Klíčové dopravní stavby jsou v našem regionu pro příští rok finančně zabezpečené a rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok budou poslanci schvalovat.

Komplikace se objevila jinde.

Do novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí byla vloni zapracována směrnice Evropského parlamentu a rady o posuzování vlivů na životní prostředí. Její uplatňování je však ze strany ministerstva životního prostředí v praxi nesmírně pomalé.

„Je naprosto nepřijatelné, že stále platná stanoviska vydaná podle starého zákona EIA nemusí Evropská komise akceptovat. Reálně hrozí, že se celý proces posouzení vlivu na životní prostředí bude muset u některých dopravních staveb opakovat," upozorňuje tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál a dodává: „Drtivá většina z nich přitom má k dispozici všechna nebo většinu všech úředních povolení."

Ohroženo tak může být až devadesát miliard z fondů Evropské unie na potřebné dopravní stavby, které nemusejí být vyčerpány. Týká se to i východní části severního obchvatu Opavy i obchvatu Krnova.

Sdružení příslušná ministerstva opakovaně upozorňovalo, že získat nová stanoviska EIA může být nesmírně obtížné. Případné změny by mohly dopadnout do vydaných územních rozhodnutí a stavebních povolení, což by realizaci klíčových dopravních staveb mohlo odsunout do nedohledna.

„Z našeho podnětu už tento zásadní problém začal řešit hospodářský výbor sněmovny a situace je velmi vážná," varuje Martin Dostál s tím, že Sdružení o problému informovalo všechny moravskoslezské poslance i naše zástupce v Evropském parlamentu.

„K pomyslným pumpám teď musí úplně všichni. Věřím, že všechno nakonec dobře dopadne," dodává Martin Dostál.

Problém s EIA není žádná novinka

Opavský poslanec Zbyněk Stanjura (ODS) má jako exministr dopravy k této problematice blízko. Připomíná, že na problém už s kolegy z poslaneckého klubu upozorňovali při projednávání nového zákona o EIA.

„Vláda to bohužel podcenila a nyní po na nás Brusel požaduje nové projednání vlivu staveb na životní prostředí. To může skutečně způsobit velké časové zpoždění důležitých dopravních staveb nejen v našem kraji," potvrzuje Zbyněk Stanjura chmurnou vizi.

Problém mohou podle jeho názoru vyřešit v Bruselu jen odpovědní ministři dopravy, životního prostředí, pro místní rozvoj nebo premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Pokud se jim to nepovede, postaví se tito vládní politici do jedné řady s Vítem Bártou, který zpozdil spojení mezi Opavou a Ostravou o tři roky," dodává Zbyněk Stanjura.