Jak v minulém týdnu oznámil prostřednictvím tiskové kanceláře ČTK mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, výběrové řízení na tuto trať a další tratě se o rok posouvá. To znamená, že nových, modernějších vlakových souprav se dočkáme nejprve v prosinci 2014.

„Z pohledu ministerstva dopravy je zásadně potřebné, aby i v pilotním nabídkovém řízení podalo nabídky více dopravců,“ odůvodnilo postup ministerstvo. Někteří dopravci, konkrétně Viamont Regio, Veolia Transport a České dráhy, již podle ministerstva uvedli, že termín 15. prosince 2013 je pro ně u trati z Ostravy do Olomouce nerealizovatelný.

Trať mezi Ostravou a Olomoucí byla pro tendr vybrána jako pilotní projekt, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak neprojeví v celé síti a bude je možné odstranit před druhým tendrem. Smlouvu na 15 let dostane od státu vítěz tendru na provozování dotovaných rychlíků. Taková délka kontraktu je maximum, které připouští Evropská unie.

Původní tendr měl začít v průběhu března a měl vybrat nového dopravce, který by na trati přes Opavu jezdil od letošního prosince. Už dlouho před vlastním vyhlášením výběrového řízení byl o tuto trať velký zájem a hned pětice dopravců deklarovala svůj úmysl do tendru vstoupit a provozovat zde své vlaky.

Trať Ostrava Opava Krnov Olomouc je druhé dálkové spojení, které ministerstvo soukromým dopravcům nabídne. Na rozdíl od trati mezi Prahou a Ostravou, kde České dráhy a RegioJet jezdí bez dotací, se zde počítá s proplácením prokazatelných ztrát z provozu.

Zájem o provoz vlaků na této trati už dříve projevily firmy České dráhy, RegioJet, Viamont, Veolia Transport a Leo Express.