VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidičům MHD vadí nízké mzdy

Nízké platy ve srovnání s republikovým průměrem nebo také chybějící sociální zázemí. Na to si stěžují někteří řidiči Městského dopravního podniku Opava (MDPO).

20.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Naši redakci oslovil jeden z nich, který si nepřál z existenčních důvodů uvést své jméno. „Naše podmínky pro práci jsou z mého pohledu žalostné. Týká se to hlavně mzdy,“ uvedl řidič.

Mzda je podle něj vzhledem k jejich pracovní náplni v rámci Opavy i firem patřících městu podprůměrná. „Pohybujeme se na 97 korunách hrubého za hodinu,“ uvedl řidič. Pro srovnání, ostravský dopravní podnik od května letošního roku zvyšoval jednotný mzdový tarif z 97,40 za 113 korun na hodinu.

Výše mzdy podle řidiče souvisí s možnostmi pracovat přesčas. Přesčasy jsou podle něj minimální a dostávají je hlavně brigádníci. „Současný pan ředitel začal od nového roku přijímat brigádníky na výhodnější směny s příplatkem, což jsou svátky nebo víkendy,“ dodal řidič.

S nízkými mzdami souvisí také časté odchody řidičů z podniku.

„Dále je u nás problémem chybějící zázemí v sídle dopravního podniku. Převlékat se můžeme buď doma, nebo v autobusech a trolejbusech. Chybí také sprchy,“ dodal řidič.

Podle ředitele Městského dopravního podniku Opava Jaromíra Walaského plánuje firma chybějící problém šaten řešit v následujících dvou letech. „Vše je pochopitelně závislé na financích. Předpokládáme investici ve výši 22 miliónů korun. Nutno poznamenat, že tato záležitost nebyla řešena od roku 2002,“ upozornil ředitel.

Co se výše mezd týká, zvedají se podle Jaromíra Walaského pravidelně dle dohody v kolektivní smlouvě. „Lze říct, že za rok 2016 jsme měli dohodnuto navýšení o tři procenta a skutečnost byla sedm procent. Současně nutno říct, že mzdové náklady tvoří 56 procent nákladů společnosti,“ uvedl ředitel.

Řidiči si podle jeho slov mohou přivydělat, kdykoliv mají volno, nejen o víkendu. Řidiči dostávají vždy patnáctého v měsíci rozpis směn na následující kalendářní měsíc. „Ten je dán pevným turnusem, včetně sobot a nedělí, doplněný o plánovanou nepřítomnost a směny za jiné nepřítomné řidiče tak, aby byl vždy naplněný fond pracovní doby,“ doplnil ředitel.

„Kmenoví řidiči mají přednost, ale ne vždy je možné jim takovou směnu přidělit. Podmínkou je, aby řidič měl volno, byla volná směna, byly dodrženy denní odpočinky mezi směnami, také týdenní odpočinky a přesčasové hodiny byly v souladu s zákoníkem práce,“ dodal Jaromír Walaski.

Dopravní podnik zaměstnává okolo dvaceti řidičů na pracovní dohodu. „Řešíme tím výpadky našich kmenových zaměstnanců, např. dlouhodobé nemocenské. Tak zvaný dohodář nemusí naplnit fond pracovní doby a lze ho tedy operativně použít tehdy, až je opravdu potřeba, nebo některý měsíc nepoužít vůbec,“ dodal ředitel s tím, že například na svátky nebo víkendy mohou být nasazováni všichni, se kterými má MDPO uzavřenou dohodu, a takové přivýdělky se mohou týkat i dispečerů podniku.

Autor: Milan Freiberg

20.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Milan Kolář
2

Soud zprostil Milana Koláře obžaloby

Sloup dopadl do pruhu ve směru do Hlučína. V té chvíli tudy naštěstí neprojíždělo žádné vozidlo.
6

Na frekventovanou silnici se zřítil sloup veřejného osvětlení

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Chuchelné: nejspíše šlo o sebevraždu

Třiapadesátiletá žena se stala obětí dopravní nehody, k níž ve středu došlo na úseku silnice mezi Chuchelnou a Strahovicemi.

Opavsko rozezněly koledy

Celkem na třinácti místech Opavska se ve středu úderem osmnácté hodiny rozezněly tradiční vánoční koledy.

Deník nám fandí: MFK Kravaře přípravky a mladší žáci

Redakce bude zveřejňovat od pondělka 13. listopadu v tištěné verzi Deníku každý týden skupinové fotografie fotbalových týmů. Každé pondělí tak představíme konkrétní klub a jeho dospělé i mládežnické hráče. Bude přitom úplně jedno, jakou ligu hrají - zda třeba kraj či okres.

Pokus o rekord v nonstop výuce

Mendelovo gymnázium v Opavě se po patnácti letech pokusí o znovuzískání českého rekordu v nonstop výuce.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT