Celý obchvat Opavy se dělí na jižní a severní okruh, vždy s takzvanou východní a západní částí. Hlavním účelem je odvedení tranzitní dopravy z frekventovaného centra města. První část severního obchvatu Opavy, ta východní, byla otevřena v roce 2019. Vede od velkého kruháče mezi Opavou a Malými Hošticemi a těsně nad Stříbrným jezerem se napojuje na Rolnickou ulici.
Od září 2020 se pak pracovalo na části západní. Ta se napojuje na východní před Stříbrným jezerem, šoféři už tak nebudou muset sjíždět na Rolnickou, ale pokračují dále rovně směrem na Vávrovice. Cesta vede za cukrovarem, kolem průmyslové zóny až na nový rondel na Krnovskou ulici směrem na Krnov (silnice I/57) a další okružní křižovatku v Bruntálské ulici směrem na Bruntál. Řidiči jedoucí například z Ostravy se tak pohodlně dostanou směr Krnov nebo Bruntál, aniž by museli projíždět přes ucpané opavské centrum.
„Dvanácté září je pro Opavu velmi významným dnem. Po letech příprav i samotné stavby je severní obchvat kompletní. Tranzitní doprava se konečně vyhne městu, bude rychlejší a bezpečnější. A uleví se i Opavanům, kteří u přetížených silnic bydleli či pracovali,“ uvedl opavský primátor Tomáš Navrátil a dodal, že zprovoznění stavby nešlo lépe načasovat, protože v úterý večer začíná v cukrovaru řepná kampaň.
O tom, že dokončení severního obchvatu uleví přetíženému opavskému centru, hovořil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl. „Centrem Opavy projíždí každý den téměř šestnáct tisíc vozidel. Ve městě se zásadním způsobem zvýší plynulost a bezpečnost dopravy, méně automobilů přinese obyvatelům snížení hluku a lepší životní prostředí. Dále také probíhá příprava dalších, tentokrát jižních částí obchvatu. Opava se tak možná stane prvním městem v České republice, které bude mít plnohodnotný okruh, Praha může jen závidět,“ konstatoval ředitel při slavnostním otevření obchvatu.
Součástí nové západní části je osm mostů, dvě protihlukové a jedna opěrná zeď. Asi pětikilometrová trasa vede přes městské části Vávrovice, Palhanec, Jaktař a Kateřinky. Stavba vyšla na jednu miliardu, investorem bylo ŘSD.
Ještě jižní část
Jak už bylo řečeno, tak k dobudování kompletního opavského obchvatu zbývá postavit ještě dvě silnice, tedy dvě části jižního obchvatu. Ta první slouží řidičům už od srpna 2012 a vede kolem Kylešovic. Koncem roku 2020 pak byl zprovozněn nový rondel před Komárovem, který nahradil nevyhovující křižovatku napojující jižní obchvat na silnici I/11. Nyní je na řadě další etapa, a to nová cesta mezi Hradeckou a Olomouckou ulicí. Stavba už získala stavební povolení a aktuálně se vykupují pozemky. To se děje v režii státu. Zbývat pak bude ještě jedna závěrečná obchvatová jižní část, a sice mezi Olomouckou a Bruntálskou ulicí v Jaktaři.
„Obě poslední etapy jižního obchvatu bychom chtěli zprovoznit do konce roku 2030. Je to hodně ambiciózní cíl. Jsme ale připraveni státu pomoci tak, abychom jej splnili. Přípravu dopravních staveb v regionu si nesmíme sami zdržovat. Je v našem bytostném zájmu, abychom kvalitní dopravní infrastrukturu v regionu měli, je životní nutností,“ řekl opavský radní pro dopravu Petr Popadinec.