Většina prodejců si dává pozor, aby při označování výrobků a tvorbě slev postupovala v souladu se zákonem, ale najdou se takoví, kteří zájem svých zákazníků zneužívají. Poradna dTestu pravidelně řeší případy, kterými se vychytralí obchodníci snaží přelstít své důvěřivé zákazníky, bažící po zboží „za hubičku“.

Stává se, že sleva je u konkrétního produktu jen fiktivní a ve skutečnosti neexistuje. Bývají i případy, že se až sedmdesátiprocentní slevy vztahují jen na nejlevnější sortiment a zajímavé zboží je přitom zlevněné jen minimálně.

„Prodejce také občas na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slevovou pompou zase snížit na běžnou úroveň,“ uvádí právní poradce dTestu Jan Votočka některé z oblíbených prodejních triků, naplňujících podstatu klamavé obchodní praktiky. Zákon je sice zakazuje, ale prodejcům přiláká do obchodů kupce.

Na některém údajně zlevněném zboží zase chybí štítky s původní cenou, takže není jasné, jestli zlevněné skutečně je a o kolik. Někteří obchodníci na zlevněné zboží odmítají poskytovat záruku, ať už plnou nebo částečnou. Takové tvrzení však neplatí, protože dvouletá záruka se na ně ze zákona vztahuje.

„Výjimkou je reklamování věci pro konkrétní vadu, pro kterou byla sleva poskytnuta. Na vady, které vzniknou v budoucnu, není možné poskytnout slevu naoko dopředu,“ upozorňuje Jan Votočka kupující.