Předchozí
1 z 9
Další

Radnice připravila sedm projektů, o nichž Opavané hlasují. Nejde přitom o žádné zanedbatelné stavební práce, ale o poměrně významné zásahy do opavské dopravy. Ať už se jedná o budování nových rondelů, zužování pruhů pro auta a naopak přidávání cyklopruhů na frekventovaných cestách nebo tradiční téma parkování. Rozhodnout může každý hlas, svého favorita mohou zájemci podpořit i v anketě Deníku.

Monitoring v terénu

Na Olomoucké se má zrušit jeden pruh pro parkování aut a na jeho úkor mají vyrůst dva pro cyklisty.Na Olomoucké se má zrušit jeden pruh pro parkování aut a na jeho úkor mají vyrůst dva pro cyklisty.Zdroj: se souhlasem města

Na dotazník, umístěný na webových stránkách města, je možné odpovídat do konce ledna. Jeho vzniku předcházel průzkum přímo v terénu, kdy se ve vybraných lokalitách monitorovala situace na opavských tazích, křižovatkách a dalších zatížených místech. Počítala se nejen auta nebo autobusy, ale stranou nezůstali ani cyklisté či chodci. „Cílem bylo zjistit reálný současný stav zatíženosti těchto míst. Například situace s parkováním byla opakovaně monitorována na sídlišti Kateřinky, a to v různých časech ve dne i v noci. Posuzovala se obsazenost oficiálních parkovacích míst, obsazenost těch „nelegálních“, tedy parkování mimo parkovací místa a prostory, počet neobsazených míst a tak dále. Podobně se postupovalo i jinde, třeba na Těšínské, Olomoucké nebo Nákladní,“ přibližuje Deníku Martin Kůs z tiskového oddělení Hlásky.

O čem přesně se hlasuje?

Na Těšínské má ubýt pruhů pro auta.Na Těšínské má ubýt pruhů pro auta.Zdroj: se souhlasem města

Do čtvrtku 12. ledna zareagovalo na dotazník a elektronickou anketu 612 lidí. Jak už bylo řečeno, tak základních pilířů ankety je sedm. Každému z nich dají zájemci známku jako ve škole, jednička je brána jako nápad nejlepší, pětka naopak nejhorší.

Provizorní rondel u OC Breda.Provizorní rondel u OC Breda.Zdroj: se souhlasem města

Hned dvě ideje se týkají doplňování speciálních pruhů pro cyklisty na cestách. V prvním případě jde o silnici Olomouckou, kde mají podle magistrátu vzniknout dva pruhy pro kola na každé straně ulice, ovšem na úkor parkování na jedné straně, to by muselo být zrušeno a parkovalo by se tak nově jen v jednom pruhu. Kritici argumentují již existující cyklostezkou v Englišově ulici, která je diagonální s Olomouckou a tím, že auta po zrušení parkovacího pruhu pak už řidiči nebudou mít vůbec kde odstavit, protože i okolí Olomoucké je nedostatkem parkovacích míst známé.

Vznikne na křižovatce Olomoucké a Vančurovy nový rondel?Vznikne na křižovatce Olomoucké a Vančurovy nový rondel?Zdroj: se souhlasem města

Větší bezpečnost pro chodce díky ostrůvkům a zajištění bezpečného přecházení. To si slibuje záměr číslo dva týkající se Těšínské ulice, a sice snížení počtu pruhů pro auta v jednom směru ze dvou pouze na jeden, přičemž i na této vytížené cestě by měly vyrůst na krajích pruhy pro cyklisty. Podle průzkumů je vše realizovatelné až po otevření kompletního severního obchvatu Opavy, se kterým se počítá do konce roku 2023. Podle nesouhlasných názorů ale i tak dojde ke kolonám a snížení plynulosti dopravy v Těšínské až po Zámecký okruh a křižovatku s Ratibořskou.

Nový kruhový objezd by se měl stavět na křižovatce Olomoucké a Vančurovy ulice, řidiči by prý pak měli v křižovatce lepší rozhledy, došlo by i na zkrácení přechodů pro chodce, které jsou dnes až přes čtyři jízdní pruhy. Mnozí ale argumentují nedostatečným prostorem na vznik rondelu a přirovnávají jej k již funkčnímu kruháči pod OC Breda. Jeho řešení je koneckonců dalším z návrhů, protože zatím jde o rondel provizorní, který se má dostavět.

Opavě schází autobusové nádraží, autobusy stojí u vlakové stanice.Opavě schází autobusové nádraží, autobusy stojí u vlakové stanice.Zdroj: se souhlasem města

Jedna z vizí se týká i realizace autobusového nádraží ve slezské metropoli, které má vyrůst někde poblíž vlakového nádraží Opava východ, avšak není specifikováno, kde přesně. V minulosti Opava měla autobusová nádraží hned dvě, postupně však obě zanikla a nyní tak autobusy nabírají drtivou většinu cestujících právě u železniční stanice, což občas způsobuje dopravní peklo. Nejen Opavané proto považují absenci autobusáku ve městě velikosti Opavy minimálně za nedůstojnou.

Rozšíření zóny placeného parkování v okolí centra.Rozšíření zóny placeného parkování v okolí centra.Zdroj: Deník/Veronika Bernardová

Poslední dva návrhy pak cílí na parkování. Hlasuje se o rozšíření zóny placeného parkování v centru města a jeho okolí, druhý nápad přichází s možným řešením parkování na sídlištích, které je problematické dlouhodobě. Podle něj je východiskem skutečnost, že se na sídlištích zavedou rezidentní zóny. To jsou místa, kde mohou parkovat pouze osoby s trvalým pobytem v dané lokalitě. Zavedení rezidentních zón by neznamenalo garanci místa k zaparkování, ale jen by řidiče opravňovalo k parkování podobně jako to funguje u zón v centru. Návrh pak počítá i s tím, že část stání na sídlištích má být označena i jako krátkodobá na dvě hodiny, která zpoplatněna být nemají.

Pokud mají občané svůj vlastní návrh na zlepšení dopravní situace ve městě, mohou jej do dotazníku vepsat jako projekt číslo osm, kde mají rovněž prostor jej více přiblížit.

Co bude dál?

Stávající zóna placeného stání v centru a okolí.Stávající zóna placeného stání v centru a okolí.Zdroj: se souhlasem města

Jakmile anketa skončí, budou informace z ní zpracovány odbornou firmou, se kterou město spolupracovalo už v předchozí etapě řešení mobility. A bezprostředně poté přijde na řadu veřejné projednávání návrhů z anket, které bude samozřejmě určeno i široké veřejnosti. „Uskuteční se v polovině února, termín zatím hledáme, předpokládáme někdy mezi 12. až 17. únorem 2023. Zde budou prezentovány výsledky ankety a současně bude pokračovat diskuze s občany na téma, co by si přáli v dopravním systému Opavy v budoucnu,“ upřesňuje Martin Kůs.

Kdy se vybrané projekty uskuteční, nyní nelze predikovat. „Následně budou realizovatelné podněty zaneseny do mapy a výhledových plánů s ohledem na územní plán města a optimalizaci dopravy v Opavě a budou předloženy vedení města a zastupitelstvu,“ dodává.

Hlasujte v naší anketě