VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Od železničního neštěstí v Krzanowicích uplyne 91 let

Opavsko - Málokdo z obyvatel Opavska ví, že téměř za humny, v dnešních polských Krzanowicích naproti Chuchelné došlo 24. října 1919, okolo 4.40 hodiny ranní k velkému železničnímu neštěstí, které počtem obětí a zraněných patří i dnes k největším v evropských dějinách železnic. Za několik dní uplyne 91 let od této události.

20.10.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Václav Pancer

„Tato událost zasáhla také tragicky do života rodiny z matčiny strany ze Štěpánkovic,“ napsal naší redakci Richard Galdia z Opavy, který o události získal následující podrobnější informace.

Tragickou roli sehrál líh

Opava byla od roku 1895 spojena z nádraží Opava-západ přes Jaktař, Kateřinky a Kravaře s bývalým německým okresním městem Ratiboří dobře fungující železniční tratí. V Ratiboři pak navazovalo přímé rychlíkové spojení do Berlína.

Toto dopravní spojení bylo využíváno zejména tehdejšími německými hlučínskými pendlery, kteří dojížděli do Německa za prací, obchodníky či lidmi k vyřizování úředních záležitostí v Ratiboři, k nákupům, návštěvám příbuzným apod. Ale pravidelně také mnoha lidmi, kteří dále převáželi a prodávali pašovaný užitkový líh do Ratiboře, Opole či Vratislavi.

Právě ten sehrál při železničním neštěstí svou tragickou roli.

Líh se nejprve ve velkém (v sudech) pašoval přes hraniční řeku Opavu z tehdejší ČR na Hlučínsko a pak dále do německého vnitrozemí. Díky poptávce a rozdílu v cenách v ČR a Německu to byla jedna z mála tehdejších možností, jak si vydělat na živobytí zejména pro velký počet tehdejších nezaměstnaných.

Vzhledem k přítomnosti četníků a finanční policie v pohraničí byl líh většinou ihned za hranicí ze sudů přelit do klempíři speciálně zhotovených plechových nádob přizpůsobených tvaru těla mužů i žen. Byly zavěšeny a připevněny pod oblečením na břichu, na bedrech, krku a dokonce i k lýtkům. Jindy byl líh přelit do skleněných láhví a ukryt v našitých speciálních vnitřních kapsách oděvů nebo v kufrech s dvojitým dnem.

Lokomotiva jako smrtící zeď

Aby se mohly vlaky jedoucí z Ratiboře a současně od Opavy na jednokolejné trati křižovat, před vjezdem na nádraží v obci Krzanowice se trať na výhybce rozdvojila na dvoukolejnou, aby se na konci nádraží při výjezdu stejně spojila v jednokolejnou.

V ono kritické mlhavé ráno přijel nejprve na nádraží v Krzanowicích nákladní vlak směrem od Ratiboře. Kvůli míjení doháněl menší zpoždění, jel příliš rychle a ve stanici již nedobrzdil a přejel bezpečnou vzdálenost. Lokomotiva se tak dostala až do dvou třetin výhybky, oddělující první a druhou kolej a přední částí již zasahoval do kolejiště přijíždějícího osobního vlaku od Opavy.

Ten narazil do lokomotivy nákladního vlaku stojícího na nádraží. Lokomotiva osobního vlaku i po nárazu zůstala na kolejích, ale stala se smrtící zdí pro lehčí vagóny za ní. První, zavazadlový vagón byl vtlačen na lokomotivu a v něm k dovršení neštěstí okamžitě nárazem exploduje sud s lihem, který tam byl rovněž pašován železničáři.

Další dva vagóny čtvrté třídy a první vagón třetí třídy se vymršťují z kolejí a začínají se překlápět na sebe. Hořící zavazadlový vagón zapaluje další dřevěné vagóny, ve kterých se nacházel také líh, a to v nádobách na tělech lidí a v jejich zavazadlech. Navíc byly vagóny tenkrát osvětleny plynovými lampami s živým ohněm. Plyn okamžitě vybuchl a zapálil dřevěné části vagónů.

„Následky srážky byly strašlivé. Nowiny Raciborskie 27. října uvádějí 39 obětí, následně bylo potvrzeno 30 obětí. Z tohoto počtu bylo přímo v troskách vlaku nalezeno 19 zuhelnatělých těl, dalších 11 osob zemřelo na následky popálenin a zranění v nemocnicích v Krzanowicích a Ratiboři.

Vzhledem k uváděnému rozdílnému počtu dalších asi 40-50 těžce zraněných a popálených je pravděpodobné, že počet obětí se časem přiblížil spíše vyššímu číslu. Počet lehce zraněných se pohyboval kolem 111-113 osob,“ uvádí Richard Galdia.

Poznamenalo to i mou rodinu

Tato událost se dotkla i rodiny Richarda Galdii, který uvádí: „Po nehodě zemřel na následky popálenin v nemocnici sv. Augustina v Krzanowicích matčin nevlastní bratr Evald Žídek (Ewald Ziedek) ze Štěpánkovic. Ke dni 29. 10. nebyl uveden v seznamu oněch 11 potvrzených obětí, které následně podlehly svému zranění.

