Na úřadech se tvoří fronty, systém kolabuje, přetížené úřednice čelí na radnicích slovním útokům nervózních lidí, malé děti se „kupodivu" nechtějí při focení tvářit předpisově. „Vše platíme navíc ze samosprávních peněz za stát, který to vše hodil na krk samosprávě. Je to připraveno špatně," kritizuje státní úředníky náměstek primátora Daniel Žídek (ČSSD).

Podle slov tajemníka Hlásky Tomáše Elise označili opavští radní tento stav za neúnosný. Tajemník má za sebou jednání s úředníky ministerstva vnitra, na které se primátor Zdeněk Jirásek (ČSSD) už dvakrát obrátil se žádostí o pomoc. „Závěr je nepříznivý. I když pro stát tuto službu děláme a máme s tím vším vyšší náklady, nedostaneme ani korunu, ani žádné nové fotokabinky, " říká Tomáš Elis s tím, že ministerstvo vnitra Opavu nezařadilo mezi nejkritičtější místa v České republice, pro niž má, mimochodem, pouhých 17 kabinek.

Proto si Hláska musí podle svých šéfů poradit sama, a to i za cenu sáhnutí do městské pokladny.

A nyní čtěte pozorně. O absurdity ze strany státu totiž není nouze. Opavská radnice nutně potřebuje alespoň dvě nové fotokabinky, pro něž stavebními úpravami vytvořila za 80 tisíc na pracovišti vydávání nových dokladů místo. Když si fotokabiny chtěla sama koupit, klepl ji stát přes prsty: ministerstvo jí nedá k jejich provozování licenci, takže by jí byly k ničemu. Jediná možnost je jejich pronájem od státu.

Podmínky jsou krkavčí: doba dodání až dva měsíce, pronájem musí trvat 42 měsíců, tedy 3,5 roku. A za to nenasytnému státu z města Opavy přiteče 790 000 korun. Na pracovišti cestovních dokladů a občanských průkazů pracuje nyní šest zaměstnankyň, k nimž radnice přijímá dvě další, v případě nutnosti usedá za přepážku i vedoucí tohoto oddělení.

„Mohou tam pracovat jen proškolení lidé, kteří mají certifikát. Ministerstvo vnitra přitom stanovilo tři termíny školení, které jsou však pozdě," kroutí hlavou tajemník Elis. Radnice ve snaze omezit fronty prodlužuje od zítřejšího pátku 1. června na pracovišti pasů a občanských průkazů úřední hodiny.

V pondělí a ve středu od 7.00 do 17.00 hodin, ve čtvrtek a pátek od 7.00 do 14.00 hodin, úterý je určeno mobilním výjezdům. „Tím získáme za týden osm úředních hodin navíc. V jejich počtu tak jsme v Moravskoslezském kraji na špičce," podotýká tajemník a zdůrazňuje, že toto prodloužení úředních hodin se týká pouze tohoto oddělení a žádného jiného.

„Snažíme se dělat maximum. Lidé jsou poměrně trpěliví, o trpělivost je však i nadále prosíme," žádá tajemník.

Úřednice zmíněného pracoviště nyní denně vyřídí 144 žádostí, po navýšení úředních hodin by jich mohlo být až 175. Čtyřicet procent tvoří občanky, šedesát procent cestovní doklady, z nichž nejvíce je žádostí o dětský pas. A to až devadesát procent. Pro úplnost nutno dodat, že na pracovišti vydávaných dokladů na Krnovské ulici funguje objednávkový systém. První volné termíny jsou však až po desátém červenci.

Příznivou zprávou pro rodiče je informace, že od středy 30. května je na tomto pracovišti otevřený dětský koutek.

Proč musí mít děti svůj pas?

Platnost dosavadních zápisů dětí v cestovních pasech rodičů skončí 26. června 2012. Po tomto datu bude platit, že děti musí mít vlastní doklad (občanský průkaz nebo pas), a to i při cestách s rodiči po Evropské unii. Podle unijního nařízení začne platit zásada „jedna osoba – jeden pas", a to především kvůli bezpečnosti a ochraně dětí.

Zapisování dětí do cestovního pasu rodičů skončilo už 30. června 2011, dosavadní zápisy jsou však platné až do zmíněného 26. června 2012.