Jde tu hlavně o peníze. Sice stále jednají o nápravě, ale jak se zdá, dosáhnout svého cíle není až tak jednoduché. K tomu více Miroslav Vaněk, předseda výboru odborářů opavského dopravního podniku.

„V současné době probíhá v rámci Městského dopravního podniku Opava kolektivní vyjednávání o mzdách na rok 2011, takže vyjednáváme s vedením a v rámci informací, které zveřejnil regionální tisk, že město neposkytne z důvodu neschváleného rozpočtu finance například na nárůst cen energií a motorové nafty, proběhlo ke konci loňského roku také jednání zástupců zaměstnanců dopravního podniku s náměstkem primátora Danielem Žídkem,“ připomněl Miroslav Vaněk.

Odborová organizace také zaslala dopis Radě města Opavy. Ze všech těchto aktivit, které zástupci zaměstnanců dopravního podniku podnikají, mají mít prospěch jak zaměstnanci, a to oprávněným nárůstem mezd, ale také naši cestující. Městská doprava má v Opavě tradici, veřejnou dopravu občané potřebují a chtějí ji, jenom je potřeba ji aktualizovat, především rozšířit dopravní obslužnost a zajíždět do míst, kde to občané potřebují.

„Městská doprava byla zřízena pro občany a jako žádaná služba, kterou Hláska poskytuje naším prostřednictvím. Je správné, že vedení města podporuje obnovu vozového parku, který stárne, ale nemělo by se zapomínat na zaměstnance, kteří se v rámci svých možností v naprosté většině případů snaží odvádět tu nejlepší práci, ať už se jedná o kteroukoliv kategorii zaměstnání u dopravního podniku,“ hájí názory dvou stovek opavských dopraváků jejich odborový předseda.

Zatím jim ale nebylo vyhověno, a tak předevčírem odboráři dopravního podniku přistoupili k dalším krokům. „V současné době se výbor základní organizace, který je výkonným orgánem základní odborové organizace, rozhodl vyhlásit stávkovou pohotovost v dopravním podniku.

Miroslav Vaněk: Náš odborový svaz se připojil ke všem akcím loňského podzimu

O dalších okolnostech a souvislostech vedoucích ke stávkové pohotovosti jsme mluvili s Miroslavem Vaňkem, předsedou místní organizace Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy (OS DOSIA) v Městském dopravním podniku Opava (MDPO).

Nedávno skončil rok 2010, který ve svém závěru přinesl hodně emocí vrcholících stávkou státních zaměstnanců…

Závěr loňského roku přinesl emoce, jak říkáte, ale ty byly vyvolány nespravedlivou politikou vlády naší republiky hlavně vůči středním vrstvám obyvatel, sociálně slabým, a dokonce i vůči tělesně postiženým spoluobčanům. Opatření ke snížení deficitu státního rozpočtu se netýká bohatých, tedy vrstvy občanů s vyššími příjmy.

Navíc tato opatření, která jsou vyjádřená škrty na výdajové straně rozpočtu, se netýkají jen snížení platové úrovně části obyvatel, ale také dalšího zatížení v oblasti daní, které se v příštím roce znásobí. Výrazně se zastavuje například výstavba dopravní infrastruktury, která tak do budoucna nezajistí hospodářský růst.

Opavští dopraváci se ale k prosincové stávce nepřipojili. Proč?

Pokud se týká našeho postoje, nemáte pravdu, náš republikový odborový svaz, ve kterém je naše základní odborová organizace sdružena a jehož jsme členy, se ke všem akcím připojil, zářijové demonstrace v Praze se osobně zúčastnilo asi čtyři sta našich členů. A to přesto, že na naše zaměstnance se vztahují jiné mzdové normy než na státní zaměstnance.

Jsme si ale vědomi, že je třeba solidarity, zvláště v dnešní době. Aby však má odpověď byla úplná, je třeba připomenout rok 2008, kdy se naše základní organizace připojila hodinovou výstražnou stávkou k ostatním dopravním podnikům na podporu protestů proti chystaným Topolánkovým reformám. K podzimní stávce loňského roku státních zaměstnanců se zaměstnanci opavského dopravního podniku aktivně nepřipojili, především z důvodu respektu k výsledku voleb, ze kterého vznikla současná pravicová vládní koalice.

Domnívám se, vládní koalice, pokud se ji podaří provést reformy ve státní sféře, velice brzy zjistí, že šetří na nesprávném místě, a i proto jsme naše připojení ke stávce státních zaměstnanců považovali za nadbytečné. Teď tlumočí názor zaměstnanců dopravního podniku.

O kolik vašich lidí se vlastně jedná?

V Městském dopravním podniku Opava pracuje necelých dvě stě zaměstnanců a kolektivní vyjednávání a opatření, které připravujeme za účelem dosažení oprávněného požadavku navýšení mezd pro rok 2011, se týká všech zaměstnanců.

Máte nějaké informace o tom, že by se k podobným krokům rozhodli i zaměstnanci jiných organizací, které zřizuje či v nich má majoritní podíl město Opava?

Nemáme a nebudeme je ani zjišťovat. Pokud u jiných subjektů, ať v majetku nebo se zřizovatelem statutárního města, jsou spokojeni, tak jim lze jen gratulovat.