„V současné době je plán obchvatu pouze v rámci územního plánu. Proto se zatím nepřistoupilo k výkupu pozemků. Trasa vede přes pozemky, které jsou ve vlastnictví státu, ale i soukromých osob," uvedl hlučínský tiskový mluvčí Miroslav Pech, jenž ještě připojil několik zajímavých postřehů:

„Odhadnout, kdy a zda vůbec k výstavbě obchvatu dojde, je v současné době problematické. S jistotou můžeme říct, že podle aktuálního vývoje se minimálně v dalších patnácti letech s výstavbou nepočítá."

Předběžná trasa obchvatu přitom byla vytvořena. Vedla by z ulice Markvartovické severně od sídliště OKD směrem na Kozmice. Celková délka by činila přibližně 3,5 kilometru. Podle Miroslava Pecha se vzhledem k tomu, že projekt není zpracován, nedá přesně vyčíslit ani cena. Údajně se jedná o stamiliony korun.

Ředitelství silnic a dálnic ovšem stavět jen tak nezačne. Všechno je odvislé od priorit a také množství finančních prostředků. Ani v jednom z těchto ohledů si Hlučín nevede příliš dobře.

Dopravní situace v Hlučíně se i tak rozhodně nedá označit za kritickou. Ve srovnání s jinými blízkými městy z toho ještě nevychází až tak špatně. „Na rozdíl třeba od Dolního Benešova nebo Kravař se v Hlučíně už dříve podařilo provést úpravy, které vedou hlavní průjezdnou komunikaci na Opavu mimo náměstí a centrum města," pokračoval Miroslav Pech.

„Na ulici Ostravské je i odstavný pruh, takže situace není kritická. V okolních obcích a městech vede komunikace zpravidla středem a to mimo jiné působí problémy při zásobování obchodů, které jsou u cesty," doplnil ještě Pech. Přestože je obchvat kolem Hlučína hudbou budoucnosti, která ve finále možná ani nezazní, existuje celá řada alternativních řešení.

Obchvat Hlučína je zatím zaznamenán pouze na mapě. K jeho realizaci ovšem minimálně v dalších patnácti letech nedojde. Kdo ví, jestli vůbec.

Obchvat Hlučína je zatím zaznamenán pouze na mapě. K jeho realizaci ovšem minimálně v dalších patnácti letech nedojde. Kdo ví, jestli vůbec. Foto: Archiv města Hlučín

Sdružení obcí Hlučínska, do něhož se mimochodem řadí i Hlučín, si před nedávnem například nechalo vypracovat odbornou studii. Ta určila kritické úseky v jednotlivých obcích, které je z pohledu dopravy nutno řešit.

Na území Hlučína bychom jich pár určitě našli. Vždyť podle posledních analýz městem jenom za jediný den projede na 6 000 vozidel, z čehož velkou část tvoří kamiony. Hlavně během ranní a odpolední špičky zde tedy narazíte na kolony. Hodně se diskutuje o vyřešení křižovatek u autobusového nádraží a prodejny Billa.

„Vážně uvažujeme o stavebních úpravách, které by rozšířily vozovku o jeden odbočovací pruh na Darkovičky u Billy. Nedocházelo by tak ke tvoření kolon až k autobusovému nádraží," vysvětloval hlučínský tiskový mluvčí. Dopravě ve městě by prý také významně ulehčila revitalizace štěrkovny.

Na její přípravě se už má intenzivně pracovat. Zbudována by tady byla nová komunikace. „V budoucnu by se mohla napojit na komunikaci plánovanou v rámci zóny podnikatelských aktivit, která se plánuje vedle kasáren ve směru na Kozmice. Odvedla by se tak velká část vozidel ze směru od Ostravy-Poruby přímo na Kozmice," mínil Miroslav Pech.

Podle něj by se tyto plány mohly realizovat už v následujících letech.

Petr Dušek