Naši redakci oslovil jeden z nich, který si nepřál z existenčních důvodů uvést své jméno. „Naše podmínky pro práci jsou z mého pohledu žalostné. Týká se to hlavně mzdy,“ uvedl řidič.

Mzda je podle něj vzhledem k jejich pracovní náplni v rámci Opavy i firem patřících městu podprůměrná. „Pohybujeme se na 97 korunách hrubého za hodinu,“ uvedl řidič. Pro srovnání, ostravský dopravní podnik od května letošního roku zvyšoval jednotný mzdový tarif z 97,40 za 113 korun na hodinu.

Výše mzdy podle řidiče souvisí s možnostmi pracovat přesčas. Přesčasy jsou podle něj minimální a dostávají je hlavně brigádníci. „Současný pan ředitel začal od nového roku přijímat brigádníky na výhodnější směny s příplatkem, což jsou svátky nebo víkendy,“ dodal řidič.

S nízkými mzdami souvisí také časté odchody řidičů z podniku.

„Dále je u nás problémem chybějící zázemí v sídle dopravního podniku. Převlékat se můžeme buď doma, nebo v autobusech a trolejbusech. Chybí také sprchy,“ dodal řidič.

Podle ředitele Městského dopravního podniku Opava Jaromíra Walaského plánuje firma chybějící problém šaten řešit v následujících dvou letech. „Vše je pochopitelně závislé na financích. Předpokládáme investici ve výši 22 miliónů korun. Nutno poznamenat, že tato záležitost nebyla řešena od roku 2002,“ upozornil ředitel.

Co se výše mezd týká, zvedají se podle Jaromíra Walaského pravidelně dle dohody v kolektivní smlouvě. „Lze říct, že za rok 2016 jsme měli dohodnuto navýšení o tři procenta a skutečnost byla sedm procent. Současně nutno říct, že mzdové náklady tvoří 56 procent nákladů společnosti,“ uvedl ředitel.

Řidiči si podle jeho slov mohou přivydělat, kdykoliv mají volno, nejen o víkendu. Řidiči dostávají vždy patnáctého v měsíci rozpis směn na následující kalendářní měsíc. „Ten je dán pevným turnusem, včetně sobot a nedělí, doplněný o plánovanou nepřítomnost a směny za jiné nepřítomné řidiče tak, aby byl vždy naplněný fond pracovní doby,“ doplnil ředitel.

„Kmenoví řidiči mají přednost, ale ne vždy je možné jim takovou směnu přidělit. Podmínkou je, aby řidič měl volno, byla volná směna, byly dodrženy denní odpočinky mezi směnami, také týdenní odpočinky a přesčasové hodiny byly v souladu s zákoníkem práce,“ dodal Jaromír Walaski.

Dopravní podnik zaměstnává okolo dvaceti řidičů na pracovní dohodu. „Řešíme tím výpadky našich kmenových zaměstnanců, např. dlouhodobé nemocenské. Tak zvaný dohodář nemusí naplnit fond pracovní doby a lze ho tedy operativně použít tehdy, až je opravdu potřeba, nebo některý měsíc nepoužít vůbec,“ dodal ředitel s tím, že například na svátky nebo víkendy mohou být nasazováni všichni, se kterými má MDPO uzavřenou dohodu, a takové přivýdělky se mohou týkat i dispečerů podniku.