Princip celého projektu spočívá v tom, že byť se technické služby a další zaměstnanci města mohou snažit sebevíc, nemohou být všude.
Často se tedy ve městě vyskytuje kupříkladu nepořádek, který se dlouhodobě neuklízí, a to zkrátka jen proto, že o něm na technických službách vůbec nevědí. Opavská radnice proto od 3. června nechala uvést do provozu telefonní číslo 739 220 220, kam mohou lidé posílat SMS či MMS s informací o problematických místech.
Podněty jsou poté ihned předávány kompetentním úředníkům k vyřízení.
Zprávy i odpovědi magistrát zveřejňuje na svém webu. Je to mimo jiné i pro klid duše oznamovatelů, aby věděli, že jejich snaha nepřichází vniveč. „Je to bič na radnici i na technické služby," uvedl již dříve náměstek opavského primátora a iniciátor projektu Dalibor Halátek.
Že si místní na novou službu rychle zvykli, svědčí i frekvence, se kterou nyní ohledně nepořádku a problémů ve městě na radnici esemeskují a ememeskují. „V průměru obdržíme zhruba šedesát zpráv měsíčně," potvrzuje Olga Ovčáčková z oddělení vnějších vztahů a zahraniční spolupráce při odboru kanceláře opavského primátora.
Sem tam dojde i k úsměvným situacím.
„Například nám přišel podnět, že někdo ukradl na sídlišti lavičku. Za dva dny přišel od jiného pisatele další podnět, že žádá o odstranění lavičky pod okny svého domu, jelikož se na ní schází mládež, která se tam opíjí a dělá nepořádek. Pracovníci Technických služeb pak zjistili, že se jedná o tutéž lavičku, ukradenou před tím ze sídliště, a dali ji zpět na místo," vypráví zážitky Olga Ovčáčková.
Poté, kdy na číslo 739 220 220 přijde jakékoli oznámení, snaží se úředníci pružně reagovat. Ne vždy je ale možná okamžitá náprava.
„Délka vyřízení podnětu je samozřejmě závislá na jeho charakteru. Například chybějící poklop na kanálu, kryt na teplovodním potrubí nebo rozbité sklo na komunikaci jsou podněty, které se řeší ihned, tedy v rámci maximálně několika hodin, neposečená tráva, keře či ořez stromů jsou řešeny dle harmonogramu a možností Technických služeb, tedy v řádu dní," říká Olga Ovčáčková.
Ještě delší časový úsek na vyřízení si pak vyžadují různé stížnosti jako odstavená auta, investice do majetku města a podobně. Občas zase ani nespadá daný problém do kompetence města, a to jej proto předá zodpovědným institucím a orgánům.
Někdy se ale jedná o situace, které nemůže město ovlivnit (soukromí vlastníci atd.). Nejhojnějším podnětem jsou zatím žádosti o likvidaci nepořádku kolem kontejnerů, což je dle Olgy Ovčáčkové znamení toho, že si lidé zatím stále nenavykli odvážet svůj odpad do sběrných dvorů. Najdou se ale i neobvyklejší „udání". Jako například v případě, kdy jeden z občanů upozornil na blíže nespecifikovanou tzv. „černou" stavbu umístěnou na majetku města.
Přestože se očividně projekt „společného úklidu" prozatím ujal, smířila se už Olga Ovčáčková s faktem, že světu v současnosti vládne nevděk. Ačkoli počty případů a jejich řešení během krátké doby čítají už mnoho desítek, poděkování prý přišlo jen dvakrát.