Celkem se stalo 46 nehod tohoto typu (v lednu 2009 jen 25) během nichž zemřelo deset lidí (v lednu 2009 jen tři). Rozhodujícím momentem je ve většině případů právě ono rozhlédnutí se. Každý ví, že zastavit vlak na několika metrech je vlastně nemožné a přesto často lidé riskují.

Do statistik nehod na železničních přejezdech se již zapsalo i Opavsko. Je to jen několik dní, co projíždějící vlak zachytil v Brance u Opavy sedmačtyřicetiletou ženu z Březové, táhl jí několik metrů a teprve poté těžce zraněná žena zůstala ležet mimo trať.

Následně byla převezena k hospitalizaci v opavské nemocnici. Doba léčení je odhadnuta na půl roku.

Přesto tuto nehodu z hlediska chodkyně lze označit šťastnou. V paměti většiny z nás jsou ale i daleko tragičtější chvíle.

V loňském roce zaznamenali opavští záchranáři celkem čtyři střety vlaků s chodci. První z nich se udál v lednu mezi Opavou a Hradcem nad Moravicí přibližně na úrovni Otic. Starší muž zemřel ještě před příjezdem záchranné služby.

Další srážka vlaku s chodcem se udála 8. května před půlnocí mezi Opavou-západ a přejezdem na Vančurově ulici. „Žena středního věku byla mrtvá už při našem příjezdu. Zemřela bezprostředně po nárazu,“ uvedl tiskový mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl.

V květnu loňského roku pak došlo i k nehodě mezi Chuchelnou a Bolaticemi. „Osobní vlak narazil do ženy. Byla při vědomí. S vážným zraněním byla letecky transportována na urgentní příjem Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě,“ řekl Humpl.

Vzpomněl si také na devětadvacetiletou ženu, která nepřežila v červenci 2009 střet s vlakem ve Štítině. Ta zemřela ještě před tím, než dorazila záchranka.

Ale také řidiči, kteří přijíždějí k přejezdům, často podceňují nebezpečí. Naštěstí jsou o poznání lépe chráněni plechy svých aut. „V roce 2008 jsme na Opavsku zaznamenali celkem devět dopravních nehod aut na železničních přejezdech, během nichž zemřel jeden člověk.

V loňském roce pak šest, naštěstí bez lidských obětí,“ vyčetl ze statistik policie tiskový mluvčí René Černohorský.