Poslední zářijová neděle patřila v Ostravě regionálnímu Dni železnice. Letošní oslavy se nesly ve znamení výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí, po které právě parní vlak projel.

Poprvé parní vlak přijel na přívozské nádraží 1. května 1848 - Severní dráha císaře Ferdinanda. V roce 1869 byla k nádraží napojena trať do Frýdlantu nad Ostravicí.

Výlet do historie

Proč se slaví Den železnice?Den železnice se každoročně slaví v průběhu září jako vzpomínka na den 27. září 1825, kdy na svou první cestu vyjel vlak vynálezce parní lokomotivy George Stephensona. Tento vlak spojil britský Stockton a Darlington.

Lokomotiva 423.041 táhla za sebou historické vozy bývalé třetí třídy, služební vůz pro přepravu dětských kočárků a také historický bufetový vůz s možností občerstvení. Parní vlak uskutečnil dvě jízdy tam a zpět.

„Lokomotiva byla vyrobena v roce 1924, nyní je udržována ve Valašském Meziříčí, jezdila i tady na Ostravsku. Je ve velmi dobrém stavu s tím, že je nutné si uvědomit, že za tři roky jí bude sto let. Topič musí vyrobit páru, aby nám to všechno jelo,“ řekl strojvůdce Miroslav Vašků.

Jánské koupele - vizualizace.
Jánské Koupele čeká proměna. Porovnejte vizualizace s historickou podobou

„Vzhledem k tomu, že je to mašinka bez přikládače, tak se přikládá ručně. Hází tam černé uhlí. Množství podle toho jak rychle se jede, zda se jede kopce, kolik vozů je zapojených a podobně jede rychlostí 50km za hodinu," vysvětlil Jiří Dobiáš.

U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela  parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.Zdroj: Deník/Vladimír Pryček

Na hlavním nádraží byl vlak zaplněn, cestujícím byl proštípnut lístek, ti se usadili na svých místech, strojvedoucí zapískal, lokomotiva hlučně zafuněla a vydýchla z komína černý kouř. Kola se rozjela.

„U Matěje“ bylo plno

Cesta vedla přes nádraží Ostrava – střed, jehož stavba začala v roce 1871, nastoupili další zájemci.

Lidem se ve vlaku líbilo. Překvapeny byly především děti, kterým zkušení dědečkové povyprávěli, jak takovými dřevěnými vozy jezdili do práce a na výlety. Ihned se zaplnil historický bufetový vůz se současným názvem - Jídelní vůz „U Matěje".

Další zastávka byla na nádraží ve Frýdku – Místku.

U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela  parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.Zdroj: Deník/Vladimír Pryček

Stanice byla vybudována jako součást trati společnosti „Císařsko – královská privilegovaná Ostravsko – Frýdlantská železnice.“ Výpravní budova byla otevřena 1. ledna 1871.

Krásné, teplé počasí nutilo cestující, aby se vykláněli z okna a pozorovali přírodu. Starší cestující si možná připomněli ovzduší Ostravska v minulosti - také měli popílek v očích.

První jízda žlutých vlaků společnosti RegioJet na trase Havířov – Ostrava – Praha.
RegioJet slaví deset let. Chystá expanzi do Polska. Připomeňte si jeho začátky

Když vlak slavnostně vlak dojel do železničního, zrekonstruovaného nádraží Frýdlant nad Ostravicí, lidé vystoupili, odpočinuli si a lokomotiva se odpojila. Od hasičů nabrala vodu a opět se připojila k sestavě vozů.

Odbylo 10:45 a vlak odjel zpět do Ostravy. Druhou cestu absolvoval z Ostravy ve 13:55 a zpět z Frýdlantu nad Ostravicí odjel v 15:41.