Například Ostrava jako největší město v kraji není místem, kde by se příliš dařilo církvím a sektám, zdejší lidé jsou v tomto ohledu vlažní. Podle Tomáše Novotného z Filozofické fakulty Ostravské univerzity nelze zjistit, kolik je nyní činných sekt. Náboženské společnosti nepotřebují ke své činnosti úřední souhlas.

Po roce 1989 se v zemi objevilo osmdesát a až sto nových náboženství. Nejviditelnější byli tehdy stoupenci Kršna Hare, po Masarykově náměstí jich pochodovala stovka ve žlutých řízách, tloukli do bubínků, zpívali. Později vymizeli.

Tomáš Novotný připomíná, že registrace u Ministerstva kultury ČR dosáhla jen dvě nová náboženství, a to Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů, což jsou mormoni, a Náboženská společnost Svědků Jehovových.

První dala o sobě vědět skupinkami mladých mužů v konzervativních tmavých oblecích a s nizoučkým sestřihem vlasů. Zhruba v letech 1996 až 1999 postávali na Masarykově náměstí, zpívali a rozdávali náborové letáčky. Nezískali výraznější vliv.

Jak uvádí Tomáš Novotný, je s přesným vymezením názvu sekta a církev obtíž, neexistuje totiž náboženská organizace bez sektářských rysů. Vědci proto místo názvu sekta používají přesnější výraz: nové náboženské směry.

Ovládnout duši Náboženská společnost Svědků Jehovových je v Ostravě nejpočetnější proto, že sice byla v minulém režimu zakázána, ale z jistých a nepříliš etických důvodů tolerována. Má v Ostravě modlitebny, největší je v Ostravě-Porubě. Koncem devadesátých let byli svědci Jehovovi zvláště aktivní, doslova neodbytní, dnes postávají většinou na náměstí a tiše nabízejí Strážnou věž.

Ani v Ostravě není obtížné najít ty, kteří tuto církev opustili kvůli snaze církve bezvýhradně ovládnout život i mysl každého ze svých členů.

Dalším novým náboženským směrem je Křesťanské společenství. Přišlo k nám ze Spojených států. Modlitebnu má v Mariánských Horách a celou skupinu vede americký pastor. Jeho kázání jsou překládána.

Podle sestry Marty, která v parku rozdává letáčky vyzývající k „nalezení Krista“, jsou jen oni pravou církví. Nazývají se charismatiky, dokáží vkládáním rukou léčit. Neuznávají svaté, ba ani Pannu Marii.

„My všichni jsme totiž svatí,“ tvrdí Marta. Stoupenci Křesťanského společenství tvrdí, že Židé jsou vyvoleným národem, nenávidí muslimy, kritičtí jsou ke katolíkům, které kvůli údajné touze po majetku nazývají „Vlkovi penězoměnci“. Platba desátků Sestra Marta platí církvi desátky, tedy deset procent z příjmu.

Jestli z příjmu celé rodiny anebo jen z jejího důchodu, nechce prozradit. Je povinna čtyři hodiny denně studovat Bibli a kázání pastora. Společně se modlí za své blízké a věří, že k boží pomoci pak dochází bezprostředně po modlitbě.

Dále se v Ostravě zjevují takzvaní stoupenci Vesmírných lidí, kteří vylepují po městě plakáty s varováním, aby se občané nenechali čipovat a elektronicky registrovat. Jsou zde i plakáty sekt Transcendentální meditace, Sahaja jóga a víry Bahá´í.

Na záčátku 20. století se na Ostravsku objevila skupina Spiritismus slezský. Jeho stoupenci odmítali alkohol, cigarety a nekonzumovali maso. V Radvancích postavili dokonce spiritistický dům a vilku, kde bylo vydavatelství Spiritistické revue.

Když o tomto faktu Deník psal, ozvali se lidé, kteří tvrdí, že spiritistickou skupinu obnovili a dokáží i dnes přimět stoleček, aby zvedl až ke stropu patnáctiletou dívku. Mají schopnost takzvaného přímého písma: černá tuha sama píše po papíru. Prý to redaktorovi předvedou. Ale nikdy nepředvedli. Nicméně je skutečností, že po jistém vzepětí po roce 1989 nejsou aktivní stoupenci „nových náboženským směrů“ v Ostravě příliš početní.

Jiří Pospíšil