Vysvitlo, že jednou opomenul poslat pojišťovně měsíční „desátek“, a ta ho rafinovaně neupozornila. Počkala si, až dluh naroste, a bez předchozího varování předala vymáhání částky rovnou soudu.

„O soudním řízení jsem neměl ani tušení, takže jsem nedostal možnost se bránit. Přeplatková částka, kterou pojišťovna dlužila mně, byla přitom dvojnásobná. I po stažení dluhu by mi pořád ještě měla co vracet,“ kroutí klient nad postojem zdravotní pojišťovny jen nevěřícně hlavou.

S podobnými manýrami má neblahou zkušenost spousta lidí. Stačí drobný nedoplatek, na který hned naskakuje penále a soud. U přeplatků není po takovém humbuku ani památka. Kdo trpělivě a tiše čeká na vrácení peněz, zpravidla se nedočká.

Časopis dTest v takových případech radí postiženým pouze jedno: Braňte se a požadujte po svých dlužnících to, co oni v opačné situaci požadují po vás! „Pokud zákazník neschválí jednostranné převedení svého přeplatku do následujícího období, je to nepřípustné. V takovém případě může požadovat okamžité vrácení přeplatku i s úrokem z prodlení a případnou náhradu škody,“ upozorňuje vedoucí právní poradny časopisu dTest Martina Vernerová.

Zadržování přeplatků má z právního hlediska povahu bezdůvodného obohacení. Nejčastěji se takové nešvary objevují u některých dodavatelů energií. Přehled úpravy vracení či nevracení přeplatků u vybraných dodavatelů elektřiny je uveden na internetové stránce www.dtest.cz/preplatky.

Na této adrese si zájemci mohou nechat na svůj e–mail poslat i vzor pro odstoupení od smlouvy s dodavatelem plynu či elektřiny v případě zvýšení cen či změny smluvních podmínek.