Naopak byl uveden polskými i německými novinami příjmením v seznamu přeživších těžce zraněných a popálených osob, které byly transportovány do této nemocnice v Krzanowicích spolu s dalšími 5 muži ze Štěpánkovic. Je tedy jisté , že byl jedním z těch, kteří navýšili konečný počet obětí nad uváděných 30 osob. Má maminka Pavla roz. Žídková mi o této události kdysi krátce vyprávěla.

Dle jejího vyprávění i on měl na sobě ve vlaku nádobu s lihem.“

Opuštěné nádraží

Dnes je budova krzanowického nádraží dávno opuštěná, zůstalo nástupiště, koleje jsou zarostlé trávou a náletovými dřevinami. Provoz mezi Ratiboří a Opavou skončil ihned po II. světové válce a provoz na trati Ratiboř – Krzanowice skončil v 80. letech minulého století. Při výjezdu ze stanice směrem na Chuchelnou je ale ještě dodnes v trávě dobře rozeznat spojení kolejí, osudné místo srážky.

Zdroj: Kniha „Krzanowice i okolice – Monografia gminy“
kniha Anny Malchárkové „Modrá barva duhy“
vzpomínky Pavly Galdiové, roz. Žídkové ze Štěpánkovic

Autor: Zuzana Urbánková

20.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 130 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ /-KA NÁKLADNÍHO AUTA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 130 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jedná se o vnitrostátní dopravu, nutný řidičský průkaz sk. "C+E" +profesní průkaz, čistý trestní rejstřík., Nástup možný ihned.. Pracoviště: Kamil mokrý, Horní konec, č.p. 18, 747 11 Kozmice u Hlučína. Informace: Kamil Mokrý, +420 777 306 738.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Pracovníci přímé obslužné péče v 18 450 Kč

Pracovníci přímé obslužné péče v oblasti ambulantních a terénních služeb a pečovatelé v oblasti domácí péče PRACOVNÍK/CE V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18450 kč, mzda max. 21420 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní doba: jednosměnný provoz s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou (pouze denní směny), po - ne, včetně víkendů a svátků,směny: denní 7:00 - 19:00, , Charakteristika vykonávané práce:, Poskytování přímé obslužné péče pobytové sociální službě spočívající v nácviku jednoduchých denních činností, pomoci při osobní hygieně a oblékaní, manipulaci s přístroji, pomůckami, prádlem, udržování čistoty a osobní hygieny, podporu soběstačnosti, posilování životní aktivizace, vytváření základních sociálních a společenských kontaktů a uspokojování psychosociálních potřeb. , , , Plný úvazek na dobu určitou 1 roku s možností přechodu na dobu neurčitou., Nástup možný ihned nebo dle domluvy, , Požadavky: , - kurz pracovníka v sociálních službách, - občanská a trestní bezúhonnost, - řidičské oprávnění sk. B - aktivní řidič, , Více informací k pracovní nabídce a náležitostem přihlášky pro zařazení do výběrového řízení najdete na, https://www.fontana-po.cz/kariera/5-0, Aktualizace: 18.5.2018. Pracoviště: Fontána, příspěvková organizace, Celní, č.p. 409, 748 01 Hlučín. Informace: Eva Salingerová, +420 739 063 322.

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 22 000 Kč

Strojírenští technici projektanti, konstruktéři KONSTRUKTÉR -KA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: KO: Churavý Lukáš, tel.: 731 428 556, e-mail: lukas.churavy@femont.cz, SŠ nebo VŠ vzdělání se stavebním nebo strojním zaměřením, uživatelská znalost AutoCadu, zkušenosti se softwarem Tekla Struktures výhodou, orientace ve stavebnictví či strojírenství, komunikativnost, samostatnost., Pracoviště Opava, nástup dle dohody.. Pracoviště: Femont opava s.r.o., Vávrovická, č.p. 274, 747 73 Vávrovice. Informace: Lukáš Churavý, +420 731 428 556.

Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 15 000 Kč

Provozní zámečníci, údržbáři ZÁMEČNÍK-SVÁŘEČ /-KA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nutný platný svářečský průkaz na metodu ZK 135!! Podmínou rovněž vyučení a praxe v oboru., Nástup možný ihned.. Pracoviště: Ak mont steel, s.r.o. -provozovna, Markvartovická, č.p. 1084, 747 14 Ludgeřovice. Informace: Petra Kocurová, +420 602 520 199.


Stavba přehrady Nové Heřminovy měla začít v roce 2020. Zahájení se o pět let odkládá.

Protipovodňová opatření zhodnotili starostové

SFC Opava-1FK.Příbram 1:1

Fotbalisté dorazí na radnici. Pozdravit je chtějí i fanoušci

Na Hadince odstartovala technoparty

Do areálu Hadinka, který se nachází v Klokočově u Vítkova, míří příznivci techna už po několikáté. Tradiční akce je opět také v hledáčku policie.

Deník přináší pravidelnou přílohu s fotografiemi miminek

Sobotní vydání regionálních Deníků přináší pravidelnou přílohu Moje rodina, která obsahuje fotografie miminek narozených v uplynulých dnech. 

Fanděte na opavské Hlásce

Holdujete sportu? Pokud ano, zapojte se do fotografické soutěže Opavského a hlučínského deníku, kterou pořádá ve spolupráci s městem Opava.

Policisté „číhali“ u železničních přejezdů

Na jízdu přes železniční přejezdy se tento týden zaměřili moravskoslezští policisté.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT