lidi, která už nic ovlivnit nemohla. To ostatně měl dokázat i opis usnesení krajského zastupitelstva, které o obchvatu mluvilo už letošního 11. srpna.

„Ano, je pravda, že jsme se nakonec přiklonili k celokrajskému pohledu na věc. Ne však z důvodu, že by nám kratší variantu obchvatu kraj vnutil, ale proto, že nechceme jít proti svým občanům,“ reaguje na podnět hradecký místostarosta Karel Hanák a dodává:

„I když byl již předem známý všeobecný souhlas s delší variantou, objevily se ve Skřípově hlasy, že si nepřejí, aby taková silnice vedla kolem jejich obce. K nim se poté přidali i občané z Jakubčovic a Bohučovic, ti své požadavky dokonce podepisovali jako petici. Při našem rozhodování jsme tedy dali na jejich vůli a odsouhlasili kratší variantu.“

To by ale znamenalo, že výtka směrem k vedení Hradce, že zájmy dalších obcí v okolí nikdo nebral vážně, nejsou nijak podložené. Naopak. Byly vzaty a ovlivnily rozhodnutí.

Vládní plány dávají naději

Plánovaný dopravní obchvat Hradce nad Moravicí nenechává místní obyvatele v klidu. Někteří z nich se mj. domnívají, že hradečtí zástupci nijak netlačili na krajské zastupitele a nechali si vlastně vnutit jejich podmínky.

„Obchvat Hradce se řeší už deset let. Bohužel město, které má pět tisíc obyvatel, nemá takovou sílu, aby dokázalo samo o sobě prosadit stavbu takového rozsahu.

Vždyť v roce 2004, když vznikly první konkrétní návrhy obchvatu, měla stavba stát jeden a půl miliardy. Dnes se předpokládá, že to bude mezi čtyřmi až pěti miliardami. A to bez politické podpory prostě nedokážeme zajistit,“ uvedl hradecký místostarosta Karel Hanák.

I proto Hradec jednal s okolními obcemi ve snaze společně prosadit své. O pár let později ale bylo vše jinak. První záznam na téma obchvatu Hradce nad Moravicí máskutečně datum 10. června 2000. Tehdy se touto otázkou zabývala rada města, o dva měsíce později pak i zastupitelstvo. Je pravdou, že tehdy padaly i tak nešťastné návrhy, jako čtyřproudá silnice napříč městem.

Už tehdy se ale přiklánělo k variantě těsného obchvatu východně od města. Dnešní návrhy jsou posunuty ještě více východněji, až za kopce, a to hlavně z hlukových důvodů. Oba začínají ve směru z Opavy za křižovatkou Hradecké a propojky z Otic do Kylešovic.

Kratší, a tedy odsouhlasený, objíždí Branku a Hradec a na původní silnici se vrací nad Kajlovcem. Delší pak obkrouží ještě Bohučovice, Jakubčovice, Skřipov a také Březovou, mezi níž a Vrchy se zase vrátí do původní silnice.

Není ale žádným tajemstvím, že i Vrchy by rády dostaly velký provoz mimo svoji obec. Navíc se počítalo i s tím, že se na ni napojí oblast Vítkovska.

Jak se místostarosta Hanák svěřil, ani jemu se kratší varianta moc nezamlouvá. „Nelíbí se mi, že protíná Závilišské údolí. Trochu mne sice uklidňuje, že zde budou dva tunely a jen jeden most, ale i tak bych stále byl raději za delší variantu obchvatu. Snad se dožiji alespoň toho, že bude postaven ten kratší.“

Obchvat Hradce nad Moravicí se objevil ve vládních plánech do dalších let. I proto vedení města jedná s Ministerstvem dopravy ČR, navíc má podporu Ředitelství silnic a dálnic, které tah z Opavy k dálnici vnímá jako hodně důležitou komunikaci.

Velmi důležité bude i stanovisko vedení Moravskoslezského kraje, které se mimo důležitého řešení silničního spojení Opava –Ostrava po silnici I/11, zabývá především dopravní problematikou ve východní části našeho kraje. Kdy ale bude hradecký obchvat sloužit motoristům, to je zatím ve hvězdách.

Autor: Martin Kůs

14.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálniční přivaděč nedaleko Černého potoka v Ostravě-Přívoze.
3

Outletové centrum: proč není dálniční napojení

Ilustrační foto.

Vítr způsobil hlavně poruchy veřejného osvětlení

Nepostřehnutelné seismické otřesy jsou v okrese normální

Během nedělního rána se země na Opavsku otřásla. Způsobilo to zemětřesení. Pídili jsme se po tom, zda tato událost má v dějinách opavského okresu obdoby.

Připravuje se tradiční vánoční utkání SFC

Tradice zůstává zachována. I letos se mohou fotbaloví fanoušci těšit na vánoční utkání Slezského FC Opava. To se uskuteční v pátek 22. prosince na umělé trávě v Kylešovicích s výkopem v sedmnáct hodin.

David Galvas: K trénování se chci ještě vrátit

/ROZHOVOR/ Letošní sezonu odstartoval obránce David Galvas v barvách druholigového Slezanu Opava. V říjnu se rozhodl svou bohatou kariéru pověsit na hřebík a ze dne na den se stal trenérem.

Zastupitelé Vítkova a Hlučína v tomto týdnu zasednou

Koupě pivovaru, navýšení dotace na veřejné osvětlení, nabídka nepotřebného majetku od Mateřské školy Vítkov či majetkoprávní záležitosti.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT