Průzkum před časem provedla a v polovině letošního října zveřejnila ostravská agentura Respond, která zjišťovala, jak si se spokojeností pacientů stojí každá ze sedmnácti nemocnic Moravskoslezského kraje.

Podle konečného výsledku se opavská Slezská nemocnice na žebříčku umístila až na třináctém místě, což není zrovna důvod k hrdosti.

Pacienti hodnotili zejména přístup lékařů i sester, organizaci práce v nemocnici, služby během hospitalizace a nemocniční prostředí.

Ředitel nemocnice Milan Cvek z takového umístění radost pochopitelně neměl, ale nesnažil se průzkum bagatelizovat. „Rozhodně se nad ním musíme zamyslet a zjistit, kde ty rezervy máme. Osobně si myslím, že všechno je o přístupu personálu, ale zatím nemíním spekulovat. Materiál si z agentury vyžádám, abych z něj zjistil naše konkrétní slabá místa,“ konstatoval ředitel Cvek.

„O podklady jsme si oficiální cestou obratem zažádali, ale agentura Respond nám je bohužel dodnes nepředložila,“ informoval včera naši redakci mluvčí Slezské nemocnice Daniel Svoboda. Vyjádření agentury Respond se redakci do uzávěrky nepodařilo získat, protože odpovědní pracovníci nebyli včera k zastižení.

A nyní ještě informace, která může zajímat ty Opavany, kteří využívají nebo budou využívat zdravotní péči sousední ostravské Fakultní nemocnice. Ta se ve stejném průzkumu umístila na jedenáctém místě, přestože v měření kvality zdravotnické péče výzkumnou společností Stem/Mark z loňského roku dostala nadprůměrnou spokojenost pacientů.

„U zjištěných problémů se snažíme o rychlou a účinnou nápravu. Výsledky spokojenosti pacientů též významně ovlivňují výši finančních odměn pro jednotlivá oddělení,“ řekl ředitel ostravské Fakultní nemocnice Svatopluk Němeček, a výzkum společnosti Stem/Mark, se kterou spolupracuje už čtvrtým rokem, označil za velmi seriózní.

Glosa: Kde nejsou informace, tam není náprava

Skončit v průzkumu spokojenosti pacientů ze sedmnácti nemocnic na třináctém místě není žádné terno. Vedení nemocnice sice může jednotlivým primariátům sáhnout hluboko do svědomí už proto, že některé „Achillovy paty“ zná i bez průzkumu, ale tím to končí.

K nápravě zjištěných nedostatků potřebuje ne abstraktní, nýbrž konkrétní informace a ty jí může poskytnout jen provádějící agentura. K jejich předání dosud nedošlo a k vyřčenému „A“ to následné „B“ pořád jaksi chybí.

Známé rčení, že někdy bývá lépe nevědět, v této záležitosti určitě neplatí. Kde není žalobce, není soudce a kde chybí konkrétní informace o nedostatcích, tam logicky vázne i náprava. Pacienti i dosud zdraví jedinci pod tlakem různých informací poněkud znejistí a zvažují, zda mají choré orgány svých tělesných schránek bez obav svěřit k rekonstrukci třinácté nemocnici v kraji.

Vyloučeno není ani to, že může jít o bouři ve sklenici vody. Vždyť podle zmíněného výzkumu skončila například ostravská „fakultka“ na jedenáctém místě, což, přiznejme si, také není nic moc. Přitom vloni u jiné agentury bodovala na špici.

Ať tak nebo onak, možností je víc. Jasno však bude každopádně až ve chvíli, kdy bude mít vedení Slezské nemocnice podklady v rukou.