Rovnou miliardu korun nyní nalije ministerstvo životního prostředí do projektů využívajících stlačený zemní plyn CNG. Finance mají putovat na pořízení autobusů využívajících tento pohon a související s budováníím plnicích stanic.

Zhruba pět set milionů z celkové částky má putovat do Moravskoslezské kraje a polovinu z této sumy si pak mají nejspíše rozdělit ostravský a opavský dopravní podnik. Má to ale háček. Opava o tento typ autobusů údajně až tolik nestojí a hlavně nové vozy nijak akutně nepotřebuje. Disponuje totiž relativně nedávno pořízenými naftovými autobusy.

„Pokud se týká plynových autobusů, tam je vše zatím o jednání jestli ano nebo ne s ohledem na skutečnost, že máme z prostředků ROP čtrnáct autobusových naftových vozidel do stáří dvou let, což je téměř polovina. A zároveň bychom spíše preferovali elektrickou trakci, která je stoprocentně čistá," vysvětluje důvody, proč ve slezské metropoli nad nabídkou ministerstva váhají, ředitel Městského dopravního podniku Opava (MDPO) Radek Filipczyk.

MDPO k zapojení se do projektu a nákupu autobusů na plyn zatím nepřesvědčilo ani to, že mají zájemci získat z ministerstva dokonce až osmdesátiprocentní příspěvek.

Jak jsme vás již dříve informovali, tím, oč ale dopravní podnik stoprocentně stojí, jsou naopak nové trolejbusy. Konkrétně by jich bylo šest. Jejich pořízení má umožnit navýšení Regionálního operačního programu Moravskoslezsko o 800 milionů korun z evropských fondů.

Peníze jsou určeny jen na pár specifických oblastí, mezi něž patří právě i ekologická veřejná doprava. A v tomto případě MDPO neváhal a okamžitě zájem projevil. Jeden takový trolejbus pak přijde na zhruba 10 milionů.

Trend „zelené" veřejné dopravy zažívá rozmach. Svědčí o tom množící se dotace na ekologické projekty. Aktuální projekt ministerstva životního prostředí si klade za cíl hlavně pozitivní dopad na alarmující stav ovzduší panující v Moravskoslezském kraji.

„Z operačního programu jsme podpořili ocelářské projekty a probíhá tady kotlíková dotace, toto je další doplňující způsob, jak pomoci na Ostravsku ovzduší," uvedl pro ČTK první náměstek ministra životního prostředí Tomáše Jana Podivínského Martin Frélich.

Pokud by se nakonec Opava rozhodla přidat mezi zájemce, pak by se autobusy v ulicích města objevily nejdříve v příštím roce. První žadatelé dostanou peníze ještě na konci roku tohoto, zbylí poté na jaře.

Případné nové autobusy i trolejbusy by se neměly vizuálně příliš lišit od těch dosavadních. Snad by měly být jen o něco komfortnější a pohodlnější. Řada Opavanů se ale domnívá, že namísto pořizování nových strojů by to chtělo raději zcela změnit systém ve zdejší MHD.

„Dávat třináct korun za jednu cestu s tím, že se musí kolikrát i přestupovat, aby se člověk dostal tam, kam potřebuje, to je nehoráznost. Vždyť to pak na konci stojí úplný majlant. Kdyby se tu raději udělaly časové jízdenky jako třeba v Ostravě, bylo by to mnohem smysluplnější. A nebylo by ani na škodu konečně zavést nástup do trolejbusů všemi dveřmi. Je to tak všude, akorát Opaváci pořád zůstávají při starém," kroutí hlavou kupříkladu devětapadesátiletá Jana Hrbáčová.

A ve svých názorech není ve městě zdaleka jediná