Rozpočet fondu dopravy na příští rok počítá s financemi na všechny klíčové stavby v Moravskoslezském kraji. Týká se to také obchvatů Opavy a Krnova. Tyto stavby by měly být spolufinancovány z evropských fondů.
V příštím roce jsou rovněž zabezpečené peníze na pokračování další přípravy západní části severního obchvatu Opavy. Koncem srpna totiž bylo k navrženému rozpočtu zahájeno meziresortní připomínkové řízení, které bude ve středu uzavřeno.
„Mohu potvrdit, že jsme připomínky k návrhu rozpočtu fondu dopravy už odeslali," říká předsedkyně Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 a hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová (ČSSD).
Zástupci Sdružení mají k rozpočtu jednu zásadní výhradu. Velký problém v rozpočtu dopravního fondu totiž vidí jinde. Jeho střednědobý výhled na roky 2018 a 2019 je opět nezávazný a tady může být problém. „Stabilizovat střednědobý výdajový rámec rozpočtu fondu dopravy je bezpodmínečně nutné. Současný stav je podle mě dlouhodobě neudržitelný", míní tajemník sdružení Martin Dostál.
Upozorňuje, že tak stále nejsou vytvořené podmínky k tomu, aby stát lépe plánoval své zdroje a stavební firmy zase své kapacity. „Dlouhodobě poukazujeme na nezávaznost střednědobých výdajových rámců. Upozorňujeme na to opakovaně a všichni vědí, že je to problém. Co nechápu, je že tento problém ještě nebyl vyřešený," konstatuje Martin Dostál.
Zástupci Sdružení se koncem září v Praze zúčastní vypořádání připomínek k předloženému rozpočtu fondu dopravy.
Na výstavbu východní části obchvatu Opavy všichni netrpělivě čekají. „Rozhodnutí v této věci je vydáno, ale zatím nepravomocné. Oddechneme si až po uplynutí všech správních lhůt," říká tajemník Dostál.
Jeho opatrnost je na místě. Bez pravomocného rozhodnutí totiž stát nemůže požádat o chybějící stavební povolení. Na otázku, do jaké míry je reálné, že se začne stavět ještě letos, odpovídají zástupci Sdružení opatrně. Tendr na stavbu běží, a pokud nikdo nepodá podnět antimonopolnímu úřadu, mohlo by Ředitelství silni a dálnic podepsat smlouvu.
„Vím, že lidé chtějí, aby se začalo co nejdřív stavět. To my také. Dokud ale nebude všechno povolené, tak by bylo neférové slibovat závazný termín zahájení stavby. Jsme realisté a víme jak komplikované všechno je," dodal Dostál.